In de knoop met knooppuntroutes.

De firmwares van 10 en 20 zouden gelijk zijn, volgens de wiki:
The Dakota 10 and 20 share the same software and can be downloaded using the same files below.
http://garmindakota.wikispaces.com/file/view/Dakota_WebUpdater__410.gcd

Nog een vraag aan Jarien, hoe heb je de kaarten op je GPS gezet, dmv Mapsource of de gmapsupp’s direct van mijn site (waarvan je ten minste een van beide hernoemd hebt?).

Dank jullie voor de hulp en de adviezen.

Antwoord op de twee vragen van Ligfietser:

Bij uitgeschakelde OFM zie ik op de GPS alleen de knooppuntnummers en daarbij het informatie-icoontje. Géén getrokken of gestippelde lijn.

De kaarten heb ik door middel van Mapsource op de GPS gezet, de Dakota 10 biedt, in tegenstelling tot de Dakota 20, niet de mogelijkheid om dat rechtstreeks te doen.

Dat wist ik niet, ik meende dat je ook met de Dakota 10, gekoppeld via een USB kabel gewoon op de interne drive kon kijken met de Windows verkenner?

Een verklaring zou kunnen zijn dat die de typ file leest van de OFM, want daar staan die lijntjes nog niet op. Daar is wel wat aan te doen, zodat je niet je firmware hoeft te downgraden
(want daar ligt het dan ook niet aan).

Om te testen of het aan de typ file ligt, probeer eens het volgende:
Download deze file en pak de 10010.typ file uit. Die moet je plaatsen in de map waar je de openfietsmap BNL hebt staan (c:\garmin\openstreetmap\openfietsmap is de standaard map)
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/openfietsmap/hike/10010_hike.zip

Vervolgens Mapsource openen (moet wel afgesloten zijn) en 2x ctrl G om het geheugen te resetten, anders leest die nog de oude typ file.
Daarna opnieuw de kaarten naar je GPS zenden.

Zojuist heb ik versie 4.1 in mijn Dakota 10 geïnstalleerd. Alles werkt nu zoals het moet werken, zoals Ligfietser het gemaakt heeft en zoals ik het gehoopt heb. Het is prachtig!

Ik wil graag iedereen danken voor de geboden hulp.

Ik was eigenlijk op het punt aangekomen dat ik dacht dat het mappen van knooppuntwandelroutes een zinloze bezigheid was en dat ik de pijp aan Maarten zou geven. Mijn eerste post van 16 januari ging immers over het moeizame downloaden van die routes via de Wikiwandelpagina, waarop maar weinig reacties kwamen.
Mijn contact met de “Route Manager”-maker bleef tot nu toe ook zonder respons.

De Hikingmap geeft weer perspectief. Het verzamelde materiaal kan gebruikt worden!
Ik hoop dat er aan deze nieuwe mogelijkheid ruime aandacht wordt gegeven.

Nogmaals bedankt voor de ondersteuning en Ligfietser in het bijzonder voor je Hikingmap.

Jarien

Met de snelheid waarmee ik typ kan het gemakkelijk gebeuren dat twee berichten elkaar kruisen.
Da’s nu dus gebeurd.

Ik ben zo blij dat het nu goed werkt dat ik het even zó wil laten en het in de praktijk ga uitproberen.

Mogelijk zijn er nog andere Dakota-gebruikers die versie 4.9 nu al gebruiken en die de proef met de typ file willen uitvoeren.

Indien gewenst wil ik later natuurlijk nog wel de nieuw versie (4.9) opnieuw downloaden en dat onderzoeken.

Jarien

Aangezien die het nu goed doet, zal het denk ik toch aan de firmware liggen.
Of een combinatie van beide (misschien leest 4.90 de verkeerde typ file?) maar dat kan een ander dan maar beter
testen. In ieder geval goed te horen dat het probleem is opgelost!

Ik heb niet zoveel zin om een firmware-update op mijn Oregon te testen (en dat is natuurlijk geen dakota ;)) maar ik heb zo’n vermoeden dat het hier misschien aan ligt:

Modified default map trails to appear as dashed red lines

Dit staat zowel bij de update van de Oregon als de Dakota, en wat ik begreep van het gps forum is dat er op de City Navigator kaart, dit idd rode lijntjes worden.

Oregon450T versie 4.50 bevalt me prima, omdat ik met 5.20 weer andere problemen kan krijgen.

Ziet er trouwens wel leuk uit, die wandelroutes(-kaart) ook al ben ik veel meer een fietser.

