Ik zoek een manier om met alleen mijn android telefoon POI's en een foto daarvan toe te voegen aan open streetmap

Ik heb een android telefoon. Ik zou graag POI’s willen toevoegen aan OpenStreetmap, inclusief een foto, terwijl ik alleen mijn telefoon gebruik.

Bonuspunten als ik tijdens de handelingen geen mobiel internet nodig heb, en het naderhand kan uploaden als ik met mijn telefoon weer aan een WiFi punt hang.

Heeft iemand deze procedure al een keer beschreven?

Ik gebruik de OSMand met de Audio-/videonotities plugin hiervoor. Daarmee kan ik foto’s maken wanneer ik onderweg ben en deze later bekijken om aanpassingen te doen.

Verder gebruik ik (ook in OSMand) de plugin OpenStreetMap bewerken. Daarmee kun je opmerkingen aanmaken. Ik upload deze niet (want dan krijgt iedereen deze te zien). Ik gebruik die opmerkingen om thuis wijzigingen te maken.

Of omgekeerd: ik maak thuis een opmerking op de kaart, zodat ik deze kan bekijken wanneer ik onderweg ben.

Wat bedoel je precies?

De meeste POIs op OSM hebben geen foto, of hoogstens een referentie naar een foto op een andere site.

• Wil je POIs direct toevoegen aan de kaart? (Zo ja, waarom de foto?)
  • Wil je notes toevoegen zodat andere mensen de wijziging kunnen doen (StreetComplete achtig)?
  • Of is dit alleen voor prive doeleinden?

Daarvoor raad ik de app Every Door aan. CoMaps en OSMand werken ook.

OpenStreetMap slaat zelf geen foto’s op. Je kunt wel met de Commons app een foto aan Wikimedia Commons toevoegen en die vervolgens aan een POI in OSM linken.

P.s. Every Door werkt goed zonder internet als je van tevoren data in de omgeving downloadt. Foto’s aan Commons toevoegen kun je ook prima thuis doen, daarvoor hoef je in feite alleen maar een foto op locatie te maken.

Een beetje omslachtig, misschien lukt het wel op een tablet.

In Mapillary kies je een foto, je gaat in ID vanuit Mapillary. Je selecteert een POI, op de foto links boven is er een pictogrammetje om te taggen. Je kan ook foto’s die nog niet op mapillary staan gebruiken. Foto’s in een sequence zijn natuurlijk altijd beter.