Is een recentere achtergrond kaart binnen ID te selecteren ? Zo ja, hoe?

Naar aanleiding van een shop rondje gisteren in de binnenstad van Haarlem zag ik een bedrijf plantenbankjes op ongeveer elke 15 meter (ook dit weer mijn ruwe op het oog schatting) van elkaar plaatsen.
Plantenbankjes zijn (naar schatting en waarneming gister) 5mx5m grote plantenbakken die aan 2 zijden (90 graden op de bewegingsrichting van de straat waar ze geplaatst zijn) op 1/3 van de lengte van de plantenbakzijde een zitje bevat voor 2 a 3 personen.
Thuis gekomen even op de gemeente website gekeken en alleen aan informatie gevonden: Gezellige ‘plantenbanken’ in de binnenstad | Gemeente Haarlem
Normaal gesproken vind ik wel een projectbouw tekening op schaal maar waarschijnlijk valt deze actie onder het algemene autoluw & vergroeningsbeleid van de binnenstad van mijn gemeente waardoor ik nergens meer info kan in zien dan dit :frowning:
Bestaat er een zeer recente achtergrond kaart (bijvoorbeeld: Satellietdataportaal ) die meer inzoombaar is die ik als achtergrond kaart van ID kan gebruiken en zo ja hoe ?

Nee, die bestaat niet.

1 Like

Bedankt voor je antwoord Allroads.
Is dat wel via JOSM instelbaar dan ?

Wel balen zeg want door de grootte van objecten zijn ze wel straatbeeld- en verkeersinrichting bepalend.
Waardoor ze zeker het mappen waard zijn !

Ja. Op het moment dat je je begint te ergeren aan de beperkingen van ID, is het meestal tijd om JOSM eens goed te leren kennen en in te richten. Je kan die satellietbeelden uit Satellietdataportaal in JOSM zetten als WMTS-laag; die zijn met name handig voor recente wijzigingen. Daarnaast zijn er de PDOK 8cm-beelden uit het voorjaar (eigenlijk is dat je basis fotokaart meestal wel).

ID ben ik al maanden zat… alleen JOSM werkt niet voor een iPad… graag had ik dat ik een keuze in editor had gehad als iPad gebruiker met als mogelijke editor-keuze: JOSM.
Nog steeds snap ik niet dat ID (wat ook een Java-based editor is net als JOSM) wel gebruikt kan worden voor iPad gebruikers & JOSM niet…

Javascript (iD) <> Java (JOSM).

En Java is niet zomaar om te zetten naar iOS, die apps gebruiken een hele andere taal en methodiek. Dan kan iemand beter opnieuw beginnen.

Op Android is Vespucci wel interessant, veel JOSM achtige features, maar daardoor ook wel beperkt door schermgrootte en touch interface.

Dus als er een java(script) van & naar Java converter programma zou bestaan is het probleem voor iPhone/IPad-gebruikers opgelost ?
Ik hou van gebruikersgroepen inclusie niet van exclusie namelijk.

Nope. Dit is om meerdere redenen niet haalbaar. De voornaamste is dat Apple dat niet wil op hun tablet, maar zelfs al zou je de hele JVM in, bijvoorbeeld, WASM draaien in een browser, dan loop je nog tegen veel onvoorziene problemen aan (performance met name). Secundair is dat er maar weinig gebruikers zijn die op een tablet effectief met JOSM kunnen werken. Als de JOSM-ontwikkelaars daar tijd in zouden steken, dan gaat dat ten koste van andere features en bugs die nuttig zijn voor een grotere groep gebruikers. Het is dus een route die niet in het belang van de bredere OSM-gemeenschap is.

1 Like

Id is Javascript en JOSM is Java.
Ondanks dat die twee talen beiden java bevatten zijn het twee compleet verschillende talen.

Ok, jammer dan… dus voor serieus editen is een iPad meer een floptop terwijl je echt een laptop moet hebben :frowning:

Is het niet handiger om een, desnoods tweedehands laptop aan te schaffen?

