Omdat het onderwerp BGT in vele draadjes terugkomt en het lastig is een goed beeld te vormen van wat het nu precies is leek het mij wel handig eens een opsomming te maken van de informatie die ik gebruik. Vul aan als je nog meer bronnen/informatie hebt.
Handboek BGT
Op deze plek kun je uitgebreid handboek vinden.
WMTS
OM te visualiseren in bv JOSM of Qgis kun je deze WMTS gebruiken
WFS/OGC_API/download
Hier vind je meer info.
Postgis database dump
Geotoko verkoopt DB dumps. Voor ons OSM-ers kan deze tegen zeer gereduceerd tarief (= bijna gratis) worden aangeschaft maar uiteraard kan dit niet commercieel gebruikt worden. De postgis DB kun je gebruiken voor eigen analyse en/of om in Qgis e.e.a. te visualiseren.
Overzicht tabellen en waardes
Uit de BGT_Lean database dump heb ik een overzicht gemaakt van de (momenteel) beschikbare tabellen, kolommen en voorkomende waardes van de vlakdekkende tabellen. Deze kun je hier vinden en heet : BGT_Kolommen_en_Vlakwaardes.ods (bv met Excel te openen)
Qgis projectbestand
Ik heb een lean Qgis projectje gemaakt met een aantal (voornamelijk) vlakdekkende BGT lagen. De data wordt on the fly opgehaald via een WFS/OGC API en is dus altijd actueel. Er wordt gefilterd op de actuele versie want BGT is historisch. Deze kun je (mits flink ingezoomd) gebruiken om een beeld te vormen. Je kunt deze hier downloaden (BGT_WFS.qgz) en gebruiken in een recente Qgis versie. Deze is uit te breiden met nog veel meer lagen. En je kunt ook de opmaak wijzigen dus als je eens met Qgis aan de slag wilt is dit een mooie opstap. Als je hier een mooi eigen project van maakt dan zou het fijn zijn als je deze hier weer deelt zodat ook anderen er van kunnen genieten. Deze kun je hier vinden en heet : BGT_WFS.qgz
Hieronder een paar plaatjes uit dit Qgis bestand.