Hallo,
ik verander af en toe zomaar een klein dingetje, en zoek dan meestal naar een bestaand voorbeeld, omdat ik als beginner denk: dat is kennelijk de manier zoals het hoort.
alleen…ik vind vaak veel verschillende voorbeelden van hoe iets wordt gedaan, ook wel weer begrijpelijk, met zoveel verschillende mensen/meningen.
Ik heb er allerlei voorbeelden van, maar laat ik me hier maar even richten op:
welke info stop je in welke node,
en: hoe minder nodes hoe beter?
2 voorbeelden:
- sportvelden
met BAG als source vind je vrijwel altijd een clubgebouw (way) en een Annotation/Address (node).
Ik zie allerlei manieren om extra data toe te voegen, zoals leisure, name, sport, website
-
toegevoegd aan die Annotation/Adress node, met bv sport:soccer bv, je krijgt dan in JOSM zo’n sport icoontje, op de uiteindelijke kaart zie je dat dan weer niet.
Nadeel vind ik: het clubgebouw staat soms wat verder van het echte sportterrein, op de kaart zie ik liever de clubnaam in het midden van een atletiekbaan dan op een clubgebouw wat verderop ligt. -
soms hangt de extra data aan het gebouw (way), is wellicht netter dan aan Address, maar weer niet op de baan zelf.
-
sport:soccer toegevoegd aan een van de velden. Lastig, want aan welk veld? of moet je het aan een groep velden hangen? Dat geldt dan meer voor voetbal, hockey, tennis, terreinen met meerdere velden.
-
als aparte node, dus wel weer met sport icoontje in JOSM. In dit geval is het onduidelijk bij welke node je welke info geeft, niks dubbel doen neem ik aan?
Dus niet het adres weer herhalen, bij het gebouw alleen de adresgegevens, bij de “sport node” de clubgegevens?
neem THOR uit Roosendaal als voorbeeld, daar heb je het gebouw, waaraan de clubnaam hangt, je hebt de Annotiation/Address, en je hebt de baan zelf met de naam van de club
https://www.openstreetmap.org/#map=18/51.51169/4.48295
of VV bavel (gebouw nr 7 en naam club zijn los van elkaar) en TV Bavel (daar zit alles in de address node)
https://www.openstreetmap.org/#map=18/51.55764/4.82530
- winkels
Eigenlijk dezelfde vraag. Ik zie vaak 2 verschillende nodes, weer die Annotation/Address uit de BAG, en dan nog een losse, met een icoontje van bv de bakkerij of zo.
Maar ik zie ze ook gecombineerd, 1 node, met alle gegevens van dat pand: adres, winkel, whatever.
En soms hangt de extra info aan het gebouw (wav).
dus de vraag: bestaat er een “beste manier”, of loopt het allemaal zo’n vaart niet, hoe je dit doet?
(sorry, ik kreeg het niet korter en bondiger uitgelegd…)
bedankt,
Steven