Inzicht van een ervaren GIS-ser gevraagd

Beste GIS-ser,

Ik ben bezig met het importeren van een aantal files die van de gemeente Heemstede heb gekregen. Deze zijn in de vorm van Shapefiles en hebben een oorspronkelijke projectie “Amersfoort” (ik denk new, maar dat is niet zeker).
Na enige manipulaties met QGIS en GPSBabel heb ik een file die ik als laag in JOSM kan gebruiken en de tags kan aanpassen.

De vraag die ik heb is de volgende:
Als ik in JOSM en QGIS de punten vergelijk met BING kaarten, lijken die allemaal zo’n 6 m in oostelijke richting verschoven en klopt de N-Z zeer goed. Is dit toch een verkeerde projectie ergens, of is dit een variatie die uit de transformaties komt en zal ik er mee moeten leren leven?

Mocht je meer informatie nodig hebben om de vraag te bantwoorden heb ik de procedure die ik gebruik uitgeschreven en kan die ook leveren.

bedankt voor het meedenken alvast, Hugo

Beste Hugo

Volgens mij ben je goed bezig. De BING kaarten in JOSM zijn niet altijd goed uitgelijnd. Sinds kort verschijngt in JOSM ook een melding “Aerial imagery might be misaligned. Please check its offset using GPS tracks” . Als je geen (betrouwbare) tracks hebt van de omgeving zou je ms nog even de OSM data kunnen importeren en kijken of die wel goed uitgelijnd zijn. Ik weet niet of in omg. Heemstede Bing uit het lood ligt maar ms iemand anders wel.

Edit: ik ben geen ervaren GIS-er.

Beste PeeWee,

Bedankt voor je reactie en naar aanleiding daarvan even gekeken hoe JOSM ligt ten opzichte van BING in Heemstede. Dat ligt heel goed (slechtse is een smalle weg waar OSM op de stoeprand uitkomt en ergens is een bocht afgesneden).

Daarna gekeken of dat misschien een mapper is geweest die alles op BING heeft gelegd. Dat is niet het geval: van de 4 gecontroleerde wegen waren er 3 originele input van AND.

Edit: Het ligt aan de serie van conversies in verschillende systemen. Ik heb nu de originele data (in Amersfoortse coordinaten) gebruikt en in 2 stappen naar OSM vertaald. Dat klopt precies.

Hugo,
Dit is overigens een belangrijk aspect.
Uitlijnen van de imagery is iets wat ook ik nog nooit gedaan heb.
Kun je kort uitleggen hoe ik in een dergelijk geval te werk ga in JOSM?

groet
Robert

Robert, maar ook anderen,

Ik denk niet dat ik alles heb uitgelijnd zo als het in echte GIS termen, is namelijk naar echte gerefereerde vaste punten.

Wat ik heb gedaan is in JOSM de punten in OSM vergeleken met de BING maps (die zitten onder Afbeeldingen). Wat je dan ziet is dat de meeste wegen, zeker die van latere datum (AND was wat onnauwkeuriger) heel goed over de BING afbeelding liggen. Je ziet ook dat de 3D import moeite heeft met het “zien” van verschil tussen gebouw en de schaduw.

Als je dus BING als referentie gebruikt heb je een consistent geheel met het GPS systeem en voor zo ver ik de diverse fora begrijp, is dat ook het coordinaten systeem van BING, waar iedereen heen migreert. Het wordt bijvoorbeeld ook door Google maps gebruikt.

Wat ik in deze postings heb beschreven is hoe je een goede data set nauwkeurig in overeenstemming met BING en dus met de OSM standaard en BING/GoogleMaps standaard kan brengen.

Is misschien niet wat je verwacht, maar dat is wat ik heb gedaan.

Hugo