Van Peewee begrepen dat zijn Dakota 10 met firmware 4.90 het gewoon probleemloos doet en alle lijntjes laat zien. Ook kan je met de Dakota 10 meerdere kaartensets in het interne geheugen plaatsen mbv de Windows verkenner, Total Commander of andere file manager. Mapsource is niet per definitie noodzakelijk. Het probleem van Jarien zal dus wel exemplarisch zijn.

Inmiddels is van de Dakota firmware 5.10 uit en de bug van 4.90 met wegvallende lijntjes op de OFM lijkt althans bij mij te zijn opgelost. Wandelroute layer is ook prima te zien.
http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=4528

Inmiddels heb ik een gedeelte van het Pelgrimspad gelopen met behulp van de Hikingkaart en de OFM als ondergrond. Dat werkt perfect. Je hoeft niets meer te downloaden of in te voeren. Het blauwe spoor volgen en vergissingen zijn uitgesloten.

Ligfietser wees op de nieuwe firmware 5.10, die gebruik ik nu en alle lijntjes, zelfs de nummers van knooppunten zijn plotseling duidelijk te zien.

Volgens PeeWee kun je o.a. met de Verkenner de kaarten rechtstreeks in je GPS plaatsen. Dat is juist. Het lukt mij nu ook inderdaad. Omdat ik de gmapsupp eerder geen andere naam gaf, mislukte dat telkens. Overigens blijft het aantal kaartensets bij mij nog beperkt tot twee.

Wederom bedankt voor alle goede tips.

Hier nog een tip van een OFM hiker, misschien heeft iemand er wat aan die in Midden Limburg bezig is met wandelroutes:

Op de wiki pagina van de wandelroutes is gemeld dat het hele netwerk van de gemeente Echt-Susteren in OSM is ingevoerd.
Niet alles is echter zichtbaar op de wandelkaarten.
Een groot gedeelte van de routes zijn niet als route ingevoerd. Deze wegen en paden zijn rechtstreeks aan de netwerk relatie toegekend.
Om die reden zie je niet in de hiking layer (denk ik).

Overigens, in het noorden van Limburg ontbreken nog een paar netwerken:
Gemeente Gennep.
In Horst aan de Maas wordt het netwerk uitgebreid zodat het netwerk de hele gemeente bevat.
Een aantal nieuwe paaltjes heb ik al gezien. De naamplaatjes van de bestaande routes worden momenteel overal vervangen met ‘Horst aan de Maas’ erop (dit waren de
gemeentes Horst, Sevenum, Grubbenvorst en deel van Meerlo/Wanssum).
In de gemeente Venlo staan de paaltjes in ieder geval al in de oude gemeente Belfeld, al schijnt dit nog niet officieel geopend te zijn.

Deze routes hebben als tag: [route=foot].
De wandelroutes die ik ken én die in de Hiking layer staan hebben als tag: [route=hiking].
Maar in dit gebied staan een aantal routes met [route=foot] wél gewoon in de Hiking layer.

Overigens heb ik de afgelopen dagen ‘enige tijd’ besteed aan Echt-Susteren. Niet vrijwillig, maar opdat ik hier vastliep bij het verwijderen van Duplicate ways.

Veel wegen zijn Duplicates in dit gebied (absoluut record voor Nederland).
Bijna alle Routes (Foot) waren Duplicates. Correcties waren soms aan één van de duplicates toegevoegd en niet aan de andere. Ik heb deze grotendeels (?) ontdubbeld. Heeft de Hiking layer een hekel aan duplicates?
Naam van de Route komt soms niet overeen met de nummers van knooppunten.
80 ‘wegen en paden’ in het ‘Wandelroutenetwerk Echt-Susteren’ zijn niet getagd. En dus niet zichtbaar op enige kaart. Gelukkig, want vele zijn ‘vogelvlucht’ lijntjes. Of zijn dit work-in-progress hulplijnen?
Tracks vallen in dit gebied vaak samen met de Area shapes. Daarom zie ik ze - bijna - niet en anderen - blijkbaar - ook niet. Gevolg: veel tracks zijn duplicates al dan niet met verschillende tags en routes.

route=foot zou geen probleem mogen zijn, dat is de manier waarop we het meestal doen in Vlaanderen

De tag route=foot of route=hiking maakt m.i. niet veel uit.
De routes die ik met route=foot ingevoerd heb (van andere wandelnetwerken) staan wel in de hiking layer.

Als je de netwerk relatie bekijkt van relatie 2741376 zie een heleboel ‘ways’.
Deze ‘ways’ zouden in een route relatie gezet moeten worden [edit : De ways hebben geen tags, de wegen erlangs moeten in een route gezet worden]
De route relaties komen dan weer in de netwerk relatie 2741376.

Als ik het mij goed herinner kon je de ontbrekende routes wel zien via de ‘manage’ link : http://osmrm.openstreetmap.de/relation.jsp?id=2741376
Deze laat meer wandelroutes zien dan bv. op http://hiking.waymarkedtrails.org
Maar deze is momenteel niet aktief.

Kijk bv. naar knooppunt 96 ten zuidoosten van Echt:
http://hiking.waymarkedtrails.org/en/?zoom=14&lat=51.09303&lon=5.89181&hill=0
Het knooppunt zie je op de kaart. Dit ligt los van de wegen.
Als je in JOSM dat er parallel langs de Dorpstraat een way ingevoerd is zonder tags.
Deze way is member van het wandelnetwerk Echt-Susteren.
Deze constructie zie je niet terug in de hiking layer.

Ondertussen heb ik contact gehad met diegene die bezig is geweest met het wandelnetwerk Echt-Susteren in openstreetmap.
Daar is iets misgegaan met de upload naar de osm servers.
Er is nu even geen behoefte alles opnieuw te doen met de huidige tooling.

Dat josm nogal eens een conflict heeft als je werkt met relaties en de upload niet gaat ken ik ook wel.
Als je bv. een relatie open hebt staan en je verwijderd een member in de kaart dan heb meteen een conflict te pakken.

De komende tijd zal ik kijken hoe compleet ik het netwerk kan krijgen.
De gpx file van alle routes heb ik toegezonden gekregen.
De relaties staan nu wel op wegen die soms geen tags hebben of dubbel zijn.
Er is dus ook wat herstel werk nodig.

Als alles goed gegaan is staat nu het hele wandelnetwerk van Echt-Susteren in osm.

Er stonden veel ways en nodes in zonder tags, veroorzaakt door een gpx track import.
De ways heb ik waarschijnlijk allemaal verwijderd. Er kunnen links en rechts nog losse nodes staan die geen tag hebben, maar member zijn van de wandelnetwerk network relatie.

De netwerk relatie moet nog opgeschoond worden. De ways heb ik verwijderd, maar ik heb geen flauw idee hoe ik op een handige manier alle nodes uit deze relatie kan verwijderen die geen rwn_ref tag hebben. Of juist een manier om alle nodes met rwn_ref tags te selecteren uit deze relatie.

Dank Jan!

Waren mijn twee avonden ontdubbelen toch niet zinloos.
Mijn melding (80 untagged ways) op OpenStreetBugs kan nu ook dicht.
Nog even kijken of de resterende Duplicate ways (OSMI) nu ook verwijderd/opgelost kunnen worden.

Zijn wij nu ook “verplicht” om hier nog een keer te gaan wandelen om het resultaat te bewonderen? :wink:

Die “wandelnetwerk network relatie” geldt dat alleen voor Foot/Hiking routes? Of geldt die alleen voor een gebied waarin een “netwerk” is gedefinieerd?
Ik ben een dergelijke superrelatie nog niet eerder bij fietsknooppunten routes tegengekomen.

De methode network relatie is overgenomen van de methode om fietsknooppunten te taggen.
In geval zou de superrelatie alle routes en alle knooppunten van het netwerk moeten bevatten in de gemeente Echt-Susteren.

Ik denk dat het als volgt kan:

Bestand | Object downloaden … relatie 2741376 incl leden van relatie

Open de netwerkrelatie (“bewerkingsvenster”).

Links zijn alle nodes plus routerelaties aanwezig; het Selectie-deel rechts is nog leeg.

Ctrl-F om venster Zoeken te openen.
Selectie vervangen moet aangeklikt zijn.

Zoek op rwn_ref OR route
Nu zijn alle objecten met een rwn_ref (de wandelknooppunten) geselecteerd alsook de routerelaties.

Opnieuw Ctrl-F/Zoeken
Zoek op -selected om het om te keren.
(Selectie vervangen moet nog steeds aangeklikt zijn.)
Nu zijn alle objecten geselecteerd die geen rwn_ref of routerelatie zijn.

In het relatievenster zijn in het rechterdeel alle objecten (m.n. nodes) die geen rwn_ref bevatten of geen routerelatie zijn.

Kies in de rechterdeel van het venster nu de laatste icon (onderaan) om uit de relatie de geselecteerde leden te verwijderen (als ze aanwezig zijn, hebben ze een groen achtergrond).

Dit laat de routerelaties en wandelknooppunten intact.

Misschien kan een JOSM-wizard hier bevestigen dat dit werkt (of een snellere/betere oplossing geven)?