informatie zoveel mogelijk in 1 node stoppen?

Hallo,

ik verander af en toe zomaar een klein dingetje, en zoek dan meestal naar een bestaand voorbeeld, omdat ik als beginner denk: dat is kennelijk de manier zoals het hoort.

alleen…ik vind vaak veel verschillende voorbeelden van hoe iets wordt gedaan, ook wel weer begrijpelijk, met zoveel verschillende mensen/meningen.

Ik heb er allerlei voorbeelden van, maar laat ik me hier maar even richten op:
welke info stop je in welke node,
en: hoe minder nodes hoe beter?

2 voorbeelden:

1. sportvelden

met BAG als source vind je vrijwel altijd een clubgebouw (way) en een Annotation/Address (node).

Ik zie allerlei manieren om extra data toe te voegen, zoals leisure, name, sport, website

• toegevoegd aan die Annotation/Adress node, met bv sport:soccer bv, je krijgt dan in JOSM zo’n sport icoontje, op de uiteindelijke kaart zie je dat dan weer niet.
    Nadeel vind ik: het clubgebouw staat soms wat verder van het echte sportterrein, op de kaart zie ik liever de clubnaam in het midden van een atletiekbaan dan op een clubgebouw wat verderop ligt.

• soms hangt de extra data aan het gebouw (way), is wellicht netter dan aan Address, maar weer niet op de baan zelf.

• sport:soccer toegevoegd aan een van de velden. Lastig, want aan welk veld? of moet je het aan een groep velden hangen? Dat geldt dan meer voor voetbal, hockey, tennis, terreinen met meerdere velden.

• als aparte node, dus wel weer met sport icoontje in JOSM. In dit geval is het onduidelijk bij welke node je welke info geeft, niks dubbel doen neem ik aan?
    Dus niet het adres weer herhalen, bij het gebouw alleen de adresgegevens, bij de “sport node” de clubgegevens?

neem THOR uit Roosendaal als voorbeeld, daar heb je het gebouw, waaraan de clubnaam hangt, je hebt de Annotiation/Address, en je hebt de baan zelf met de naam van de club
https://www.openstreetmap.org/#map=18/51.51169/4.48295

of VV bavel (gebouw nr 7 en naam club zijn los van elkaar) en TV Bavel (daar zit alles in de address node)
https://www.openstreetmap.org/#map=18/51.55764/4.82530

1. winkels

Eigenlijk dezelfde vraag. Ik zie vaak 2 verschillende nodes, weer die Annotation/Address uit de BAG, en dan nog een losse, met een icoontje van bv de bakkerij of zo.
Maar ik zie ze ook gecombineerd, 1 node, met alle gegevens van dat pand: adres, winkel, whatever.
En soms hangt de extra info aan het gebouw (wav).

dus de vraag: bestaat er een “beste manier”, of loopt het allemaal zo’n vaart niet, hoe je dit doet?
(sorry, ik kreeg het niet korter en bondiger uitgelegd…)

bedankt,

Steven

Bij winkels is dit iets makkelijker uit te leggen.
Hier proberen we de aanvullende info op de adresnode toe te voegen, zodat het adres completer wordt. Bij beëindiging van activiteit door de ondernemer, kan deze info weer verwijderd worden, of gemuteerd worden naar een nieuwe.

Bij sportvelden ligt dit inderdaad iets complexer.
Meestal liggen de velden van een voetbalvereniging in een “sportpark” en meestal zijn hier ook meer sporten actief.
Op de wiki is te lezen hoe en wat.
Ook kun je op zo’n wiki pagina zien of je de info op een node, way, area’s of in een relatie gezet kunnen worden.

Op een area zal de naam in het midden gerenderd worden, mits de renderer (kaartmaker) dit visualiseert.

Dan heb je de sportvelden, kantine(s), clubgebouwen.
Persoonlijk heb ik in het verleden de velden los ingetekend, met als naam de clubnaam. Later werd me erop gewezen dat dit onjuist gebruik is. De velden kun je wel "VV Thor Hoofdveld, VV Thor Veld 1 etc noemen.)

Minder is beter is niet waar, er zijn er die vinden dat je met zo weinig mogelijk nodes de database moet vullen. Persoonlijk vind ik dit zoo 1990, waar de hoeveelheid data nog belangrijk was t.o.v. de datadragers. Toen moest men zuinig zijn. Dit is (vind ik) al lang verleden tijd.

De verenigingsgegevens zou ik soms op de adresnode plaatsen, maar soms ook op het gebouwcontour.
Ja, je wilt graag dat de naam gerenderd wordt, en als de renderer hier niet in voorziet ga je (lees ik) kijken of je op een juiste manier alsnog de naam gerenderd kunt krijgen, zonder te taggen voor de renderer. Sommigen zien (helaas) dat dit taggen voor de renderer is, maar ik ben stellig van mening dat taggen voor de renderer iets heel anders is. Dan wil je bewust dat de velden oranje van kleur zijn of iets dat er niet voor bedoeld is zo te taggen, dat het er leuk uitziet.
De scouting is op dit moment wel in de OSM database opgenomen, maar niet zichtbaar op osm.org
Hier zou ik de adresnode + de aanvullingen van de scouting op het gebouw contour mergen.

Als voorbeeld zie ik de atletiekbaan. Hier is een losse node en een relatie met een aantal dezelfde tags.
Dit is dubbel.

• soms hangt de extra data aan het gebouw (way), is wellicht netter dan aan Address, maar weer niet op de baan zelf.

• sport:soccer toegevoegd aan een van de velden. Lastig, want aan welk veld? of moet je het aan een groep velden hangen? Dat geldt dan meer voor voetbal, hockey, tennis, terreinen met meerdere velden.

Inderdaad.
Maar als je de velden los intekend, wel overal leisure=pitch + sport=soccer + name=…

Inderdaad

hi Commodoortje,

dit is nog eens wat je noemt een uitgebreid antwoord, dat filmpje leek me helemaal veel werk, wat je mailde,

bedankt ! (ik had wat minder tijd, dus wat late reactie, filmpje is erg duidelijk)