Naar aanleiding van bouw app links per infrastructuur uitvoerder OSM NL aanpassen als eerste info lead zodat, waar verdieping per gemeente noodzakelijk gaat zijn (Definitief ontwerp schaaltekeningen) een goed idee ?
Volgens mij als we via dit draadje meer bouwapp infrastructuur bedrijven via links regelmatig kunnen raadplegen komt er een sneller beeld naar boven waar o.a. wegen updates op korte termijn gaan plaatsvinden of aan de gang zijn.
Ik gebruik zelf ook updates in de Bouwapp als bron, vaak wel in combinatie met het ontwerp en satellietfoto’s.
Het is in zekere zin vergelijkbaar met de nieuwsupdates op een projectwebsite, maar het wordt vaak beter bijgewerkt. En er worden foto’s toegevoegd die een duidelijk beeld geven van de situatie.
Je hoeft de app zelf niet te installeren. Alle projecten kun je ook via je browser benaderen.
Toevoeging: De projecten worden ofwel door de opdrachtgever ofwel door de aannemer bijgehouden, afhankelijk van wie het omgevingsmanagement doet. Met een link per bouwbedrijf mis je dus veel projecten. Je kan ook filteren op locatie ipv bedrijf.
Zeker maar dan moet je al wel weten dat op de lokatie al wat aan de gang is of gaat gebeuren…
Als je echter een overzicht hebt van grote uitvoerende partijen die nationaal opereren dan heb je automatisch een verversing van nieuwe infrastructuur projecten waar na je daarna kan inzoomen op dat infra-project met behulp van je eerder genoemde Satellietdataportaal foto’s of PDOK actuele 5 & 8 cm foto’s of soortgelijke foto’s van andere bronnen aangevuld met Definitief Ontwerp schaaltekeningen zodat je met deze combo infobronnen een overzicht krijgt van wat in een infraproject al reeds af is en nog komen gaat.
Zeker als in OSM per project in een note een verwijzing staat naar bewuste bouw app infrastructuur project voegt de actuele info daarin iets toe.
Je kunt in de Bouwapp een regio intekenen waarin je geïnteresseerd bent. Telkens als er een nieuw project in dat gebied wordt gestart zie je die in de Aanbevolen projecten.
Waar ik echter aan zat te denken was een verzameling url-links van uitvoerende uitgebreid met opdrachtgevers die infra-projecten uitvoeren vermeld in de bouw-app die eenmaal aangemaakt door iedereen hier raadpleegbaar is middels een NL infra project update wiki-pagina om het zo laagdrempelig mogelijk te maken.
Ik heb de Bouwapp op mijn Iphone staan met ‘mijn’ map-regio als gebied gedefinieerd. Zie zo de projecten waarvan info op Bouwapp verschijnt. Kijkend naar wat er in de regio gebeurd op gebied van infrastructuur, woningbouw en utiliteitsbouw komen er maar een beperkt aantal projecten naar voren. Het zij zo.
Deze opsomming is voor mij derhalve niet zo interessant. Wat ik wel constateer is dat als ik een link op mijn Iphone aanklik vanuit deze pagina, de App wordt geopend en een foutmelding verschijnt (foutcode 404). Ook op mijn browser op de PC zie ik nu. Dat geldt voor al die links die hierboven worden weergegeven. Dus…….?
Ow zeker het is nooit volledig maar is wel bruikbaar als lead info & gaande het project bouwproces in de realisatiefase(n) nuttig om in het note veld van in opbouw zijnd project de bouwapp browser url van specifiek project te vermelden.
In de bouwapp staan lang niet alle werkzaamheden, alleen door bedrijven die er bij zijn aangesloten.
Zelf vind ik Tendernet (TenderNed, hét online marktplein voor aanbestedingen) ook wel een handige bron om werkzaamheden te verwerken, omdat daarin ook de bestektekeningen staan van het uit te voeren werk.
Zoeken kan meestal gewoon door de straatnaam in te geven in het zoekveld.