Idee om wat met BAG te gaan doen

Ik doe even niets in Best. …ben even in Uden, want daar barst het van de losse nodes.
Succes met de revert…
Eggie

Klopt @Commodoortje en @fugitive221. Zie stap 2F in de handleiding: “Merge de laag ODS BAG naar OSM BAG”. Dat doe je met de rechtermuisknop op de ODS BAG laag. Alleen dan komen de multipolygonen goed in de OSM BAG laag terecht.

Eggie, heb jij al contact opgenomen met betreffende user?

Yes… mailtje gestuurd aan HWdJ en aangeboden om te helpen. Ook permalink naar keepright gegeven. Ben benieuwd, want daar is werkelijk nu van alles fout. Ook de fietsroutes zijn daar allemaal onderbroken.
…ben nu weer zelf even aan de gang gegaan om de boel weer te laten routeren.

De address gegevens zitten nu op bagnode, nu zijn er buildings waar de adress gegevens al op staan, moeten we die er dan afhalen?

Zie stap 1 van de handleiding: als het er meer dan (circa) 100 zijn in de betreffende woonplaats, neem dan ff contact op met desbetreffende mapper.

@It’s so funny
Bedankt voor het herstellen van het residential area. Die ziet er weer goed uit. Zojuist even opnieuw in JOSM gekeken, en lijkt erop dat ik alleen nog met dubbele gebouwen en dubbele huisnummers zit.
Is er een filter of plugin voor om die in een keer te selecteren?

@Comodoortje
De oplossing is denk ik dichtbij, alleen nog dubbele gebouwen en nummers. Verwacht dat dit redelijk makkelijk opgelost kan worden.

Bedankt mensen, fijn dat we elkaar helpen.

ik ga even kijken of ik op dit moment iets kan betekenen. Anders wacht ik even op Johan.

Inmddels heb ik het bewuste gebied hersteld.
@stevebeer: Er is geen filter mogelijk omdat de tags van de crossing buildings (dubbele gebouwen in dit geval) identiek zijn.
Building duplicated nodes (dubbele adresnodes) zijn op te lossen door de validator te draaien, en daarna met de “Fix” button op te lossen, zoals in de handleiding staat beschreven.

Nu zijn het toevallig dubbele adresnodes, het gebeurt ook weleens dat JOSM automatisch dubbele nodes (waar dan ook in het veld) dubbele nodes aanmaakt en dus upload. Vermoedelijk is dit een bug in JOSM. In de validator is de optie “Fix” als oplossing gekomen, zodat het ook weer redelijk makkelijk te verwijderen is.
De dubbele adresnodes zullen niet door een bug in JOSM komen, maar door een menselijke handeling.

Er werden 6550 duplicated nodes gesignaleerd door de validator, deze zijn verwijderd met de button “Fix”
Ook werden er 2261 crossing buildings gesignaleerd door de validator.
Een gedeelte hiervan is te wijten geweest aan een dubbele upload in het gebied.
Een ander gedeelte is door mij niet helemaal te verklaren, deze waren op te lossen door de button “Fix”

Alle andere validator meldingen doorgelopen.
Er lag een 3dshape pand over een BAG pand, deze zou ontdekt moeten zijn door je validatie proces.
Er waren 2 panden waar intersection ways aanwezig waren, deze zouden ontdekt moeten zijn door je in het validatie proces.
Er liepen 2 straten door een BAG gebouw, deze zouden moeten ontdekt zijn in het validatie proces.

Veel validatie waarschuwingen hebben niets van doen op de BAG upload. Zo ook veel crossing buildings in de 3dshapes, crossing ways in 3dshapes, etc. deze kom je in een volgend BAG gebied vanzelf tegen.

Probeer als je denkt dat het verkeerd gegaan zou zijn, niet in de stress te schieten. Door bijvoorbeeld nogmaals een upload van hetzelfde gebied te doen. (Ik weet niet hoe de dubbele gebouwen zijn gekomen maar het lijkt erop, zoals in mijn bovenstaande bevinding is vermeld, dat per ongeluk 2 changesets van hetzelfde gebied zijn geupload.

Ik heb middels een filmpje vastgelegd hoe ik het heb gecorrigeerd. Omdat het filmpje 3.6Gb groot is geworden kan mijn videobewerkings programma het niet als YouTube filmpje converteren.
Dus ik heb het filmpje even in mijn dropbox geplaatst. Je kunt dit bestand downloaden en dan bekijken.

