Foranlediget af en advarsel om en forestående Pokemon Go-kampagne, der kan friste folk til at oprette falske strande i OSM, har jeg tænkt på, hvornår man egentlig tilføjer et strandområde i Danmark.
Ud fra beskrivelsen for Tag:natural=beach - OpenStreetMap Wiki virker betingelserne for at bruge tagget ikke særlig stramme. Altså at det for eksempel kun skulle bruges til strande med badeområde-faciliteter (livreddere, toiletter, osv.). Som jeg læser det, er en strand derimod blot en skrånende kyststrækning med sand, grus eller småsten, der er/har været under påvirkning af bølger. Og så kan en stor del af den danske kyststrækning vel tagges som strand?
Kigger jeg på mit lokalområde, er det dog tilsyneladende primært strande, der har et navn, er kendte badestrande, har gode adgangsforhold og måske er lidt bredere end gennemsnittet, der er tegnet ind som strande. Men derudover er der langt flere tilstødende kyststrækninger, som jeg umiddelbart synes lever op til OSM-beskrivelsen af en strand. Selvom det måske er strande på < 10 meters bredde, som ikke er så nemt tilgængelige, er jeg i hvert fald ret sikker på, at de fleste som står der, ville mene, at det drejer sig om en strand (der kan bades fra).
Er den begrænset brug af strand-tagget i DK udelukkende et spørgsmål om, at det jo er en enorm opgave at indtegne alle danske strande, og at fordi de er så udbredte, giver det i praksis kun mening at fremhæve de bedste/kendte strande?