JOSM - hur får man fram satellitbilden???

Sommar och dags att kartera… provade JOSM men begriper inte hur man aktiverar sattellitbilden. YWMS pluggen verkar de ha tagit bort. Ska inte behövas enligt faq. Någon som vet?

Antar att du menar Yahoos satellitbilder. Du måste installera webkit-image (beroende på vilket operativsystem du har), läs på den här wiki-sidan: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM/Plugins/WMSPlugin

Tackar. Installerat webkittet. Men WMSPluggen vill inte ladda när jag startar Josm… :frowning:

Varför, oh, varför måste man vara programmerare bara för att man vill kartera litegrann! :frowning:

Vilket operativsystem använder du?
Antagligen hittar inte JOSM sökvägen till webkit.

Felel verkar ligga där. Det är säkert något med sökvägen som jag misslyckats med.

Nu händer det något! Den verkar ladda, men det visas bara röda bitar med texten “Exception Occured”. Någon som vet vad det betyder?

Skam den som ger sig. Nu funkar det! Tack för inputten.

Vad använder du för OS och (ungefär) vad gjorde du för att få det att fungera?

Jag kör OSX. Man var tvungen att installera X11 och något annat developerkit samt webkittet. Sedan funkade det automagiskt. Tyvärr verkar det som om de nya versionerna inte funkar längre… När jag skulle installera på min bärbara så funkade det inte längre. Länken till webkittet skulle, vad jag förstår finnas där i förinställningarna, men inte vid min andra installation. :frowning: