IJssel

Nu begrijp ik eindelijk wat HendrikKlaas bedoeld met onder water lopen. :slight_smile:
Ik gebruik Potlach2 nog af en toe voor kleine reparaties en ik heb wel gezien dat bepaalde gebieden blauw werden. Hinderlijk, maar ik had geen idee waar het vandaan kwam en het ook maar gelaten.
Zelf heb ik al snel de zure appel doorgebeten en ben van Potlach2 op JOSM overgegaan. Ik ben veel met fiets- en wandelroutenetwerken bezig en dat kun je eenvoudigweg niet in Potlach2. Dat is een rampenscenario.
En de controles in JOSM zijn soms hinderlijk als je snel wat wilt uploaden, maar aan de andere kant vis je wel zo fouten uit OSM.

@dvdhoven:
Via JOSM worden de “fouten” die door jezelf gemaakt zijn gecheckt voordat de upload plaatsvind. Hiervoor draag je dan ook verantwoordelijkheid om deze opgelost te krijgen. Indien je met vragen zit zou je natuurlijk kunnen zoeken naar de oplossing of op het forum de vraag stellen. Je kunt dan zelfs overwegen om je aanpassingen toch te uploaden.

Naast deze check kun je zelf ook de validator starten. Je zult zien dat er vaak onvolkomenheden tegenkomt in de resultaten.
Niet alles is oplosbaar overigens.
Maar deze manier kun je gebruiken om kleine foutjes te repareren.

Naast de validator zijn er ook tools om fouten op te sporen in OSM.
Osmose is vorig jaar geïmplementeerd voor Nederland. Tegenwoordig wordt deze aangeraden.
Ook KeepRight is een foutanalyser.

Overigens is niet elke “hit” een fout. Wel is de programmering van Osmose zo geschreven om deze te filteren om aandacht te vestigen op deze bevinding.

Je zult zien je veel leert als je fouten, die je kunt oplossen, hersteld.

Heren, voor kleine reparaties lijkt P2 dan nu ook niet meer bruikbaar ? De commotie rond de IJssel ontstond nadat de brug bij Olst klaar was en de rivier overliep. De breuk lag tussen Zwolle en Deventer zonder een recente dader 2011 of 2013. De rivier was ook op verschillende niet consequente wijze getagged. Voor zon hele bedding is JOSM misschien wel de juiste tool, maar dat werkt niet echt snel, de database wordt dan groot, maar dat kan ook aan de configuratie liggen. Je neemt voor je t weet de grote plaatsen mee in de download.
dvdhoven die 2000 grens is dodelijk nadat je een bestand maakt van > 2000 nodes, dat treedt al op als je iets mooier of gedetailleerder maakt, je kan het dan niet meer opslaan en moet je wat verwijderen of weg knippen. Als Newbie sta je er dan toch onherroepelijk of op de oevers van het water om het op te lossen of al je werk gewoon weg te gooien.
Nu terug naar de spontane breuken, wat doen we daarmee, melden :slight_smile: P2 wordt toch niet meer verbouwd lijkt mij. En wordt er dan nog uitgezocht hoe het verschijnsel van die breuken op kan treden ?
Heb net een stuk polder bij Westzaan opgelost mbv JOSM, met sloten over t gras of omgekeerd, maar ook met een incomplete polygoon wel outer maar geen inner, komt nog. En meer dan 2000 nodes, verknippen dus maar wel opgeslagen en overgelopen.

Niet alleen mijn eigen fouten, als ik op de upload knop druk, geeft hij ook fouten van anderen in dat gebied. Ik voer bijv geen naamloze wegen in, dus als JOSM een naamloze weg meldt, is ie niet van mij. Vragen heb ik meestal niet, soms wel, maar het ging mij vooral om het feit dat het knap irritant kan zijn als je snel wilt afsluiten en er dan out of the blue allerlei fouten opduiken. En inderdaad een deel van de waarschuwingen laat ik inderdaad zitten. Al dat gezeur dat knopen niet de route blauwdruk passen, zal wel, net als wandelroutes die met foot ipv hiking zijn getagged. Foot vindt JOSM niet leuk.
Keepright ken ik, gebruik ik ook af en toe om weer wat dingetjes op te lossen. Osmose ken ik niet, daar ga ik naar kijken.
En verder even voor het begrip, ik heb 6 jaar ervaring als mapper, maar dan voor de fietsersbond, dat is een iets andere tak van sport. Verder heb ik ruim 30 jaar ervaring in de automatisering, grootste deel van de tijd in ondersteuning van systemen. Dat betekent dat een programma als JOSM en ook OSM wel nieuw is, voor mij, maar veel van de begrippen, achterliggende gedachtes niet. Op mijn werk was ook altijd de slogan als je eenmaal kunt programmeren, hoef je alleen maar de andere taal te leren, het vak zelf verandert niet zoveel.
Het was even wennen en prutsen, maar nu heb ik de kunstjes van fietsroutenetwerken in OSM door. Blijft naar mijn idee wel een vreselijk fragiel bouwwerk en ook lastig te doorgronden voor iemand, die nieuw begint. En ik dacht altijd dat het fietsroutenetwerk en ook de LF routes en fietsroutes bij de fietsersbond al lastig waren. :stuck_out_tongue:

JOSM valideert inderdaad enkel waar je zelf iets aan wijzigt. Dus als je een weg splits die geen naam heeft, dan krijg je daar een waarschuwing voor. Ik ben niet zeker of de waarschuwing er ook komt als je een node toevoegt aan zo een weg.

Ik weet het niet zeker maar volgens mij komt er al een waarschuwing als je een way/node aanraakt.