Is hier sprake van massa-import in Ermelo?

Helaas, het filmpje is niet meer te vinden.
Uit mijn hoofd is het een presentatie op een State of the Map geweest, vermoedelijk in 2014 maar kan ook later zijn.

Mocht je iets meer willen weten waarom, is middels deze pagina veel te lezen.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import

Sterkte met de mantelzorg Tauvic. Misschien dat ik te kritisch reageerde, maar OpenStreetMap heeft in het verleden ervaring opgedaan met ondoordachte imports. Soms wordt data domweg in OpenStreetMap gedumpt, zonder naar kwaliteit, rechten, licenties en overlap met bestaande data te kijken. Daaruit is inderdaad een zekere aversie gegroeid voor imports zonder overleg vooraf. Zeker als er dan een maand lang onzichtbare bankjes blijven bestaan, gaan bij mij wel wat alarmbellen rinkelen.

Gelukkig is de bron van de data in dit geval de BGT, daarvan heeft de eigenaar toestemming gegeven om dit voor OpenStreetMap te gebruiken. Als de data bijvoorbeeld uit Google Maps of Streetview zouden komen, mogen ze natuurlijk niet voor OpenStreetMap gebruikt worden. Maar ook “open data” heeft vaak licentievoorwaarden (naamsvermelding, niet-commercieel gebruik o.i.d.) die niet met OpenStreetMap in overeenstemming zijn.

Het is natuurlijk veiliger (en misschien ook wel meer bevredigend) om data verkrijgen door ter plekke de situatie te bekijken, dan heb je niets met licenties te maken. Je kunt de BGT dan natuurlijk goed gebruiken om het straatmeubilair te vinden, en om de positie nauwkeurig te maken.

Naar mijn idee is er in OpenStreetMap zeker plaats voor details over speeltoestellen die bij een bezoek ter plaatse vastgesteld zijn, dat is juist de grondgedachte waaruit OpenStreetMap ontstaan is: als iedereen in kaart brengt wat hij/zij de moeite waard vindt, ontstaat de best mogelijke kaart. Voorwaarde is wel dat de gegevens verifieerbaar zijn voor andere mappers die dezelfde locatie bezoeken.

Bedoel je deze van Frederik Ramm uit 2016: https://www.youtube.com/watch?v=ZrvcVAPdaWI ?
Die vond ik op de wiki-pagina over mechanical edits:

inderdaad, deze bedoelde ik.

Ik ben nu bezig met het maken van kaarten voor de wijkvereniging. Zodat de bewoners beter geïnformeerd zijn over hun buurt en meer invloed kunnen uitoefenen op hun omgeving. Als dit een succes gaat worden kunnen ook andere wijkverenigingen hiervan gebruik maken. Maak hiervoor gebruik van QGIS, OSM en opendata.

  • Speelterreinen
  • De situatie van wegen, spoorlijnen en waterpartijen die een barriere kunnen vormen voor kinderen
  • De aanwezigheid of aanwezigheid van hondenuitlaatplekken (wel duidelijk wat dat voor problemen veroorzaakt)

Via CBS statistieken heb je informatie over de locatie van kinderen. OSM geeft de locatie van de speelterreinen aan. De informatie hiervoor komt van de gemeentelijke beleidsplannen. Speelterreinen moeten goed toegankelijk zijn voor kinderen, niet verder dan 100meter voor kinderen van 0-6 jaar.
Hondenuitlaatgebied in de buurt van een speelterrein verminderd de hoeveelheid ongewenste hondenpoep.

Ronde de speelterreinen kan je cirkels tekenen met een straal van 150 meter en zo het aantal kinderen bepalen dat goede toegang heeft tot de faciliteiten. Het opensource tool QGIS heeft hiervoor goede hulpmiddelen. Ik ben nu bezig te kijken of de locaties en het aantal speelterreinen ook geoptimaliseerd kan worden zonder concessies te doen aan de kwaliteit. Een dergelijke werkwijze kan uitgewerkt worden en vervolgens worden toegepast op andere gemeentes. Ook gaat dit mogelijk nieuwe OSM mappers trekken.

Bedankt voor de reacties. Ik merk dat de bezorgdheid afgenomen is.
Ik werk ondertussen aan het democratiseren van de toegang tot data.

Zie hiervoor mijn blog artikel “Burgerparticipatie nieuwe stijl” https://tauvicr.wordpress.com/2021/11/16/burgerparticipatie-nieuwe-stijl/

Ik hoop dat meer mensen toegang krijgen tot informatie en wellicht worden hier meer mensen enthousiast voor OSM.

Hoi TauvicR,

Je bent op zich heel goed bezig, maar waar OSM voor moet waken, dat de licenties van de data gewaarborgd zijn.
En dat de richtlijnen in acht worden genomen.
Dit is niet om mij een plezier te doen, maar om OSM werkbaar en onschendbaar te houden.

Ik vroeg me even af of je deze link hebt gevolgd, en presentatie hebt bekeken?

https://www.youtube.com/watch?v=ZrvcVAPdaWI

Ik ben de presentatie aan het bekijken. Een goede uitleg van de issue die mogelijk kunnen optreden bij import. Met name de opmerking dat een correctie van een fout een andere dieperliggend probleem kan maskeren is een goed aandachtspunt.

Nu over de situatie in Ermelo. Ik heb als IT-er ervaring met data import, niet direct op geo data maar meer met data integratie voor administratieve systemen. De data betreft hier bijvoorbeeld bankjes. De data komt van de gemeente en de locatie word bepaald door de gemeente ambtenaar. Ik heb de data opgenomen en de locaties op de kaart uitgezet (voordat ik deze in OSM aanbracht). Vervolgens met mijn ogen gekeken wat dat doet op de kaart. Als dat bovenop een weg of gebouw staat is het niet goed, als het op een stukgras naast een weg staat met uitzicht lijkt het goed. Zo kan je bepalen of het er redelijk uitziet. Vervolgens kijk ik of de bankjes er daadwerkelijk staan en in de meeste gevallen was dat inderdaad zo. Het proces is dus een mengeling van plotten op de kaart en visuele inspectie.

Ik zie wel een belemmering: Je moet dus eigenlijk een grote groep om je heen vormen van gelijkgestemden en die moeten je idee ondersteunen. Best een uitdaging als je begint, niemand kent en niemand jou kent. Je moet dus eerst vertrouwen opbouwen en dan ook nog mensen op jouw denklijn krijgen. Ik ben een beetje ongeduldig. Ik werk dus nu aan het winnen van vertrouwen en aan het verzamelen van support ook buiten de OSM community. Ik hoop dat als een wijkvereniging en buurtbewoners de mogelijkheden onderkennen dat dit ook meeteld binnen de OSM community als een weegfactor en niet alleen het feit of iemand al meer dan 50000 wijziginen heeft gedaan met 10 jaar OSM ervaring (die ik natuurlijk niet heb als beginner).

Op dit moment ben ik bezig met het contact met de wijkvereniging en de school in de buurt. Vanuit de school is er behoefte om de verkeersveiligheid te verhogen. Vanuit de wijk wil men de betrokkenheid bij de buurt en de bewoners onderling versterken en de voorzieningen op een hoger peil krijgen. Een combinatie van kaartinformatie en open data kan de buurt helpen om goed inzicht te krijgen in de mogelijkheden die de buurt bied, deze te delen met de bewoners en samen met de gemeente te werken aan verbeteringen. Mogelijk komen hier ook extra hulptroepen voor het onderhoud van OSM.

lees meer;
Breng je buurt in kaart en doe er wat mee