Hundrastgårdar Dog parks diff med OSM

Vill ni förbättra OSM data om hundrastgårdar så skapade jag en karta

Kartlager

• vad OSM har
  • en community site hundlistan
  • öppen data från Stockholms kommun

• hundlistan har även länk till websida som ofta är kommunens så man enkelt kan kolla om dom stämmer

* Stockholms stads öppna data har även ytor så man kan kontroller vad som finns i OSM

Jag använder detta data att hitta nya och att skapa OSM notes

—-

Github rep GitHub - salgo60/Dogpark_Sweden: Hundrastgårdar

1 Like

Bra karta! Jag har lagt till några hundrastgårdar i OSM som jag upptäckte på din karta.

1 Like

@AndersAndersson tackar, jag har ingen hund och gillar inte hundar ;-) blev varse det igår då jag fotograferade lite hundgårdar och satt i en hundgård då jag fick besök av en jättehund som hoppade upp i knäet… :crying_cat:

Jag har med flera andra jobbat under sommaren för att minska antalet öppna notes i Sverige. Det är ett projekt som har bromsats rejält med dina script eftersom de skapar mycket nya notes, fler än 200 minst senaste veckan.

Detta är alltså fel väg att gå, vi hade en likande diskussion tidigare kring badplatser. Notes är inte till för att skapa mass-ändringar. Vill man i stället kontrollera dessa bör man i stället sätta upp ett annat system där informationen kan verifieras. Se ex. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/BästaJävlaKartan eller integration med MapRoulette för denna typ av editering.

En annan fråga jag har är till din sida som hämtar information från Hundlistan, detta är även länkat som källa i notes som öppnas. Jag hittar ingen information om att de har license på sin data eller att vi har fått tillåtelse att inportera och efterbehandla den data de samlat in. Har du haft kontakt med dem för att få tillåtelse för efterbahndling?

?!? Jag kör inga script läggs in för hand något problem med det?

Har inte viljat sagt något, men jag har också stört mig på notes av den här typen (och just därför började jag med BJK, för att jag inte ville skapa ännu fler). När jag sitter vid datorn kan jag inte göra mer än du när du skapar notes, och när jag är ute på plats så ser jag ju själv att det finns något som saknas i kartan.

Huruvida de är automatgenererade eller inte är ganska irrelevant i sammanhanget.

Har funderat på samma (och tidigare haft liknande fundering kring bl.a. grillplatser.nu, Naturkartan, m.fl. som delvis används som källa). Tänker att om det inte är väldigt tydligt (=licensen anges på källans webbplats eller motsvarande) så bör vi ha det dokumenterat på wikin.

BJK?

Fråga till er som använder OSM notes:

Hur ser ni på syftet med OSM notes – vad vill ni att de ska användas till på längre sikt?

Jag själv har lite blandade känslor.

Det jag upplever som problem är att notes är ganska endimensionella – det går inte att filtrera dem efter källa (t.ex. fältobservation, satellitbild, Öppna data, Mapillary, Viss auktoritet osv.)

Jag saknar också att länk till externa källor som Mapillary, Google Maps eller andra bildtjänster syns direkt i notes, så att man kan förstå varför noten skapades och bedöma den enklare.

Personligen ser jag inget egenvärde i att “ha så få notes som möjligt” – snarare vore det mer intressant att jämföra OSM med externa, trovärdiga datakällor och identifiera var skillnader finns (t.ex. en “diff”-vy).

Ett bra exempel är när jag i våras gick Stockholm Archipelago Trail – totalt 27 mil och över 4000 bilder.
Trots det var jag säkert fyra gånger på Finnhamn och gick förbi deras hundgård flera gånger utan att ens reflektera över att dokumentera den eller tagga den bättre.

En OSM note där hade säkert gjort mig uppmärksam på att den fanns och att den behövde mer information.

