På tross av at Stavangerområdet er det tredje største byområdet i Norge, og selve kommunen Stavanger er den fjerde største, er byen gjemt bak fylkesnavnet til Rogaland. Litt pussig? Når man ser på Sør-Norge, så er først Oslo, Bergen, Trondheim og Drammen synlig. Zoomer man litt mer, synliggjøres flere andre byer, men Stavanger er fortsatt gjemt bak fylkesnavnet Rogaland.
Antar du snakker om standard-stilsettet (OSM Carto) på OpenStreetMap ? Dette er rett og slett ikke et veldig bra stilsett, kombinert med at fylket Rogaland tilfeldigvis har sitt “tyngdepunkt” e.l. akkurat der (ikke helt sikker på hvordan Carto beregner hvor navnet skal stå, det kan f.eks. være en funksjon av et forenklet polygon).
Bytter du til f.eks. et av sykkel-stisettene der, eller et annet OSM-basert kart som f.eks. mtbmap.no, blir bynavnet ikke “dekket” av fylkesnavnet. Enten fordi de ikke tegner fylkesnavn, fordi de beregner lokasjonen for navnet på en annen måte, eller fordi de har en funksjon for å unngå overlappende navn e.l.
Det er det stilsettet jeg snakker om ja. Men det er også det jeg ser blir brukt i apper som bygger på OSM. Fylkesnavnet for Vestland fylke er plassert i Sognefjorden. Fylkesnavnet for Trøndelag nordøst i Trøndelag. Kanskje det har noe med fylkeshovedstad eller administrasjonsby å gjøre? Bergen og Leikanger deler jo på dette, imens Stavanger er begge deler for Rogaland ![]()
Hvis jeg skal tippe (men du kan jo undersøke det selv i OSM Carto som ligger åpent på GitHub), er det en funksjon av et forenklet polygon og hvor “sentrum” av dette havner. Kanskje helt uten tanke på f.eks. hva slags annen tekst som tilfeldigvis står akkurat der.
Tviler sterkt på at det har noe med fylkeshovedstad eller administrasjonsby å gjøre. Den informasjonen tror jeg ikke er i OSM i det hele tatt (men jeg har ikke sjekket). Husk også at OSM Carto ikke er et norsk prosjekt - det er et generelt stilsett som brukes på et verdenskart. Dvs. lokal info benyttes kun hvis det faktisk er i OSM og er noe som finnes i mange nok land til at det gir mening å rendre/tegne det i et verdenskart.
Har vi ikke hatt eksakt dette spørsmålet oppe før? Kanskje det var på IRC, men ble det ikke tilstrekkelig besvart den gangen, da? Er det flere som lurer på eksakt samme ting?
Det er slik at navn/ikon/hvasomhelst som skal representere et areal blir plassert i en eller annen definisjon av midten av det arealet.
Dette er veldig grovt tegnet av meg, men du forstår poenget.
…og så er det viktig å ikke f.eks. manipulere polygonet for å få navnet til å havne akkurat der man synes det bør være, eller å flytte byen for å få navnet til å havne på kartet. Det ville vært typisk «Tagging for the renderer» og frarådes.
Man kan heller tipse de som lager Carto om å gjøre noe smart for å unngå at regionnavn havner rett oppå navnet til en forholdsvis stor by som burde vært synlig på kartet. Kunne man f.eks. flyttet litt på regionnavnet, innenfor visse grenser, for å unngå å dekke et bynavn?