Het wandelroutenetwerk op de Veluwe is vernieuwd. Het heeft lang geduurd, maar de site waarop deze routes staan (Wandelplanner | Veluwe) is nu (deels?) bijgewerkt.
Is er iemand die dergelijke knooppunten en routes kan importeren of moet dat handmatig?
De oude routes moeten verwijderd worden. Daarvoor geldt hetzelfde.
Dat moet handmatig.
Er is ooit een ontwerp geweest voor een stuk netwerk en dat is abusievelijk in de Veluwe planner terecht gekomen en door een mapper ingevoerd. Dat netwerk zal dus aangepast zijn en moet nu dus buiten ook aangepast worden, ik heb nog niet gekeken.
Ik pak het wel op, oude routes verwijderen is niet nodig, die kunnen worden hergebruikt. Dat ik doe ik heel vaak en hetzelfde geldt voor de knooppunten.
Ik heb even gekeken en inderdaad het is het gebied - zeg maar - rond het Beekbergerwoud.
Maar ik zie nog wat anders, ze lijken het “Overijsselse” model gekozen te hebben met gekleurde routes. Dus knooppunten met een letter-getal en gekleurde routes en ik zie ook knooppunten met alleen een getal en gekleurde routes. Dat lijkt weer meer op Noord Holland.
Dat moet op een speciale manier worden ingevoerd, tussen de knooppunten “gewone” netwerkroutes en dan er overheen de gekleurde routes.
Goed dat is voor mij eten en drinken, ik ben momenteel bij Hancate netwerk aan het aanpassen en dan kan ik switchten.
Is het netwerk buiten ook zchtbaar? Dus staan de knooppuntpaaltjes er en zijn de route aanduidingen er ook? Vroeger kon ik er zo heen, maar helaas dat zit er niet meer in .
Vanavond een klein beginnetje gemaakt.
Er zijn routes, die gewoon dezelfde loop hebben als de oude, alleen het knooppuntnummer is anders. Dan hoeven alleen maar de knooppunten een nieuw nummer te krijgen en de routes een aangepaste ref.
Ik meen gehoord te hebben dat de knooppunten wel met nummers naar elkaar verwijzen. Nummers op de kleurenpijltjes, dacht ik. Als dat zo is, zijn de kleuren niet essentieel voor het knooppuntennetwerk.
Dat neemt niet weg dat we de kleurenrondjes ook willen invoeren, natuurlijk. Heb ik in de Betuwe ook veel gedaan.
Helaas kan je op deze foto niet met zekerheid vaststellen of er nummerverwijzingen op de andere pijltjes staan, of aan de anderre kant van het paaltje. Heb je toevalliog ook foto’s bvan een paaltje met alle schildjes en van elke zijde? Zelf kiek ik altijd van twee kanten zodat ik op elke foto 2 zijden van het paaltje zie met alle schildjes.
Aha, merkwaardig! Kennelijk zijn, of waren toen nog, niet alle keuzepunten van een knooppuntnummer voorzien, en/of niet alle kleurenroutes ook een knooppuntroute. In ieder geval, op deze foto’s staat geen knooppunt met knooppuntcode, maar wel duidelijke verwijsbordjes dus het verslaat Overijssel. Daar kreeg ik vijf jaar geleden te horen dat ze erover nadachten, maar dat heeft nog steeds niet tot een merkbare aanpassing geleid.
Overigens zie ik overal in Nederland aanpassingen in het wandelknooppuntennetwerk die wij in OSM nog niet hebben staan. Met spontane aanpassingen gaan we dat niet op orde houden. De landelijke wandelplanner van Wandelnet (overeenkomend met de routedatabank) is inmiddels beter bij dan OSM, en dat wil wat zeggen! Dus de vraag naar importmogelijkheid is heel relevant, met dit verschil dat het meer zal gaan om een lijst van verschillen (verdwenen, verplaatst, veranderd, toegevoegd) die handmatig opgelost moeten worden.
De wandelknooppunten en -routes in de routedatabank worden aangeleverd door Wandelnet. Het zijn dezelfde gegevens die in de Wandelnet routeplanner staan. OSM heeft permissie om die data te gebruiken en Routedatabank heeft daarvoor ook een gebruikerstoegang ter beschikking gesteld.
Wij mogen de data dus vanaf de wandelnet routeplanner overnemen, en we kunnen de knooppunten en -routes ook downloaden uit de routedatabank.
Er zijn een paar maren.
Ten eerste, zij slaan de gegevens op een andere manier op, waardoor met name de locaties van de knooppunten in de Routedatabank en in OSM, behoorlijk kunnen verschillen. Maar ook de knooppuntroutes wijken af, want OSM laat routes precies over ingetekende ways lopen via gedeelde nodes, en de routedatabank doet dat anders.
Ten tweede, de Wandelnetdata wordt aangeleverd door de verschillende operators, meestal provincies of routebureaus. Sommige van deze toko’s hebben de vervelende gewoonte om geplande routes en knooppunten alvast in te tekenen en ook aan te leveren alsof ze al bestaan, terwijl er op de grond nog geen netwerk te vinden is. Wandelnet kontroleert de aangeleverde data niet.
Om antwoord te geven op de vraag in de titel: ja, we kunnen ze technisch gezien importeren, maar nee, we kunnen ze niet zo importeren dat het in ons systeem past. Zelfs niet als we zeker weten dat het om nieuwe punten en routes gaat.
Ik had al begrepen dat importeren geen optie is, en ik begrijp nu ook waarom. Maar nu kan ik wel aan de slag om wat routes handmatig aan te passen. Met de routedatabank als grove lijn en lokale kennis voor de puntjes op de i.
Nog een stukje context: als ik weer eens een sub projectje wil aanpakken: in dit kader is dat het bijwerken van wandel/fiets knooppunten in Brabant. Dan vraag ik de gegevens op bij VisitBrabant Routebureau in Oisterwijk; de paar vorige keren ontving ik dan een set shapefiles. Die kunnen in JOSM ingelezen worden.
En dan volgt het grote zoek-de-verschillen. Aangezien zelfs/ook die dataset niet 100% accuraat is, worden de verschillen dan successievelijk bezocht (survey) door mij. Dat levert dan weer interessante fiets/wandel tochten op. Een bak werk, maar dan kom je nog eens ergens.
Ik heb de shapefiles gevraagd, zoals in mijn vorige bericht beschreven:
ik heb ze meteen mogen ontvangen van een vriendelijke medewerker van VisitBrabant: helemaal top!
Ik zie nu in JOSM de laatste waarheid over alle Brabant wandelknooppunten en fietsknooppunten.
Als iemand ze ook wil, hoor ik het wel (stuur me een berichtje).