Iemand enig idee hoe dit werkt?

Beste mede mappers,

Het oude forum was voor mij helder. Van het nieuwe forum snap ik vooralsnog nagenoeg niets. Het is als of elke vorm van structuur in de prullenbak gegooid is. Hoe krijg ik bijvoorbeeld een lijstje van de recente onderwerpen binnen de Nederlandse community? En dan met het meest recente bovenaan, in plaats van onderaan zoals ik het nu te zien krijg?

1 Like

Ik snap niet direct wat je bedoeld, dit zie ik op dit moment:

Nieuwe/bijgewerkt topics staan bovenaan.

Hoi Gertjan,

Ik heb gelezen dat de migratie de overstap op 01-10-2022 niet gered doordat een persoon ziek is geweest, en daardoor vertraging heeft opgelopen.

De logica van Discourse is voor mij persoonlijk nog ver te zoeken, dit terzijde.
Ik hou van vooruitgang, maar heb het gevoel dat de migratie naar het nieuwe platform geen vooruitgang gaat worden. Ik heb het gevoel dat het een teleurstelling gaat worden.

Waarom denk ik dat.

  1. Er zijn naar mijn inzicht veel personen die het onoverzichtelijk vinden.
  2. Veel te veel “ballast” informatie in beeld.
  3. Niet logisch opgebouwd, waardoor je snel “verdwaald”
  4. Persoonlijk gebruik ik 95% alleen de Nederlandse tak van het forum, het leek erop dat de eerste opzet alles in het Engels zou gaan, iedereen kijkt dan naar hetzelfde? Ik zit niet te wachten om structureel Engels te lezen en te schrijven.
    (dit is overigens al snel teruggedraaid, om de landen hun eigen fora te laten behouden)
    5
 zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik bespaar me de moeite.

Nu ik een beetje naar Discourse aan het kijken ben (buiten het OSM forum om) zie ik dat het (vermoedelijk) een betaald platform is, klopt dat?

https://www.discourse.org/pricing

Ook aan de migratie zal (vermoedelijk) een kostenplaatje hangen.

Kijk bij “How much does it cost?”

Ik vraag me een paar dingen af.

  1. Is er persoonlijk (financieel) belang van iemand om over te gaan op Discourse?
  2. Wie zijn de groep initiatiefnemers, ik heb het gevoel dat dit een zeer select groepje is, welke de gevolgen niet heeft overzien.
  3. Ik maak al ongeveer 25 jaar gebruik van fora, en mijn favoriet is die van Tweakers, je vind hier alles wat je moet vinden, het is chronologisch opgebouwd, actueel etc

    https://gathering.tweakers.net/
    Waarom zou tweakers nog niet zijn overgegaan op Discourse?
    Nou, ik denk het antwoord wel te weten.
  4. Ik heb echt mijn twijfels of Discourse wel het juiste forum platform is waar wij onze discussies op willen voeren.

Kortom, wie kan me de voordelen uitleggen om naar Discourse over te stappen.

Hopelijk kun je hier iets mee naar de initiatiefnemers.
Deze tekst met mijn alias mag gerust gedeeld worden.

PS.
Ik ben zeker niet tegen vooruitgang, maar dan moet het wel een vooruitgang zijn!

mvg
Commodoortje.

2 Likes

Ik heb al een tijd ervaring met een ander forum op Discourse en ik vindt het een vooruitgang. Veel makkelijker plaatjes en lijstjes toevoegen, betere links, makkelijker quoten en meer interactie. Elke overstap kost begrijpelijk wat moeite, ik ga er een beetje van uit dat het na een tijd went en je meer de voordelen ziet.

Wat betreft pricing, ook op die pagina te vinden:

Discourse is, and will always be, 100% free and open source software. You may also want to self-host for reasons other than budget, including privacy or full control over the free software that you’ve installed. Here’s how you can install it yourself on your own server.

Ik weet niet wat er gekozen is maar ook zelf hosten is niet gratis en bovendien van (klein groepje) vrijwilligers afhankelijk.

Hoe de keuze is gemaakt? Er is al een sinds vrij lange tijd https://forum.openstreetmap.fr/ en met de overstap die toen is gemaakt zag men de interactie significant toenemen.

Na het maken van mijn eerste topic werd het me wat duidelijker. Daarvoor had ik ten onrechte de indruk dat alles in ‘User: Netherlands/Belgium’ terecht zou komen. Daar binnen staan de oude berichten bovenaan.

Ik heb inmiddels mijn eerste bag-importverzoek gedaan op dit forum! Jeej!
Ik denk dat het wel ras wennen zal, met al die toeters en bellen, nog even doorbijten en je bent door de zure appel henen. :slight_smile:

En voor de mensen die een RSS gebruiken om het fora bij te houden


Die URL (eindigend op /nl/43) heeft ook een “topics” feed, zodat je kan zien wanneer een nieuw topic gestart wordt binnen de NL community!

Je moet alleen opletten als dadelijk alles gemigreerd wordt. Dan zal de rss op hol slaan van alle nieuwe topics. Je moet er dus geen automatische berichten aan koppelen nog tot na de migratie

Ik doe wel niet meer veel met OSM (ook niet mappen) maar ik moet zeggen dat ik het hier ook vooral onoverzichtelijk vind. Nu snap ik wel waarom ik op het oude forum geen nieuwe topics meer zag.

2 Likes

Ik moest ook wel erg wennen waar alles zit, maar nu gaat het wel. Ik schuif veel in de tijdlijn naast de onderwerpen, dat is prettiger dan het terugscrollen/bladeren in het oude forum, en ik vind de antwoordenlijst onder mijn avatar-ikoontje erg prettig. Inmiddels ben ik gewend dat de knop voor nieuwe onderwerpen onderaan onder de aanbevolen onderwerpen zit, en daar kan je ook naar de startpagina van het Nederlandse Forum doorklikken.

Kan je de scrollwiel van de muis ook indrukken? En dan met muis een beetje naar boven of naar onderen schuiven. Gevolg: pagina naar boven of onder scrollen.
afbeelding

Kom er wel achter dat als ik scroll met mn duim door het forum op m’n mobiel je onbedoeld duimpjes en hartjes uitdeelt.
In ieder geval graag gedaan
maar wel onbewust.
:+1::+1::+1::+1::+1::+1:
Gelukkig geen middelvingers

2 Likes