IJssel

Hoi,
Kan iemand mij uitleggen hoe de 2000 grens vermeden kan worden bij het taggen van de rivier ? De IJssel was gisteren ter hoogte van de spoorbrug bij Zwolle overstroomd. Het lijkt erop dat die grens bij het moderne taggen schema blijft bestaan, doordat alle outers uiteindelijk een geheel gaan vormen ? Maar opdelen volgens het oude schema werkt met die outers ook niet ?
Het probleem zit tussen Deventer en Zwolle en knippen hielp mij dus niet :frowning:

Daarmee kan ik je niet helpen, helaas.
Let er wel op dat bij er Deventer nog flinke veranderingen moeten worden aangebracht.
Nieuwe rivierarmen, de rivier is bij het IJsselhotel veel breder geworden. Als ik de aanlegsteiger van de stadspont aan de Worpzijde op zijn -tijdelijk - goede plek leg, dan ligt hij midden in het grasland in OSM. :stuck_out_tongue: Pont wordt later nog verplaatst verderop in 2015, dan komt er bij het IJsselhotel nog een nieuwe aanlegsteiger.

Hi dvdhoven, dat mag een ander dan oplossen. Ik liep bij de brug bij Olst over de uiterwaarden en kreeg vanuit Zwolle natte voeten. En dacht dat gat even te dichten. Maar er lopen twee soorten rivier oevers door elkaar, het oude en het nieuwe systeem. Dus vandaar mijn vraagje, ik wacht t nog wel even af of ga internationaal.

Hendrikklaas, ik heb een gaatje in de IJssel gedicht, even afwachten totdat ie weer goed wordt gerenderd.

Zo te zien staat er weer water in de IJssel:

Mooie brug overigens, daar bij Zwolle :sunglasses:

http://www.mapillary.com/map/im/BCEqvTqTbjxXaGTWEwL2KQ

Brug is niet alleen mooi, ook een heerlijke snelle fietsverbinding. Vanuit Wezep ben je nu zo in Zwolle. Heel wat beter dan het vroegere gepruts langs de Zuiderzeestraatweg.

Ligfietser bedankt, ik was nog niet helemaal klaar maar heb alle multies=outer verwijderd, herkomst 3dshapes ?, tussen het Pannerdenskanaal en het Ketelmeer en er losse delen van gemaakt. Nu wachten lijkt een goede, maar eigenlijk wil ik weten waarom die bij Zwolle en Deventer plotsklaps lekte. ;-(

Hendrikklaas, waar ben je mee bezig?? Waarom verwijder je die multipolygons?? Ik vraag me af of je wel beseft wat je aan het doen bent.
Bij Zutphen staat de IJssel nu ook droog: https://www.openstreetmap.org/way/59366383#map=14/52.1340/6.2099
In het verleden heb je de Lek ook al lek geprikt, en een ander mag dan de rotzooi herstellen. :open_mouth:

Hendrikklaas, kan jij aangeven welke changessets ik terug moet draaien? Die mp’s herstellen is onbegonnen werk, ik weet niet wat je allemaal hebt verwijderd daar.

Deze is niet gesloten: https://www.openstreetmap.org/relation/2540039#map=15/52.1411/6.1958
Deze mp bestaat nog maar uit Ă©Ă©n lijntje https://www.openstreetmap.org/relation/911906#map=15/52.0177/6.1358
Deze water polygon is niet gesloten: https://www.openstreetmap.org/way/59366383

Beste Ligfietser, niet ieder pand had een multy en ik heb niet voor niets hier een vraag 1 # neergelegd mbt dit probleem, zonder veel respons :frowning: overigens. Die multies bestonden uit slechts een outer, nergens een inner te zien maar wel in een serie dus aan elkaar gekoppeld. Waarmee de 2000 grens werd overschreden.
Voor mijn gevoel is het nu wel waterdicht.
Maar als je tijd hebt mag je de IJssel wel een schoonmaak beurt geven. Het sterft er van de losse niet aan elkaar geknoopte ways, om van de groynes die aan de versterkte oever zijn vastgeknoopt, waarmee oever dan ook gelijk groyne is :frowning: maar niet te spreken. Terwijl de detaillering ook wat te wensen overlaat, maar dat kan met de originele import te maken hebben om de 2000 te omzeilen.

Wat bedoel je precies met ‘2000’ grens? Dat die 3d shapes op micro niveau wat onnauwkeurig zijn en fouten bevatten klopt, maar je moet het in een groter geheel bekijken. Die multipolygoon techniek wordt niet alleen gebruikt om eilandjes te mappen, maar ook om van losse lijnelementen, de kustlijn dus, een groter gesloten gebied te maken. Maak dat aub dus niet stuk als je niet precies weet waar je mee begint. Je kan beter je energie in andere zaken steken, er valt nog genoeg te mappen.

Ik ben daar ook wel eens tegenaan gelopen: een object in de OSM database kan uit maximaal 2000 nodes bestaan heb ik begrepen. Als bv. de oever van een stuwmeer uit 1800 nodes bestaat en je gaat daar nodes aan toevoegen om de oever beter te tekenen, dan krijg je een foutmelding als je voorbij die 2000 nodes komt. De oplossing is gewoon de way die gevormd wordt door die nodes door te knippen en dan weer verder te gaan.
Ik vermoed dat dĂĄt is weer Hendrikklaas tegenaan liep/loopt.

