Jag mappar i OpenStreetMap och har börjat märka att olika satellit-/flygbildslager ofta inte stämmer överens med varandra, vilket gör mig lite osäker på hur jag ska arbeta.
Jag använder till exempel Bing Aerial och vill börja använda Esri World Imagery (Clarity), men problemet är att hus, vägar och andra objekt ibland ligger flera meter förskjutet beroende på vilket lager man tittar på. Det gör att samma byggnad kan se ut att ligga på olika platser beroende på bakgrundskarta.
Det gör mig osäker på vad som är rätt att följa när jag ritar nya objekt eller justerar befintliga. I vissa fall stämmer inte heller redan existerande OSM-data perfekt med någon av bilderna.
Hur brukar ni göra i sådana situationer?
Väljer ni ett specifikt satellitlager och håller er till det inom ett område?
Eller litar ni mer på redan existerande OSM-data än på imagery?
Hur hanterar ni situationer där bilderna tydligt är förskjutna?
Finns det någon best practice ni följer i praktiken?
Jag försöker se till att alla redigeringar jag gör är alignade med den data som redan finns inlagd. Det finns en funktion åtminstone i iD-editorn (Bakgrundsinställningar → Bildkompensation) där du kan justera alignment för flygfotot. Använd det så flygfotot passar redan inlagd data, sen kan du redigera därifrån.
Jag hade inte börjat försöka flytta saker till att passa alignment av något flygfoto, för nästa gång flygfotot uppdateras blir alignment fel igen. Den enda gång jag flyttat på saker är om det bara är en litet område, typ ett enda kvarter, som är felalignat, men resten inte är det. Då har jag flyttat alla objekt i det kvarteret så det stämmer med vad som redan är inlagt runtomkring.
instämmer med att du bör försöka kolla på vad som redan finns. titta dock på hur gammalt det är och vilken källa som användes. gammal mapping (före 2020) med källa “Bing” eller “Mapbox” kan t.ex. vara mycket dåligt.
Om det ser ut som existerande kartdata är gjord av någon som vet vad de håller på med så kan du förmodligen aligna med det. Om det ser slarvigt ut så får du fundera ut vad du ska göra.
Generellt - om du använder dåliga flygfoton är det sällan vits att lägga mycket kraft på att försöka mappa exakt - och i hög detalj, eftersom det blir aldrig perfekt ändå (av egen erfarenhet). Dock funkar Esri utmärkt för grovmapping av olika slag.
Om du har tillgång till bakgrundsbilder från Lantmäteriet eller Trafikverket, oavsett vad det är - topo, flygfoto, vägnät eller liknande så kan du använda dem till att aligna Esri.
Millimeterprecision är inte vad OSM är till för. Det är mer en bonus. Det viktiga är att saker som finns är med i kartan och har rätt ca storlek och placering, och att vägnät hänger ihop på rätt sätt. Om dessa enkla krav uppfylls så träffar du 99.9% av användarnas behov.
Det är således inte så problematiskt om du fyller i saker som saknas. Problem blir det dock om du “justerar” på saker som någon annan har lagt in och som använde sig av bättre data än vad du använder. Så igen, om det ser proffsigt ut så är det förmodligen redan rätt.
Det finns inget rätt svar för alla situationer i OSM. Bygg upp erfarhenhet i områden som inte har så mycket data eller andra aktiva användare. Lär dig av dina egna misstag, och gör efterhand mer avancerade eller riskabla ändringar.
och du har redan gjort helt rätt i att fråga här. bara att fråga vidare om det skulle va nåt.
Jo, kommer utgå från dina och nadjas tips. :) kommer nog hjälpa en del. Orten jag bor i som jag mappar klart just nu har mappats av några andra, men inte många.
Målet är väl att område för område rits upp hus för hus och att jag tilldelar taggar för adresser och husnummer som de hittils verkat glömt.
Men tack för hjälpen, säger till om det är något. :)
Jag kan bara iD editorn, men i högerpanelen där finns en knapp Bakgrundinställningar (ikon är tre lager ovanpå varandra). Tryck på den. Längst ner i den menyn som öppnas finns Bildkompensation.