Inconsistentie tussen BAG en werkelijkheid

In de gemeente Westerveld merk ik regelmatig dat de geometrie van een pand in de BAG niet overeenkomt met de werkelijkheid. In Vledder is een uitbreidingsgebied waar onder andere de onderstaande negen huizen in aanbouw zijn. Ze zijn al opgenomen in de BAG met de bijbehorende adresgegevens. Zoals het in de BAG is ingetekend lijkt het wel alsof dat door een kleuter is gedaan.

Hierbij een screenshot uit de BAG en een gedeelte van een afbeelding van het bovenaanzicht van het ontwerp:

Ik heb wel overwogen om een BAG import verzoek te doen, maar daar kan ik beter even mee wachten denk ik tot het misschien aangepast wordt.

https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.85956/6.20409

Een gemeente tekend de panden vaak concept, ongeveer in en als alles is gerealiseerd worden deze definitief ingemeten. Ik zou gewoon een bag import verzoek doen. Dan staat het er al op, mogelijk dat je deze later handmatig iets kunt verzetten. Tzt kan er dan altijd een nieuwe import worden gedaan.

1 Like

Met al dat thuiswerken zou dat nog best wel s kunnen…

1 Like

Ja, dit komt bekend voor, gebeurt bij meer gemeenten. Je kunt nu een import laten doen, wachten tot het is ingemeten of een terugmelding doen bij de gemeente.

Terugmelden naar de gemeente heeft weinig zin. Had een keer de situatie waar ze als “concept” de gebouwen als driekhoekjes hadden getekend. Ze wouden het ook niet aanpassen naar tenminste concept rechthoekjes.

Als je eens kijkt naar de status van die panden in de BAG, dan zie je dat die status “Bouwvergunning verleend” is. Dan is het altijd maar een voorlopige geometrie. En

Klopt, dat doen alle gemeenten. Sommige nemen de geometrie over uit het ontwerp, sommige tekenen het handmatig in. Soms kun je als gemeente geen geometrie overnemen uit een ontwerp: toen ik nog bij een gemeente werkte, heb ik wel eens een ontwerp gekregen dat was getekend in Microsoft Word. En ja, dan moet je als gemeente toch iets, dus teken je het handmatig in. En dat hoeft met een status “Bouwvergunning verleend” ook niet exact - het kan zijn dat het alsnog niet gebouwd word, of dat het ontwerp weer veranderd, en je dus later toch iets anders moet intekenen. En dus spenderen de meeste gemeentes daar geen tijd aan (en ik geef ze geen ongelijk). En daarom

klopt dit inderdaad. De bouw afwachten, en de status in de BAG in de gaten houden. Voor wat die statussen kunnen zijn, en wat ze betekenen, zie hier: Praktijkhandleiding BAG: Welke statussen kent de BAG en wat betekenen deze statussen?

2 Likes

Inderdaad, vergunning verleende panden worden nog weleens grillig ingetekend.
Maar ook als de bouw gestart is, ben je afhankelijk van de gemeentelijke ambtenaar voor de correctheid.
Naar mijn inzicht, dient een ambtenaar een verzoek af te wikkelen binnen een bepaalde vastgestelde tijd.
Maar ja, als de ambtenaar het niet uitvoert, ga je vermoedelijk geen vervolgstappen nemen.

De woningen zijn ook nog eens volledig buiten de kavels geprojecteerd, dit terzijde

1 Like

Het hoeft natuurlijk niet precies over een te komen, maar deze negen woningen van hetzelfde formaat zijn wel erg slordig ingetekend, dan zou je tenminste nog negen even grote rechthoeken kunnen intekenen ook al zouden de verhoudingen niet juist zijn.

1 Like

We zouden ons niet zo druk moeten maken over panden ‘gepland’ of ‘in aanbouw’ die niet zo nauwkeurig of zelfs slordig in de BAG staan vind ik. Een terugmelding hierover acht ik ook niet zo zinvol. Ik denk niet, en dat vind ik geheel terecht, dat de gemeente in de plannings-/constructiefase de boel opnieuw gaat intekenen. Nergens voor nodig.
Dat de gemeentes soms heel laat zijn met het definitief inmeten is wat anders - daar zou een terugmelding op zijn plaats zijn.

Iets anders, wat ik soms niet begrijp, is de drang van velen om zo snel als er ‘iets’ in de BAG staat, juist of niet, dit stante pede te willen (laten) importeren. Niet dat ik daar geen gevolg aan geef, maar wat is er mis tot het pand er staat, ingemeten is, de BAG-data actueel is en een duidelijke luchtfoto het pand weergeeft?

1 Like

Ok, een terugmelding doe ik zelf alleen in extreme gevallen. Zoals een pand in aanbouw dat niet alleen grof is ingetekend, maar ook duidelijk op de verkeerde plek (al eens gedaan namelijk). Zoals hierboven ook het geval is. En dat is dan niet eens tbv een import.