Hva er nytten av OSM i Norge?

Hei! Ny mapper her, har gjort litt småting og lest om tagging og normer den siste måneden. Jeg startet fordi jeg trengte en grunn til å komme meg ut av huset pga. hjemmekontor hver dag.

Jeg er veldig detaljorientert, og holder mest på med småpirk på steder jeg har tilhørighet til, der jeg kan fysisk gå og se. Det er det jeg synes er mest gøy og engasjerende.

Jeg har et par spørsmål jeg håper noen kan belyse for meg:

1. Hva er konsensus i Norge av mapping-guider som er mest nøyaktig mellom GPS, importert data, og satellittkart (bruker Norwegian orthophotos fra Geovekst/Kartverket)? Det er mange veier og building footprints i området mitt som ikke aligner med satellitt, selv om det generelt sett ser bra ut. Skal jeg la det være?
  2. Hva er nytten av OSM for oss i Norge i deres øyne? Finnes det norske organisasjoner som tar i bruk dataen, eller er det mest for privatfolk som bruker open source kart?
  3. Har et par gatenavn som ikke er riktige, f.eks. Røslyngveien som det står på skiltet samsvarer ikke med importert data (Røsslyngveien). Regner med at det er noe “rettskriving” i byråkratiet, men det forårsaker noen osmose bugs hvor addressenoder ikke finner en vei. Er det dokumentert noe sted hvordan dette skal håndteres?

Takk for hjelpen!

PS. skal prøve mitt beste å respektere deres arbeid med egne edits :)

1 Like

Slike tilfeller kan man ordne ved å bruke flere navnetagger. Det typiske vil være å bruke name=* for det vanlige navnet (f.eks. på skilt eller i dagligtale) og official_name=* for det offisielle (f.eks. fra SSR), hvis disse ikke sammenfaller.

Det finnes mange andre navn også, f.eks. alt_name, long_name, full_name og int_name. Vet ikke hvor mange av disse som rendres/skrives på kart, men når man skal søke vil jeg tro de kan komme til nytte.

Vi kan også bruke mtb:name eller piste:name for tilfeller hvor stisyklister eller skiløpere bruker et annet navn på stien/løypa enn det andre turgåere bruker.
På mtbmap.no skrives både name og mtb:name (tror det er name i parentes) dersom begge er brukt.
På skimap.no skrives piste:name hvis det er brukt, ellers skrives name.

Superbra og oversiktlig info! Visste ikke at det var innafor med flere navn. Jeg skal endre mine tidligere edits.

1 Like

Jeg tror bl.a. at en del aviser, nettaviser og andre mediebedrifter bruker OSM-baserte kart. Mener jeg har sett det hos NRK, Aftenposten, Adressa og noen flere.

Det hender de ikke er flittige nok til å oppgi kilden, dessverre, eller at den skrives så smått at kun de som allerede kjenner til OSM er i stand til å tolke tegnene nede i høyre hjørne e.l.

Mazemap, som brukes som kartløsning på mange universiteter i hele verden, inkl. mitt eget (NTNU) og kanskje alle universiteter i Norge, er basert på bl.a. OSM (pluss noe mer).

Entur (reiseplanlegger og bestillingssystem) både bruker OSM og hjelper til med å redigere i OSM. Det er flere i Entur som bl.a. er innom dette forumet.

Løyper.net (som viser skipreparering rundt omkring i landet) bruker OSM i kartet sitt.

Det finnes sikkert drøssevis av andre eksempler.

1 Like

Har stilt det spørsmålet selv et par ganger, fordi jeg ser en del opptegnede vann og stier som er perfekt i fasong, men avviker med konstant avstand fra flyfoto som jeg har som underlag for tegningen. Det er (minst) to svar:

1. elementene ble tegnet inn basert på Bing satelittfoto, som hadde et kjent avvik fra virkeligheten
  2. flyfoto er ikke korrekt justert mot koordinatsystemet

Jeg vet ikke noen god måte å skille disse to fra hverandre, utover at noen kan ha lagt inn source=Bing på sine redigeringer.

GPS-spor er som regel mindre nøyaktige, men jeg har opplevd GPS-spor som også går i eksakt samme mønster som en sti, bare noen meter til siden. Vanskelig å vite.

1 Like

Velkommen @olivergetz! Kjempebra at du engasjerer deg. Mange bra eksempler på bruk du har fått allerede. Vil nevne også TomTom-navigasjon. De selger både eksterne/løse GPS-dingser, men videreselger også løsningene sine inn til bilprodusentene. Dermed er det mage bilmerker (har hørt ca. 12 % av bilparken i Norge) som bruker OSM som en del av GPS-systemene sine. Jeg jobber selv i det offentlige og der bruker vi slike data til å se trafikkmønster (gjennomgangstrafikk, rush-problemer, snikeveier, etc.). Andre eksempler her er CoMaps, MapBox, Leaflet, etc. som også er alternativer til Google på forskjellige fronter.

Det er også mange trenings- og sykkelapper som bruker OSM-data. Strava er kanskje den mest kjente. Jeg er selv prosjektleder for sykkelveier.no, en løsning for hverdagssyklister som er basert på Entur sine systemer. Begge bruker masse OSM-data. Skryt også til @balchen for å ha inspirert meg med sin: Kart over sykkelanlegg.

Jeg har også laget et opplæring-/introduksjonsdokument, hvis du vil se. Det er skrevet til folk i kommune-Norge som ønsker å oppdatere sykkelinfrastruktur, men får du noen tips der så er du velkommen til å bruke det: OSM Sykkelkart opplæring og referansedokument 2023-2026.

Lykke til, og bare spør om det er noe du lurer på. Mange mye mer flinke folk her inne enn meg. :slight_smile:

Hvis man kjører i Oslo er det veldig greit å kunne rette i kartet om det er noe feil, kommersielle kartleverandører kan ligge ti år bak, og for eksempel Google Maps avslo en gang en feilmelding fra meg selv om de hadde motorvogn forbudt skiltet på sin egen streetview (omtrent første og siste gang jeg har meldt noe til dem)

Går du på tur, løper, sykler eller lignende er det jo og mye bedre dekning med OSM. Strava bruker for eksempel OSM.

1 Like

Mange gode grunner for å jobbe med OSM er allerede listet, men jeg syns det er greit å eksplisitt nevne at app-er som OsmAnd gjør at du kan ha direkte glede av det selv. Jeg bruker den appen til både fotturen og kjøring samme hvor jeg er i verden. Og så bruker jeg selvfølgelig kartene fra frikart.no på Garmin GPS-en …

1 Like

Takk for alle svar, setter pris på hjelpen! Virker som en bra community der her!

@anderfo kult! Det er veldig motiverende å høre om forskjellige bruksområder.

@balchen det er det jeg ser mye av også! Samme fasong, med avvik. Det rareste jeg ser er når en vei eller bekk bare har avvik på deler av strekningen. Aner ikke hva som kan ha skjedd der. Enig ang. GPS. Sitter jeg stille og tar opp posisjon hender det den hopper et par meter hit og dit.

Note to self: unngå Bing for mapping.

FennecusZerda: har brukt TomTom selv, men visste ikke at de brukte OSM data. Takk for opplæringsdokumentet, det virker lett å fordøye. Leser igjennom til helgen!

eisa01: gir mening. Selv store kartleverandører har vel ikke mulighet til å verifisere og oppdatere alt. Rart at de ikke gjør endringer når de har dokumentasjonen forran seg da.

hansfn: Godt poeng! Har lasta ned OsmAnd nå. Den har vært litt diggere å bruke til GPS tracing enn Vespucci også.

1 Like