Det har uppstått en oenighet mellan mig och en annan användare “archie” gällande hur cykel- och gångvägar i Sverige ska taggas, vilket leder till upprepade reverts av mina edits. Detta har pågått i månader. Då jag inte önskar få mina ändringar reverterade, och vi inte kunnat nå enighet på egen hand kände jag att det här behöver lyftas på forumet.
Min förståelse är att “highway=cycleway + foot=designated + bicycle=designated + segregated=yes” så väl som “highway=path + foot=designated + bicycle=designated + segregated=yes” båda indikerar en cykelväg och en gångväg som går parallellt med varandra, och båda är giltiga, ekvivalenta, och rent legalt betyder samma sak, att fotgängare får gå på gångvägen och cyklar köra på cykelvägen. Liknanade för “segregated=no”, men att det nu är en väg för fotgängare och cyklister att dela på.
Archie menar att “highway=cycleway + foot=designated” inte legalt kan existera i Sverige, eftersom “highway=cycleway” indikerar att det är en cykelväg, och fotgängare per lag inte får lov att gå på en cykelväg om gångväg finns. Archie menar alltså att endast “highway=path + foot=designated + bicycle=designated” med tillhörande segregated tagg indikerar en cykel- och gångväg i Sverige.
Jag tar frågan hit till forumet så vi förhoppningsvis kan reda ut vad taggningarna faktiskt betyder, och hur cykel- och gångvägar i Sverige faktiskt ska vara taggade.
Om archie har rätt behöver vi troligen förbereda en massedit, då “highway=cycleway + foot=designated + bicycle=designated” är det vanligaste sättet cykel- och gångvägar är taggade, åtminstone i ett flertal orter i Skåne, men då skulle vara felaktig taggning. I annat fall, om min förståelse är den rätta, så skulle jag önska råd på hur jag kan slippa få mina ändringar revertade, men ändå uppnå att cykel- och gångvägar är konsistent taggade lokalt. Kan det ändå vara aktuellt med en massedit, åtminstone på enskilda orter?
Relevant wiki sida:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dcycleway
Senaste diskussionen mellan mig och archie: