Hoi TheB55, welkom op het forum! Er zijn vast mensen die dit beter en uitgebreider kunnen beantwoorden, maar om een start te maken,
Als achtergrond: In Nederland hebben we (onder andere) de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) die en Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) als onderdeel van “de tien basisregistraties”, waarin de overheid dit soort informatie bijhoudt. Die informatie is (als gevolg van de “open overheid”) vervolgens beschikbaar via Pubieke Data Op de Kaart.
Dat betekent, flauw gezegd, dat we in veel gevallen die data kunnen importeren (BAG) of als zeer gedetailleerde en behulpzame referentie kunnen gebruiken (BGT).
Het is niet verboden gebouwen zelf in te tekenen, maar het is in de regel onnauwkeurig en/of inefficient.
Onnauwkeurig als je het vanaf satelliet doet (denk aan de kleine afwijking door de hoek, dingen die vanuit de lucht niet zichtbaar zijn of het gebouw is of dak-oversteek of zelfs helemaal geen gebouw, maar bijv. een overkapping).
En inefficient omdat als je het (in het beste geval, qua nauwkeurigheid) handmatig overtrekt vanaf BAG of BGT, je gebouwen node voor node aan het intekenen bent terwijl dat met de plugin met één copy/paste kan - en je dan gelijk ook netjes alle adresgegevens en referenties erbij hebt?
Voor één huis tot daaraan toe, maar voor grote(re) hoeveelheden (nieuwbouwprojecten, appartementencomplexen) is het gewoon niet efficient. Het voordeel van dat gebouwen (en in het verleden overigens ook eenmalig het wegennerwerk en 3dshapes) worden, is dat we ons qua mapping kunnen toeleggen op het verbeteren en verrijken van die gegevens.
Voor het bijwerken van bestaande panden geldt bovendien dat de kans groot is dat als een gebiedt op een gegeven moment bijgewerkt wordt, dat je wijzigingen bij de import worden overschreven. Hoe groot die kans is
Verschillende landen hebben zoiets wel. Ik heb een JOSM plugin voor Polen gezien en er wel eens van gehoord dat ze in de Verenigde Staten iets vergelijkbaars hebben (TIGER). Specifiek Portugal weer ik niet, maar veel landen (de meerderheid?) hebben de data niet publiek beschikbaar of op een bruikbare manier ontsloten.
Als ander voorbeeld: Het is een kleurrijk en verhaal om te lezen hoe ze in Zuid Afrika harde schijven moeten inleveren bij het instituut van de overheid dat de data beschikbaar heeft en maakt, zelf vervolgens ergens moeten verwerken en hosten, om zelfs maar recentere satellietbeelden beschikbaar te hebben van het niveau zoals we dat hier (veel recenter) op een zilveren dienblaadje krijgen van PDOK.
Sterker nog, zelfs voor ons eigen Koninkrijk is het er niet, want bovengenoemde databronnen zijn echt beperkt tot Nederland. Als ik zin heb om huisjes te tekenen ga ik aan de slag in Curacao, daar is ook nog genoeg te doen (en geeft me altijd weer veel waardering voor het in Nederland kunnen werken met BGT-lagen en BAG-import ).