Is dit nu een vroeg geval van taggen voor de renderer?

Ik zat zo wat rond te kijken en zag in Coevorden dit:

https://www.openstreetmap.org/#map=18/52.66552/6.75128
Even heel snel gekeken met Potlach en het lijkt erop dat dit met 3d shapes is meegekomen. De randjes zijn landuse=construction.
Ik vroeg me af of dit een vroeg voorbeeld van taggen voor de renderer is, het lijkt erop dat geprobeerd is het gebouw een beetje “3d” te maken.

Nee, dit is geen 3d en ook geen taggen voor de renderer.
De iets noordelijker gelegen contourden zijn inderdaad van 3dShapes en zijn geplaatst op 04.09.10
Bij een grote 3dShapes import van gebouwen.

construction=building
landuse=construction
source=3dShapes

Bij de BAG import dienden deze gebouwen gefilterd te worden om te kunnen verwijderen, maar bovenstaande combinatie heeft niet in het filter gezeten en is dus over het hoofd gezien om te verwijderen.
Inmiddels zijn de dubbele contouren verwijderd.

Bovenstaande was lokaal wel bekend bij mij, maar heb nog geen tijd gemaakt om te kijken hoe het landelijke beeld is in deze oude 3dShapes data.
Er zijn best veel van dit soort situaties.
Het lijkt erop dat bij het ontwikkelen van het filter iets over het hoofd is gezien, waardoor de personen die de BAG import hebben uitgevoerd onbewust deze oude 3dShapes contouren hebben laten bestaan.

Mocht het zijn dat je je geroepen voelt om het een en ander op te schonen, doe het dan vooral.
Let dan wel op of er extra tags overgezet moeten worden naar het BAG gebouw.

Als je dit oppakt zoom dan wel naar een kleiner gebied, de overpass heeft een vrij lange tijd nodig om het landelijk te ontdekken.
http://overpass-turbo.eu/s/fM0

Noord Nederland, wat opgeschoond.
Een aantal blijven staan.

Geen Bag gebouw
Niet 3d shape source
Huisjes bij masten.
Sommige omgezet naar building=roof.
Nieuwe intekening

Ik heb nu wel moeite met overpass en het exporteren naar JOSM.
Misschien tijdelijk problem.

Tsja, dan pakt het toch weer anders uit dan ik dacht. Maar misschien toch wel goed zo.

Klaar, wat overblijft zijn recente invoegingen (bag pand invoegingen op termijn)
of niet genoeg kennis om te bewerken.