Invoeren van Haven Nummers en andere custom data

Hoi allemaal…

Ik ben kort geleden (weer) in aanraking gekomen met Open Street Maps.
Ik zou het graag implementeren in een applicatie van ons waarbij we schepen op een kaart van de rotterdamse haven projecteren.
Echter is het dan wenselijk om extra informatie zoals Havennummers (kadenummers), bedrijven, etc. op de kaart te zetten.

Nu zit deze data hoogstwaarschijnlijk nog niet in OSM, en ik ben best bereid deze in te voeren.
Echter is dit data die wel in OSM thuis hoord? of moeten we daar zelf een soort custom layer van maken?

Ik ben benieuwd…

Martin

Er zitten ook gatenummers van luchthavens in (aeroway=gate, ref=), en ik zie niet in waarom er geen kadenummers in kunnen. Dit is relevante informatie voor iemand die een havenkaart wil maken, en kijk nou eens: dat wil jij ook!

Op de wiki is een voorstel te vinden voor tagging voor havens, met wat suggesties. Ik zie zo snel niet iets definitiefs terug voor kaainummering.

Bedrijven zul je inderdaad zelf in moeten voeren, en gezien de grootte van de Rotterdamse haven en het soms snelle verloop van bedrijfjes, lijkt het me een klus die iemand zeer lang kan bezighouden. Eigenlijk zouden we zoiets moeten koppelen aan een goede geolocator en de database van OpenKVK.

*Niet alleen havens. Als ik bv naar Zeeland Seaports kijk, dan zie ik op allerlei bedrijventerreinen buiten de havens ook ‘havennummers’ terugkomen.

Ok, ik heb inderdaad die wiki pagina even doorgenomen en volgens mij zit daar wel alles in wat ik zou willen zien :slight_smile:

Bedrijven is inderdaad een redelijk veranderlijk gegeven. Tenminste, de wat kleinere bedrijfjes dan…
Dat zal inderdaad wel een aardig klusje zijn om bij te houden.

Ik zal me binnenkort wel eens verdiepen in hoe dat bewerken van de kaarten in zijn werk gaat.

Bedankt voor de informatie zo ver.

De geschiedenis en het zwaartepunt van OSM, de naam openSTREETmap zegt het misschien al, lag in de voorbije jaren vooral op het land, en de wegen. Gedetailleerd mappen van havens is iets dat volgens mij nu pas tot ontwikkeling komt, en zelfs mappen van specifiek water-gerichte dingen, zoals boeien, kades, mooring.

Nog een interessante pagina die raakvlak heeft: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OpenSeaMap