Zo’n lange kustlijn mag je best in tweeĂ«n knippen, beide helften worden gewoon weer automatisch onderdeel van de hele grote polygoon. Ik snap ook niet wat HK met oude en nieuwe tagging schema’s bedoeld. Aangezien dt al wel vaker fout is gegaan met Hendrikklaas (zie Lek) nogmaals mijn verzoek, je kan er beter vanaf blijven!

Beste, als ik het goed begrijp kan ik dus als ik natte voeten krijg of koudwater vrees heb, jou inschakelen ?

Ik denk dat je zo’n dynamisch ecosysteem als rivieren lastig kan vastleggen in een simpele database als OSM, dus natte voeten moet je soms maar voor lief nemen. :wink:

@Hendrikklaas; @Ligfietser: Kan het zijn dat Potlatch2 de veroorzaker is?
Zo ja, geef ik @Ligfietser een punt.
Zo nee, geef ik @Ligfietser ook een punt!

Helaas wordt in JOSM de historie van Multipolygonen niet onderhouden en bewaard, het is dus moeilijk te zeggen wie een eventuele veroorzaker is. Wel constateer ik dat er regelmatig stukken droog komen te vallen, of (merendeels) onderlopen.
Wie weet de achtergrond en de problemen die veroorzaakt zouden kunnen worden door Potlatch2?

Laten we voorzichtig zijn met wat we ongemerkt defect kunnen maken.
Natuurlijk moeten we mappers aan kunnen spreken op de gevolgen van het mappen. Meestal is de persoon zich van geen kwaad bewust. Hier leert de persoon in kwestie meestal ook van. (Ik ga even uit van mezelf)
Wel moeten we oppassen dat er persoonlijke vetes ontstaan. Dit kan uitmonden in het “kwijtraken” van “ervaren” mappers, wie moedeloos ten onder gaan in de strijd van het gelijk.
Motivatie is (vind ik) een belangrijk sleutelwoord hierin.

Commodoortje, je hebt helemaal gelijk om me hierop te wijzen! Potlatch2 is helemaal geen goede tool om dergelijke grote mp’s aan te pakken. Dus als een mapper er mee aan de slag wil, prima, maar doe dat dan met beter gereedschap als JOSM. Dan hou je tenminste overzicht in wat allemaal tot die multipolygons hoort, heb je een analyzer bij de hand die fouten kan detecteren en je daar ook op wijst als je iets wilt uploaden. Aan de geschiedenis te zien werkte Hendrikklaas nog steeds met Potlatch, ik was er van uitgegaan dat hij inmiddels was overgeschakeld op JOSM om dergelijke mp’s te kunnen editten. Nu kan ik zijn “2000 error” ook beter plaatsen. Dus mijn advies aan allen die complexere edits als multipolygonen van rivieren e.d. willen gaan bewerken, gebruik JOSM!

Dan nog blijven deze complexe multipolygonen lastige materie, voor veel mappers zal dit nog steeds geen gesneden koek zijn. Mijn advies luidt dan ook: afblijven als je niet weet wat de gevolgen zijn. De herstelwerkzaamheden komen op een paar ervaren mappers aan! En ik kan me voorstellen dat dit bepaalde iritaties opwekt, mede omdat het vaker voorkomt.

Potlatch2 in ook onbetrouwbaar in de visualisatie als je de editmode gebruikt.
Hier staat “De Piet” (land) aan het Veerse Meer onderwater. In OFM en in de mapnik lijkt er niets aan de hand. Ik laat het dus maar zo. Met Potlatch2 ben ik op mijn hoede heb ik geleerd.
Vorige zomer heb ik hier nog aan de fietspaden gewerkt en stond de boel al werkend met potlatch2 nog gewoon droog.
Toch ben ik benieuw waarom het gebied in de editmode nu blauw kleurt. Er moet iets veranderd zijn aan de multies of aan potlatch2 zelf. Iemand enig idee?

http://www.openstreetmap.org/#map=18/51.52526/3.72831

Op het Duitse forum is een discussie gaande over bruin wordende gebieden. Zou hier ook Potlatch2 en multipolygonen aan ten grondslag liggen?
Zelfs Woodpeck en Simon Poole mengen zich in deze discussie.

Klopt
 dat heb ik ook al opgemerkt bij bepaalde zoom-niveaus.
Zelf denk ik dat de oorzaak bij het Veerse meer komt doordat de boundery over dezelfde relatie loopt als de coastline. http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=multipolygon&lon=3.72808&lat=51.52551&zoom=17&opacity=0.59&overlays=invalid_geometry_hull,duplicate_ways,intersections,intersection_lines,ring_not_closed_hull,ring_not_closed,unconnected_end_nodes,touching_inner_rings_hull,touching_inner_rings,role_mismatch_hull,role_mismatch,duplicate_tags_hull,duplicate_tags,multipolygons_type_is_boundary,type_is_boundary,ways,role_markers,way_end_nodes,way_nodes
Dat krijg je met Potlatch niet eens voor elkaar denk ik.

edit*(
Die bruine kleur komt van de kleur van kerken. Hier in Finland https://www.openstreetmap.org/node/2082813401/history is een kerkgebouw leeggelopen over heel Europa. :roll_eyes: (Duitse Forum)
Kan een Veerse Meer ook leeglopen op dezelfde manier?
Geen paniek
 Het was een node van dat gebouw dat 6000 km was verschoven
 :roll_eyes: