Import av vindkraftsturbiner i Sverige

Under förra halvåret kollade jag av och till lite lågintensivt på hur man skulle kunna importera vindkraftverk från vindbrukskollen.

Det finns en karttjänst man kan spana på:

https://vbk.lansstyrelsen.se/

men shape-filer finns även för nedladdning, vilket förstås gör det hela oändligt mycket effektivare än att copypaste:a enskilda verk. Kartan ovan går även att ta in i JOSM som ett bakgrundslager (WMS) för att positionera noderna rätt om shapefilen inte används.

Nu har jag svängt ihop en wikisida för importen, den finns här:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/SweWindturbines

(starkt inspirerad av @moaxed’s SweFixMaxspeed)

Synpunkter, idéer, åsikter, reflektioner?

Jag är positiv till en import. Jag skrev själv ihop en sida och tänkte göra ett försök i höstas, men det rann ut i sanden när jag stötte på problem med ett av omvandlingsstegen.

Skönt att vi har tolkat vindbrukskollen-taggarna på samma sätt. Fast din wikisida var snyggare… :wink:

Jag tycker det låter som en god idé.
Som vanligt vid importer med tillägget att inte gå berserk med redan existerande data.

Även om jag kanske inte är ett fan av att området representeras av en relation och inte en yta så är det ju bättre än inget.
För jag antar att det inte finns någon polygon för vindkrafts-/varningsområdet att ladda ner?

Nä, bärsärk var inte planen, utan lugnt och försiktigt, en park åt gången :slight_smile:

Jo, din åsikt om site-relationen framgick tydligt i tidigare trådar :wink:

Nope. Bara själva kraftverken.

Nä, bärsärk var inte planen, utan lugnt och försiktigt, en park åt gången :slight_smile:

Det trodde jag också, men jag ville ändå nämna det då värdet av befintlig data ibland tycks vara väldigt låg. Många kör sina script, tittar i listor listor eller importerar och struntar i alla detaljer som redan finns där. Detaljer som kan vara av högre värde då det är kollat på plats eller inlagt av någon med lokalkännedom.

Jo, din åsikt om site-relationen framgick tydligt i tidigare trådar :wink:

Bra, då lyckades jag. :wink:

Nope. Bara själva kraftverken.

Hade det på känn.

Du förstår säkert var jag står. Låter utmärkt!

När data finns enkelt tillgänglig tycker jag att vi ska använda den och gärna ta script till hjälp. Vi är få invånare i ett stort land och behöver hävstången som importer och script innebär.

Datorerna kommer heller aldrig lyckas göra hela jobbet så det kommer att finnas gott om
mapping arbete ändå.

Kör hårt säger jag!

@Tomas_Marklund Jag stötte på några vindturbiner som inte var kompletta. Jag antar då att du inte gått igenom hela Sverige än? Finns det planer på att det ska bli komplett?

Annars kan jag följa din procedur för det vindkraftsområdet. Men har du ett pågående projekt vill jag inte störa mitt i.

När jag började norrifrån så fokuserade jag först på vindkraftverk som inte existerade alls i OSM, men lite senare har jag insett att det finns många som redan existerar men inte har alla taggarna. Så jag tänkte nog gå igenom alla en omgång till senare :slight_smile:

Det är inga problem om du också fixar med dem, om jag råkar komma till de där under “omgång två” så upptäcker jag att det inte finns nåt uppdateringsbehov på dem då. Den dagen den sorgen :slight_smile:

Annars kan jag göra en punktinsats på just de du länkade till när jag kommer hem ikväll :slight_smile:

Jag har efter lite pyssel fått ni det nu, så du behöver inte fixa det. Men tack för erbjudandet!

1 Like

Har precis börjat lägga till och justera lite i OSM där jag bor. I dagarna har det börjat byggas på en ny vindkraftspark i närheten.
Finns det något sätt att tagga kommande/beviljade vindkraftverk eller gör man helt enkelt inget alls förrän det är byggt?

Det gäller den här parken:
https://vbk.lansstyrelsen.se/?appid=9773ed835f2d4173ae27ab0d3e4f2586&bookmarkid=43404

Ska väl tilläggas att jag är fullkomlig nybörjare och risken för dumma frågor är överhängande.

1 Like

@Zwempha Du kan använda construction-tagging Key:construction - OpenStreetMap Wiki för att tagga saker som håller på att byggas.

1 Like

Jag har nu fått ordning på omvandlingssteget och provkörde en import i Östergötland med gott resultat. Gör dock ingen import av site-relationer eller något sådant, bara noder. Såg att delvis import redan var gjort på sina ställen. Tänkte gå på angränsande län framöver om ingen har några invändningar.

Jag har redan importerat “alla” när jag höll på senast, men jag gjorde mindre områden så jag kan förstås ha missat något. Plus att det har tillkommit fler vindkraftverk efter jag körde så…

Min intention var nog att få till mer än vara en “delvis import”, hade jag verkligen inte lyckats bättre än så? :neutral_face:

Hur som helst… kör på bara :slight_smile:

Jodå, det var bara någon enstaka som saknades och nästan all information fanns med, bara några mindre missar där med på en och annan vindsnurra, så överlag ett bra jobb!

1 Like