Omdat de link is ingetikt en niet gekopieerd staat er geen . [punt] maar een - [streepje] achter www â https://www.tinyurl.com/d3b3965f
Daarna werkt de koppeling nog steeds niet (404), dus zal de d3âŠ-code verkeerd zijn.
Dat is de link inderdaad, raar dat de link bij anderen niet werkt want de tinyurl oplossing zou 2 dingen oplossen: verkorten van url (ideaal in een note of description) en platform onafhankelijk zijnâŠ
Het eerste is blijkbaar wel gelukt. @jb54osm: de code werd automatisch gegenereerd & niet handmatig ingetypt
Wat er platformonafhankelijk is aan weet ik niet en vindt zân omweg ook geen voordeel, ik weet graag van tevoren naar welke URL ik ga, er zou zo maar een phishing URL achter de tinyurl kunnen zitten.
Maar wat betreft autoluwe gebieden, zân soort discussie is er al geweest:
Nog steeds denk ik dat het gewoon een kwestie is om alle wegen van het gebied van de juiste tags te voorzien. Dat is hoe datagebruikers de data verwachten en de wiki beschrijft:
Mij ging het erom sneller in bulk deze autoluw regels structureler aangeleverd te krijgen i.p.v. toevalligerwijs deze info te vinden.
Waarna ze verwerkt worden in OSM.
Iemand ideeën ?
Mij ging het erom om satellietfoto urlâs (ultiem lang) verkort te verwerken in OSM-definitie âverantwoordingsâ-teksten (de âbeschrijf wat je aangepast hebtâ-teksten).
Dat tinyurl uitprobeersel was blijkbaar geen succes, genoteerd.
Volgens mij doet elke gemeente het weer op een andere manier. Soms met venstertijden, soms met vergunningen, soms wel bromfietsers toestaan en soms niet. En dan kunnen er ook nog verschillende gebieden met verschillende regels zijn en kunnen de regels steeds weer veranderen.
Als je het bij wil houden zou je op zoek.officielebekendmakingen.nl een filter kunnen maken op verkeersbesluiten met zoektermen als âautoluwâ.
Je kan met Google Alerts regelen dat je automatisch meldingen krijgt als er iets verandert in de resultaten van een vaste dagelijkse zoekopdracht.
Als je alleen zoekt op autoluw vind je enorm veel ruis: nieuwsberichten en borstklopperijteksten, maar bijvoorbeeld met
(âmobiliteitsplanâ OR âverkeersplanâ OR âgebiedsvisieâ OR âherinrichtingâ) AND (autoluw OR autovrij OR verkeersluw)
krijg je wel betere resultaten. De eerste keer is het enorm veel, daarna alleen als er iets nieuws gepubliceerd wordt.
Het is niet willen maar eerder âmoetenâ immers, wat heb je aan: wel 1-richtingsstraten definiĂ«ren maar definitieâs omtrent gebieden waar autoâs (voorwaardelijk) niet in mogen niet.
Zijn die bekendmakingen niet wat laat als je OSM zo actueel mogelijk wil maken ?
Zijn er geen verkeersregel wijziging databases ala verkeersborden plaatsingen uit te lezen in Nederland ?
Dan zou je just in time of near just in time OSM wijzigingen toe kunnen passen.
Ik kan mij herinneren dat er een verkeersborden kaart van Nederland bestaat die je zou kunnen raadplegen ?
Van belang is dan wel ook de onderborden te kunnen lezen en een frequente update verversing als verkeersborden wijzigen.
Eerste zoektocht gedaan via die site (resultaat maar 9 hits) & wat me opvalt is dat bijvoorbeeld de autoluw uitbreidingsmaatregel van gemeente Delft ( ingaand vanaf 2026-02) niet naar boven komt⊠Verder weet ik dat Haarlem ook een autoluw zone heeft welke ook niet naar boven komt, misschien te gebruiken ter aanvulling omdat straatnamen vermeld worden (i.p.v. vaak nietszeggende kaartje zonder straatnamen) maar zeker niet als primaire autoluw zoektocht te gebruiken is mijn voorzichtige conclusie, tenzij ik wat fout doe in de zoekcriteria ?
Ter vergelijking:
Een zeer simpele Google search met âAutoluwe steden Nederlandâ levert meer steden opâŠ
Als je dan per gemeente de gemeente website raadpleegd rondom âautoluwâ heb je kernachtig meer info dan via de officiĂ«le bekendmaking-site.
Wat dat leert is dat als je wilt zoeken je zeker ook voetgangerszone moet meenemen.
Ook eens nagedacht over hoe je dat zou herkennen op de kaart, wegen in het centrum van de gemeente waar beperkt toegang is voor autoverkeer. Zo kan je ook een ranglijst maken en het lijkt me alsof RonReizen dat heeft gedaan:
Zo zie je maar, Alkmaar op #1 en dan Amsterdam, Breda, Dordrecht, Maastricht, Rotterdam, Delft, Heerlen en als laatste in de top 10, Utrecht.
Nee geenszins !
Daarom vond ik juist dat Google search betere resultaten gaf teleurstellendâŠ
Alleen al m.b.t. juiste routeringen vind ik het belangrijk de autoluwe straten in OSM op te nemen.
Te meer omdat de rest omtrent routeringen wel in detail opgenomen is in OSM.
Toegang met een gemotoriseerd voertuig is mogelijk tijdens de venstertijden of met een ontheffing. Dit geldt voor het hele autoluwplus-gebied. Toegang is alleen mogelijk voor laden en lossen, u kunt niet parkeren.
Dat lijkt overeen te komen met wat in de verkeersbesluiten te vinden is.