Bekende bron voor fietsroutes, wandelroutes, inclusief het landelijke knooppuntnetwerk voor fietsen en dat voor wandelen.
Data komt van perifere operators (provincies, regio’s, routebureaus). Voor wandelen is dezelfde informatie te vinden op de landeleijk wandelrouteplanner (voorheen wandelen123) van Wandelnet.
Knooppuntnet heeft een datalaag NL Routedatabank, zodat je de OSM data en de Routebak data over elkaar kan leggen, ter vergelijking.
Dat laatste kan heel handig zijn.
Soms heb ik hier MTB gerelateerde draadjes gezien, wellicht handig voor MTB - route vervolmaking ?
Voor MTB routes is deze data niet (altijd?) actueel. Waarschijnlijk zijn wijzigingen die door de plaatselijke fietsclub zijn aangebracht in de route nooit doorgegeven. MTBroutes.nl is daarvoor een betere bron, waar we ook mee samenwerken. Onlangs zijn er 4 nieuwe MTB-routes op Texel geïntroduceerd. Informatie gaat van de routebeheerder naar MTBroutes.nl en dan naar ons, waarna MTBroutes.nl hun OSM kaart + GPX weer aanpassen.
Ik zie wat je bedoelt aan de hand van deze publicatie als dat zelfde in gang gezet zou worden maar dan met de MTB-‘community’ wordt het misschien in de toekomst wel wat. Wellicht voor degene die MTB actualisering op OSM belangrijk vinden, de losse communities met elkaar verbinden en contact op nemen met deze organisatie in de toekomst ?
Aan de andere kant de verschillende lokale MTB-routes zijn geen routes die met elkaar verbonden worden en dus is dat een prikkel minder om samen te werken wellicht ?
Volgens mij hebben we al iets dat prima werkt. Lekker plat.
Routebeheerder stuurt nieuwe of gewijzigde GPX naar MTBroutes, MTBroutes stuurt de GPX naar 1 van de OSM editors, die past dan de route aan op OSM, waarna er uit WMT een gpx rolt die netjes over de paden gaat voor de betreffende route en weer terug komt in mtbroutes.
Meer organisatie(s) is niet altijd beter.
Mijn vraag was een uitgebalanceerde vraag en het antwoord is een heel helder top antwoord