Det är också värt att påminna om att koordinater, geografiska punkter och enklare faktauppgifter inte omfattas av upphovsrätt enligt både EU-rätt och svensk lag. Upphovsrätten gäller uttrycksformen (t.ex. kartgrafiken), inte själva geografiska fakta.

Det innebär att man kan referera till positioner eller jämföra data mellan OSM och andra källor utan att bryta mot copyright – så länge man inte kopierar skyddat material som kartbilder eller beskrivande texter.

Hur tänker ni kring det här?

• Ska notes vara ett temporärt verktyg för att snabbt rapportera fältobservationer?
  • Eller skulle vi kunna utveckla något mer strukturerat – t.ex. kategoriserade notes, eller en möjlighet att märka upp källor och status?

BästaJävlaKartan - OpenStreetMap Wiki (som loffa länkade) eller Verktyg för att beräkna, visa och åtgärda saker i OSM utifrån öppna data

Håller med. Vet att många använder verktyg som NotesReview kombinerat med “taggar” som #survey etc. för det, men eftersom det inte är något “officiellt” så är det såklart blandat hur många som följer det.

Jag ser att det finns ett stort egenvärde i att få ned antalet: det blir mindre brus. Jag brukar då och då gå igenom och lösa lite notes (utöver lite med StreetComplete är det faktiskt det jag gjort mest senaste tiden), och ett stort problem är att mängden notes jag inte kan göra något åt (ofta antingen för att det saknas info, den är så gammal att jag behöver anta att informationen kan vara föråldrad, eller för att man behöver vara på plats). Notes är som bäst om de är skrivna av någon som varit på plats.

Jag tycker att det finns ett stort värde av att exponera “diffar” mot andra källor, men jag tycker att notes är fel verktyg för det, i alla fall så som de är utformade idag, av flera anledningar:

• Det blir brus mot de ofta mer användbara handskrivna notes
  • De tenderar att inte ajourhållas - tar du ansvar för att inte bara skapa notes utan även ta bort dem om ett objekt försvinner från källan? Vad om ett attribut ändrats? Vad om någon kommit fram till att ett attribut inte ska läggas in i OSM och du stötter på diffen på nytt vid en ny genomgång (vare sig automatisk eller manuell), kommer du då skapa en ny note fast någon redan avböjt det?
  • Det saknas kategorisering etc. (som du själv är inne på), t.ex. filtrering på datakälla m.m.

Speciellt när det faktiskt finns bättre lösningar, jag hade önskat att jag haft mer tid att rå om BJK men det finns ju också MapRoulette som också nämndes som kan uppfylla liknande funktion. MapRoulette-uppgifter kan man få in i Vespucci så har man alltid med det i fält.

Nja, AFAIK/IANAL så är det delvis så att koordinaten för ett ställe där det finns en (t.ex.) hundrastgård inte är upphovsrättsskyddad, däremot så är sammanställningen av koordinater där det finns hundrastgårdar det.

Annars skulle man ju kunna börja argumentera för att praktiskt taget hela OpenStreetMap inte är upphovsrättsligt skyddad…

Relevant referens: EU copyright law - protection of databases | Shaping Europe’s digital future

Sen finns det en annan aspekt; du kanske får använda datat, men får du hämta det från t.ex. hundlistan. Som utgångspunkt så får du bara använda någon annans tjänst (t.ex. webbsida) på det viset de tillåter dig. Som exempel får du använda data (inklusive renderade tiles) från OpenStreetMap under dess licens, men du får inte använda OpenStreetMaps resurser på vilket vis du vill.

2 Likes

Samma här. Det har varit en trend senaste åren att folk stänger notes bara för att stänga notes.

Jag anser att man stänger en note om man har något att tillföra i den riktningen som den som skapade noten tänkte. Är man på plats är det ett ypperligt tillfälle att se efter hur verkligheten ser ut.

Visst kan det finnas undantag. Har t.ex. inget hänt på över 10 år kanske den blivit inaktuell och kan stängas utan annan åtgärd.