Mijn eindconclusie is:
Ook mij is in het begin iets grandioos verkeerd gegaan (mede omdat de plug-in niet geheel goed werkte) Ik ken dus het gevoel wat @stevebeer moet hebben gehad.
Laat je niet afschrikken, probeer wel bewust te zijn wat je upload voordat deze “stress” begint te werken.
Natuurlijk is een revert ervoor om de bewuste changeset terug te draaien. Maar zoals Johan en Eggie al aangaf is het ook handmatig op te lossen zoals ik inmiddels heb gedaan.

Voor belangstellenden laat ik het herstel filmpje ongeveer 1 week staan, daarna zal ik deze verwijderen.

Mochten er nog aanvullingen noodzakelijk zijn, kan altijd via de validator gekeken worden of ik nog iets vergeten zou zijn, waar ik overigens niet vanuit ga :slight_smile:

@steve goed van je dat je niet wegkroop en toch in dit openbare forum liet weten dat je hulp wilde aanvaarden. Je ziet dat een BAG upload ook een heel gebied stuk zou kunnen maken, vandaar dat de eerste regel in de handleiding luidt:
“VOER EEN BAG IMPORT ALLEEN UIT ALS JE ERVARING HEBT MET JOSM. Werk bij je eerste BAG import met een klein gebied (maximaal 1000 huizen). Voor vragen kun je op het NL Forum terecht: [1]”

Dit mag geen afschrikkende werking hebben omdat iedereen kan leren van fouten die gemaakt worden. Daarom is de tip aan beginnende users om eerst met hele kleine gebieden te beginnen en de processen volledig af te maken en bewust te worden wat er allemaal gebeurt tijdens en na het proces. STAP4 is zoals ik al eerder heb aangegeven een belangrijke stap om problemen te voorkomen.

Waar ik me wel wat zorgen over maak is het aangemaakte topic van @Allroads. Heeft het verdwijnen met de import te maken ? Persoonlijk heb ik zeker niet deze ervaring, terwijl ik behoorlijk veel gebieden heb geupload. Wel zag ik af en toe dat landuse multipolygonen incompleet waren. Maar dit is niet te wijten aan de BAG plug-in

als het alleen een straat, nummer, postcode of plaats is haal ik hem er meestal af (na een replace geometry). de adres node staat meestal op een logische plek dus is dan in mijn opinie beter.

als er echter meer gegevens in staan, zoals naam, amenity (school bijvoorbeeld), telefoonnummer, website, dan laat ik meestal alles intact omdat het dan mooi allemaal bij elkaar staat. de adres node laat ik dan ook staan.

Johan verwijst naar de handleiding:

De volgende reden zit hier achter:
De energie die door de mapper erin gestopt is wordt door de BAG uploader teniet gedaan. Het is dan (minstens) wenselijk om de handleiding op dit gebied goed te volgen.

STAP 1. Contact opnemen met mappers die al adressen hebben toegevoegd.

In de betatestfase hebben we afgesproken om dit middels een mail kennisgeving te doen.
Een voorbeeld wat wij hebben gehanteerd is deze tekst
Ik zie dat deze kennisgeving niet in de handleiding is gekomen. Inmiddels heb ik deze passage opgenomen in de handleiding.
(Aanklikken geeft een pdf bestand, downloaden geeft een Word bestand welke bewerkt kan worden.)

uiteraard! ik had even niet begrepen dat het om alle buildings ging. bij mij gaat het meestal om een enkel gebouw, meestal alleen de amenities…

In de handleiding staat onderstaande passage:

Bij één POI/één gebouw mag je eventueel alle tags inclusief het adres op de outline zetten (CTRL-SHIFT-G), maar voeg dan de tag entrance=main toe bij de ingang[6]. Je mag er van uitgaan dat de BAG panden beter zijn gepositioneerd dan de Bing beelden, verschuif dus niet zomaar de BAG panden.

Je kunt overwegen om de bestaande node met aanvullende gegevens (zoals amenity etc etc.) middels CRTL-SHIFT-G samen te voegen.
Ook kun je overwegen om deze nieuwe node dan weer samen te voegen op de pandcontour (alleen als het pand 1 adres heeft) voeg dan entrance=main toe op de positie waar de ingang zit.

De handleiding is echt noodzakelijk om de stappen goed te doorgronden, en te doorlopen. Alleen al om de logica te ontdekken van de stappen die gedaan worden. Maar zeker ook om de import op een zo eenduigig mogelijke manier te voltooien.
Ik verzoek de BAG uploaders dan ook om zich allereerst te houden aan de handleiding. Mocht in de handleiding noodzaak bestaan om aangepast te worden is dit zeker wenselijk zodat een ieder hier ook naar kan werken.

Heeft hier niks mee te maken, kwam dat tegen en voordat ik daar wat verander (bag) dacht ik er moet misschien veel teruggezet worden, niet eerst bag aanvullen en dan terugzetten leek mij geen goed idee.

Inmiddels hersteld.

Dacht ik al wel dat het niets met BAG te maken had, er zijn veel gebieden waar multipolygonen incompleet zijn heb ik gemerkt. In het begin had ik de gedachte dat dit door de BAG upload zou kunnen komen vandaar dat ik het op dit draadje had gezet om alle zekerheid te hebben dat de plug-in het niet zou veroorzaken. Ook zag ik dat je in dit gebied nog geen BAG upload had verricht, dit gaf al aan dat het niet door de BAG import kon komen.

Bag geeft commercial op de gebouw
Node binnen gebouw geeft building=office met naam bedrijf.

Zet je de bedrijfsnaam op pand of aparte nieuwe node binnen gebouw.

Ik zit hier een beetje mee te worstelen, ook nog met een service wasstraat op node binnen pand en de garagenaam op de node

En dan?
Zo van die praktische overwegingen.

Schematisch schetsje/plaatje zou het inzichtelijk maken met een grote acculade welke bag data waar beslist moet blijven staan en andere twee keuze en welke ander aanvullend of reeds bestande tags aan welk mag worden toegevoegd.

Van wat je zo tegenkomt.

zo is er source BAG, maar wat als je iets anders aan die node aanvult verander je dan de source.

Klopt, je krijgt een waarschuwing tijdens valideren (building inside building), als op een bestaande node ook een tag building=* aangebracht.
Je kunt (staat in de handleiding en een aantal posts hierboven vermeld door mij) de nodes en het pand met CTRL+SHIFT+G samenvoegen op de pandcontour.
Zorg dan wel dat je één waarde gebruikt voor de building=* tag, ik zou adviseren om de waarde van BAG aan te houden voor building=

Ook bij overkappingen bij tankstations kun je overwegen om building=roof te gebruiken (deze overkappingen staan (volgens mij) nooit in de BAG), maar omdat de foutmelding kan komen omdat er een weg doorheen loopt kun je building=roof + layer=1 te gebruiken.
Ook kun je hiervoor een andere oplossing gebruiken die geen waarschuwing in de validator geeft :
Maak dan op de kruising van de roof extra nodes aan waar de weg(en) kruisen. (gebruik evt. J(oin) node to way)

Ik heb het filmpje zojuist bekeken. Vakkundig hersteld zie ik wel. De fix is een mooie optie. Het gebied rond de Herault wat gerepareerd is en het gebied rond het water Aquabest ben ik nooit bezig geweest, en lijkt me ‘oud zeer’ van de kaart.

Bedankt en de complimenten!

Onderstaande wordt niet geschreven als negatieve kritiek, maar als opbouwende kritiek om voor allen alert te zijn op problemen die achterblijven als validatie niet of niet goed genoeg zijn uitgevoerd. Het is niet de bedoeling op persoonlijk iemand aan te spreken. De persoon zelf wordt geacht om te kijken wat zijn veroorzaakte problemen zijn.

In onderstaand voorbeeld heb ik een willekeurig BAG gebied middels de mirror gedownload, hierop heb ik de validator losgelaten.
@florisje: Zou je deze stukjes willen downloaden om de validator de check op los te laten? (Je zou natuurlijk net als ik heb gedaan een groter stuk via de mirror kunnen downloaden.)

