Vraag omdat ik een paar jaar geleden honderden gebouwen gerepareerd heb in een stadje met overlaps, gaps, self intersecties (muurtjes 1 node dik deel van de building outline) en andere zaken. Al die waren geimporteerd door personen die BAG als naamdeel hadden. Gekeken op Osmose met ‘building’ filter zie ik duizenden en nog eens duizenden over heel Nederland met grijze, gele en paarse pinnen, bijna niets op de Veluwe, mooi schoon, en weinig in directe buurlanden. Thans weer een bundeltje waar ik dat repareerwerk had gedaan. IIG er lijkt niet veel interesse in die euvels, veel wegen die zich door gebouwen boren bijv wat routing ook niet ten goede zal komen.
De kwaliteit van de BAG is op sommige plekken inderdaad matig. Als ik iets verkeerds zie dan meld ik dat altijd terug, alleen zie je dat op meldingen verschillend gereageerd wordt:
Als problemen met gebouwen opgelost worden in OSM moet dat gezien worden als tijdelijk. Want als een gebied wordt geüpdatet dan kunnen deze wijzigingen verloren raken. Het beste is dan ook om deze problemen terug te melden naar het kadaster. Zodat het permanent is opgelost.
Een andere oplossing zou zijn om de bag te pre-processen voordat het geïmporteerd wordt. Dan zouden we systematische oplossingen kunnen programmeren om deze problemen op te lossen.
Misschien zou degene die om een import vraagt de correctheid van de gebouwen geometrie kunnen verifiëren na uitvoering als dat het wel duidelijk is waar het probleem vandaan komt. Toch niet zo moeilijk om een paar nodes te controleren Pre-processing zou zeker zinvol zijn, beter nog.
Lijkt me de beste oplossing, wel met OOK een terugkoppeling naar het kadaster omdat je dan EERST een OSM-oplossing hebt die blijvend is EN kadaster helpt sporadische fouten helpt oplossen als dat aan kadaster heeft gelegen.
NIET om kadaster op de vinger te tikken natuurlijk maar om als extra checktool voor kadaster.
Als dat voor elkaar gebokst kan worden zal OSM steeds meer serieus genomen worden wat een gebruikersgroep toename van OSM in de hand werkt als extra bijkomend voordeel.
Mogelijk zijn dat gebouwen die rond 2014 geimporteeerd zijn?
De contouren zijn veelal na die tijd pas echt opgemeten en gecorrigeerd in de BAG.
Mijn indruk is dat dit proces om de (geschetste?) contouren te vervangen door ingemeten contouren nog steeds loopt.
Er ligt nog heel veel werk om openstreetmap op het niveau van de huidige BAG database te brengen.
I probeer steeds de overlaps en self intersecties te verwijderen in een gebied (als JOSM een probleem meldt). Tussenliggende ruimtes geloof ik wel op dit moment, die zitten me niet in de weg, dan zou ik liever de contourverschillen tussen OSM en BAG aanpakken.
Helaas klopt de BAG ook niet altijd, vooral als er vergunningen voor verbouwingen afgegeven worden.
Klopt; vandaar dat ik soms moeite heb met het op verzoek importeren van panden met de status vergunning verleend/ in aanbouw of niet ingemeten. Meestal is een latere aanpassing noodzakelijk, maar dat verzoek wordt wel eens vergeten.
Veel gebouwcontouren in de BAG zijn verbeterd sinds de eerste import uit 2014, maar er zitten natuurlijk altijd nog fouten in. Tegenwoordig update ik ook (grotere) wijzigingen in de gebouwcontouren als ik in een gebiedje nieuwe of verwijderde panden bijwerk. Dat gaat dan in 1 moeite mee. Het is een mix van verbouwingen en verbeteringen van contouren die in 2014 nog niet goed waren ingemeten.
Daar zit natuurlijk het risico in dat ik BAG contouren terug zet op een gebouw dat door een mapper verbeterd is. Daar heb ik nog niet meteen een kant en klare oplossing voor, afgezien van dat ik foutmeldingen van Josm over kleine overlap herstel in OSM en grote (som 100%) overlap probeer terug te melden. Dat laatste is echter nog steeds erg bewerkelijk en schiet er wel eens bij in.
en verklaart waarom BAG een zooitje is in ieder geval Haarlem…
De 20ste een meeting kunnen we t er over hebben denk ik ?
Ik heb 2x een BAG import verzoek gedaan beide keren gingen ze niet goed, daarna maar geen BAG import verzoeken meer geplaatst omdat ik wil bijdragen zonder te horen te krijgen dat de input van mij niet goed (genoeg) zou zijn…
Dan zoek ik liever wegen waar ik WEL het gevoel bij krijg dat het een bijdrage aan OSM NL oplevert…
Een oplossing heb ik wel hoor: via de gemeente bouwtekeningen op schaal op diepen en importeren… Ben je instant up to date…
Edit1&2: laatste 2 regels