1 Like

Met dat laatste ben ik het ook eens.

Er is een manier om een specifieke achtergrondkaart in Id te krijgen. Is een technisch verhaal. Als er een WMS of WMTS beschikbaar is lukt dat vaak.
Heb net een (WMTS) ondergrond uit dat Satellietportaal genomen, zie screenshot:

Zijn wel een aantal handelingen:

Ik gebruik dit bij editen om bijv lagen uit Top10NL WMS te krijgen, bijv

Je kunt ook meerdere lagen in een WMS combineren. Die URLs zijn typisch iets om een lijst op bijv de Wiki bij te houden, of is die er al?

2 Likes

Lekker bezig Just. Ik ben een JOSM gebruiker maar denk dat ID gebruikers hier wel blij van worden.

Ik heb lang geleden eens een poging gedaan met deze (zeer verouderde) wiki. Die hangt nu onder mijn account omdat ik niet wist hoe het anders zou moeten. Het zou beter zijn als er een nieuwe bijgewerkte versie zou komen. Daarvoor zou die oude als basis kunnen dienen. Dus als iemand zich geroepen voelt…

NB voor JOSM is het gebruik van .jos files aan te raden zoals hier is aangegeven.

1 Like

In Satellietportaal hoef je geen debug window te openen.
Links zit de tijdbalk met rondje. Voor elk rondje kun je een URL krijgen via het Acties menu en Satellietportaal zet de URL voor je op het klembord.
Zelf heb ik dat nog nooit gebruikt, ik gebruik Satellietportaal alleen voor deelgebieden.
In het menu Zoeken, zit een vierkant, als je daarop klikt, kun op de foto een vierkant tekenen.
Met deze methode kun je nl nieuwere foto;s vinden. De datum van de laag, die getoond wordt is er één waarvan voor heel Nederland foto’s beschikbaar zijn.
Via Zoeken en vierkant kun je soms nieuwere foto’s vinden voor een specifiek deelgebied.
Daarna kun je in de tijdbalk links een rondje selecteren, met rechtsklik een WMTS aanvragen en via Acties zet je die op het klembord.

Dat is behoorlijk uitgebreide set mogelijke ondergrondkaarten @PeeWee32 !

Ik vond een “NL Hoofdpagina”: NL:Nederland - OpenStreetMap Wiki. Daar staat ook een link naar @Allroads.jos file topic. Misschien jouw pagina ook linken daar.

Edit: de NL Hoofdpagina is een heel goede uitvalsbasis voor een schat aan gegevens bijv over bruikbare datasets: NL:Permissions - OpenStreetMap Wiki . (Ja weten de meesten natuurlijk…)

1 Like

Ik bedoelde meer i.h.a. (de debug window openen) als je een interactieve kaart tegenkomt waarvan je de URL wilt weten. Dat Satellietportaal blokkeerde mij ook eerst, ik zou niet uit NL komen (sic!), NB vanuit het netwerk van een Koninklijke telecom leverancier…

1 Like

Ow zeker handig maar de reden dat dat nog niet gebeurt is is echter geen onwil maar gebrek aan resources…
Bovendien is OSM-NL naar mijn mening gebaat bij zoveel mogelijk gebruikersgroepen dus multihardware & multiplatform ondersteuning met 1 uitgebreid editor-programma zou mijnsinziens de utopie zijn omdat dan alles in die zelfde utopie denkend eenduidig gemapt zou kunnen worden…
Echter: Tjuro’s opmerking en de opmerkingen van anderen dat oplossingen bedenken voor een kleine groep IOS-gebruikers niet haalbaar is omdat er ook andere veel dringendere zaken opgepakt dienen te worden (vrije interpretatie samenvatting van mijzelf) is zeker ook valide en begrijp ik.
JustB’s oplossing geeft mij weer hoop en ga ik zeker uitproberen !