100 duplicated nodes worden gevonden als error melding. Deze nodes (zoals al eerder vermeld) worden vermoedelijk door in bug in JOSM veroorzaakt, en kunnen dan ook vrij snel worden verholpen door de “fix” button te gebruiken. YouTube instructie

Crossing buildings:
Positie 1 voorbeeld van een tunnel=building_passage. YouTube instructie

Building insdide building:
Positie 1:
Dit voorbeeld is een veel voorkomende waarschuwing die niet gewenst is volgens de handleiding (lees BAG import)
Rechtsonderaan zit een ribbe waar een extra node opstaat, deze veroorzaakt de waarschuwing.
Wij moeten ons als BAG uploaders verantwoordelijk voelen voor door ons veroorzaakte problemen. YouTube instructie

positie 2
Dit voorbeeld gebeurt regelmatig als een bestaande node voorzien is van een tag building=*
Bij de validatie wordt dan een melding gegeven dat er building inside building aanwezig is. De node is immers geen building. De tag building hoort alleen op de pandcontour te staan. YouTube instructie

positie 3
Mooi voorbeeld van een polygon waar een dubbele tag building in staat.
Deze polygon bestaat uit een inner en outer. Normaal gesproken is het niet verstandig om op deze contouren tags te plaatsen. In dit voorbeeld is dit wel gebeurt. YouTube instructie
Dit staat aangegeven in de handleiding bij STAP2 G als:

Let op bij samenvoegen op een multipolygon, zet in dit geval de extra informatie niet op het pandcontour maar open de relatie en voeg daar de aanvullende tags toe.

Self intersecting ways:
Deze positie
Dan zit er een stukje aan een gebouw wat een losse lijn is, en geen verbinding aan het eind heeft. De eigenschappen van een building is juist dat het een gesloten geheel is. Vandaar dat we deze waarschuwingen moeten oplossen. YouTube instructie

@florisje, ik heb bovenstaande niet opgelost, dat laat ik aan jou over. Wel heb ik filmpjes gemaakt met oplossingen als naslagwerk voor uploaders die dezelfde problemen hebben en zich afvragen: “Hoe zit dat ook al weer?”

De YouTube filmpjes staan ook op: dit kanaal.

super dat je de tijd hebt genomen om er naar te kijken! ik kan wel wat hebben hoor, dus de waarschuwing was niet nodig :slight_smile:

de nabewerking stap heb ik inderdaad nog niet heel consequent gedaan. bijna alle uploads gaan goed, de 100 duplicated nodes die je hebt gevonden kwamen doordat ik die volgens mij vanuit de trein heb geupload en er gaar wifi was :slight_smile:

maar ik zal nu even stoppen met nieuwe gebieden inlezen en eerst de nabewerking doen.

  • ik voeg veel building passages toe (tip: voeg de knop toe op de werkbalk) maar bij deze specifieke vermoed ik dat hij in het gebouw ernaast zit, dus ik wou er nog even langs fietsen :slight_smile:

  • Building insdide building: dat was echt een hele lastige, vooral door het pleintje. ik ben daar een paar keer opnieuw begonnen. bedankt voor de tip.

  • positie 2: deze node heb ik met opzet zo gelaten. het probleem is niet door de BAG import veroorzaakt. Ik ken dat pand als de Hema, die node heb ik ook samengevoegd met de BAG adres node. ik vermoed dat deze office node misschien op de 1e verdieping zit. ik zal er binnenkort eens langs lopen.

  • positie 3: die was ook tricky vanwege het combineren van oud en nieuw, maar ik heb hem nu opgelost. rendering is ook meteen een stuk mooier!

Self intersecting ways:

ik kreeg die inderdaad niet weg, dus dacht: laat maar zitten… gelukkig ben jij er nog :slight_smile:
toen ik hem later nog ergens tegen kwam heb ik hem wel opgelost, en het kan iets makkelijker dan in jouw filmpje:

  • selecteer het gebouw met het frutseltje :slight_smile:
  • shift + selecteer de node in het midden waar het eigenlijk zou moeten stoppen
  • toets P voor ‘split way at current node’
  • gooi daarna het losse stukje weg.

nogmaals bedankt voor de feedback, schroom niet om meer te geven.

ps. heel gemeente haarlem gaat deze week niet meer lukken, maar de binnenstad zit er al in!

hmmm, je was zo te zien vrij compleet met je check, ik heb nog een paar kleine dingen kunnen vinden, maar het meeste had jij al gevonden.