In JOSM kopieer ik vaak objecten die ik vaak toevoeg, zoals bomen, bruggen, prullebakken, bushokjes, bankjes en picknicktafels, duikers etc, zodat ik er maar 1 hoef toe te voegen of op te zoeken en dan inklusief de tags op tig plekken inplakken. Dat gaat een stuk sneller dan nieuw maken en presets gebruiken.
Maar je kan er maar 1 tegelijk kopiëren. Klopt toch? Ja, meer tegelijk kopiëren kan wel, maar dan plakt-ie ze ook allemaal weer tegelijk in, inklusief de positie tot elkaar.
Kent iemand toevallig een plugin (of zou die mogelijk zijn) waarin een stapel standaardobjecten inklusief de meest gebruikelijke tags zitten, dat je die bv vanuit een kader naar de kaart kan slepen om dat object daar aan te maken? Of control-C in het paneeltje en dan Control-V in de kaart, maar dat je dus altijd het voorbeeldobject bij de hand hebt en er niet naar op zoek hoeft te gaan?
Of een soort multi-object plakbord, dan kun je ook zelf bepalen wat erin komt te staan aan voorbeelden, dat hoeft dan niet voorgedefinieerd te worden.
Wie is er goed genoeg in JOSM om dit te weten of misschien zelfs te kunnen maken? (Ik niet dus).
Je kan op meerdere manieren snel objecten van tags voorzien.
Als ik een rij bankjes wil neerzetten die allemaal backrest=yes en seats=3 hebben, dan maak ik er één klaar, en kopieer die gewoon steeds op de plek waar ik de volgende wil hebben. JOSM plakt immers onder je muiscursor, dus dan is het een kwestie van muis bewegen, ctrl + v. Heel handig ook voor veel bomen die allemaal loofboom zijn of zo.
Presets kun je ook (veel) sneller inzetten door ze niet op te zoeken in het menu, maar via F3 te zoeken met een zoekopdracht. Bijvoorbeeld:
Teken twintig nodes door één nieuwe way in te tekenen waar ze allemaal in zitten.
shift + ctrl + n: selecteer alleen de nodes van deze way.
F3, typ: ben[enter], vul preset van amenity=bench in, [enter].
Verwijder de way, nu heb je twintig bankjes met dezelfde tags.
Bijkomend voordeel: vijf bankjes op een rij die allemaal precies dezelfde afstand tot elkaar hebben teken je ook zo in, maar dan doe je ook nog eens shift + b voor je de hulpway weggooit. Staan ze gelijk precies verdeeld.
Als je echt een paar favorieten hebt die je steeds hergebruikt, maak dan een eigen set presets aan. Je kan daar precies die tags in stoppen. Geef ze een unieke code: PE3bank of zo, en je kan die dan toepassen met F3 gevolgd door PE3bank[enter]. Heel snel. Alle presets kun je natuurlijk ook op de werkbalk bovenin stoppen, zodat ze ook maar één muisklik van je verwijderd zijn.
En natuurlijk gewoon ouderwets tags kopiëren in plaats van objecten. Als je in het tags-venster rechts meerdere tags selecteert, dan kun je die ook knippen/plakken op zoveel objecten als je maar wil.
Ja, ik ken de meeste slimmigheidjes inmiddels, maar die zouden allemaal niet nodig zijn als je pakweg 15 standaardobjecten op een paneeltje of balkje had die je met sleep en pleur of copy-paste hoppa op de kaart zet. Bijvoorbeeld: ik ben een wijk aan het mappen met allemaal speeltuintjes, weggooi- en recycle containers, bomen, bankjes, bruggetjes, sportveldjes, heggen, bushaltes, voorrangsborden, en bushokjes. Per object telkens vrijwel dezelfde tags.
Ik map er van elk eentje en zet die op een werkbalkje. Nu pak ik een stuk van het gebied ingezoemd in beeld, en zet daar alles wat ik weet en zie op, door simpelweg op een object in het balkje te klikken (dan staat het “in de control-C”) en vervolgens control-V de plek(ken) in beeld waar het moet komen. Dan het volgende soort object.
Dan het beeld verschuiven en weer een “kaartvak” goedzetten, alle objecten die ik zie.
Verschil met voorkeuzes is dat je daarbij het object eerst moet aanmaken, dan kan je pas de preselecs en keuzedialogen aanklikken en toepassen. En dat is in de meeste gevallen niet nodig met zo’n listig werkbalkje.
Tags kopiëren is ook een tijdvreter. Presets maken is bepaald niet simpel. Bij beide opties moet je eerst een kaal object aanmaken waarop je ze kan toepassen.
Control-C Control-V komt het meest in de buurt, maar ik merk dat ik bij allround mappen dan telkens aan het zoeken ben naar het geschikte voorbeeldobject, buiten het gebied wat in beeld staat, dus dat betekent telkens schuiven, en zoemen, en telkens control-C-en en weer terug schuiven en zoomen. Zelfs voor heel veel voorkomende objecten zoals een boom of een bankje. Mijn balkje zou in beeld blijven, niet meeschuiven en meeschalen met de kaart.
Ik ben nu niet op zoek naar tips, maar naar expertise of zoiets al bestaat, of dat het in principe mogelijk zou zijn om dat als plugin te maken. Ondertussen ga ik alvast wat experimenteren, kijken of ik iets kan verzinnen wat er op lijkt.
Je kan de standaardinstellingen van een preset pakken door gewoon [enter] te doen. Een G12a fietspad tag je ook zo: [F3]G12a[enter][enter], en klaar.
Natuurlijk is dat mogelijk. Alleen gaat niemand dat maken, omdat het maken van een plugin complex is (Gridify doet iets simpels, maar voor je het werkend hebt…), en omdat wat je zoekt voor de meeste gebruikers al gedekt is door de presets.
Het is eenvoudig genoeg als je even een voorbeeldje hebt en niets instelbaar maakt. Je hebt dan je eigen XML-bestand met persoonlijke presets:
Ik kan in de ene JOSM inzoemen, schuiven naar/in het te bewerken gebied, en waar nodig pak ik een object uit de andere JOSM en plak het waar het moet. Kan ook twee tegelijk, zoals bij de bushate met het bushokje.
Een visueel multi-klembord dus.
Zodra je iets ingeplakt heb komen de juiste standaard presets in het tagvenster beschikbaar.
Bij een culvert of een tree_row moet je nog wel het begin en het eind vastmaken op de goede plek, en de standaardtags zullen niet altijd goed zijn, maar dit werkt een stuk intuïtiever en toegankelijker dan alles telkens weer punt voor punt intekenen.
PS Uitgetest: dit werkt inderdaad, het versnelt het mappen van een gebied behoorlijk, vooral door veel minder schuiven en minder nieuwe punten en lijnen tekenen om daarna nog tags toe te gaan voegen.
Ik sla het visuele multiklembord op in een .osm, en open hem naast de al openstaande JOSM, door in de verkenner op de .osm te klikken. De datalaag staat op “Uploaden ontmoedigen”.
Als het een ingebouwde drag en drop zou zijn zou het nog veel meer handelingen en tijd besparen. En misschien nog belangrijker: het zou JOSM veel toegankelijker en bruikbaarder maken voor starters.