Jag använder notes som en minnesanteckning, till mig själv eller till någon annan med kunskap (kräver oftast att man är på plats) att åtgärda något jag upptäckt vid skrivbordet.

Alternativt skapar jag en note när jag upptäckt något i verkligheten som behöver åtgärdas av mig, eller någon annan, senare vid skrivbordet.

En saknad hundrastplats tycker jag är ett utmärkt sätt att använda en note. Det kan både verifieras på plats och ofta också ses direkt på flygbilder.

Men visst kan det bli lite plottrigt. Det kan vara svårt att utskilja nya notes (som man kanske kan åtgärda direkt) på grund av alla gamla som inte kan åtgärdas av just mig just då och just där. En färgkodning utifrån ålder, som man infört på changesets, skulle vara bra.

1 Like

Jag anser att man stänger en note om man har något att tillföra i den riktningen som den som skapade noten tänkte. Är man på plats är det ett ypperligt tillfälle att se efter hur verkligheten ser ut.

Jag skulle vilja vara ännu mer dogmatisk och säga att man verkligen borde ha varit på plats för att kunna stänga den :smiling_cat_with_heart_eyes:

Jag inser att det finns bra information från andra källor, men det vore inte fel om OpenStreetMap hade någon form av kvalitetsnivå där man kunde filtrera fram uppgifter som är verifierade på plats.

Tycker att iNaturalist har hittat ett snyggt sätt att klassificera observationer av fåglar och växter med sin kategori “research grade

1 Like

För mig är den viktigaste aspekten en användare som är helt ny i OSM. De kan lägga en Note av typen “Här fick jag inte köra fast kartan säger så.”. Då är min högsta önskan att någon av oss verifierar och fixar detta väldigt snart så att användaren märker det som communityt ofta pratar om, att kartan kan uppdateras av vem som helst och att så sker.

Som näst viktigast ser jag de som kommer från StreetComplete. Dessa användare gissar jag ofta också är ganska nya men de har tagit ett steg längre, det försöker hjälpa till så dem vill jag ge all vägledning jag kan så att de fortsätter att hjälpa till.

Avsaknaden av verktyg för filtrering gör att det blir svårt för mig att hitta dessa Notes och därför ser jag ett problem med att det är för mycket öppna Notes.

3 Likes

Jag testar nu att göra en version 2 av mitt vibe hack för hundrastgårdar med allt öppna data jag hittar och andra community tjänster om hundrastgårdar som

En viktig utmaning — som @loffa också påpekar — är hur mycket data vi kan och bör hämta från dessa sajter för att verktyget ska kunna användas fritt och tryggt av alla.

Vad lagen i stort tillåter (översikt)

• Offentligt tillgänglig fakta (plats, öppettider, kommunala anläggningar) är normalt fritt att återanvända.
  • Databaser kan ha särskilda rättigheter (s.k. databasrätt) — stora systematiska uttag kan omfattas av skydd.
  • Upphovsrätt gäller för texter och bilder; kopiering av fotografier eller långa textstycken kan kräva tillstånd.
  • Personuppgifter (t.ex. namn, e-post på privatpersoner) omfattas av GDPR — sådant får inte publiceras utan lagligt stöd.
  • Automatisk åtkomst (web scraping) kan strida mot sajtens villkor även om informationen är publikt synlig — kontrollera alltid användarvillkor och robots.txt.

Vad de här communitytjänsterna troligtvis vill / praktiska rekommendationer

• Att deras information används med tydlig källa och attribution.
  • Att data inte kopieras på ett sätt som belastar eller konkurrerar med deras tjänst.
  • Att projekt som detta bidrar tillbaka till ekosystemet, exempelvis genom att förbättra kartdata på OpenStreetMap (OSM).
  • Att data struktureras och standardiseras, t.ex. metadata om:
    • stängseltyp
    • underlag
    • tillgång till vatten
    • belysning
    • sittplatser
    • tillgänglighet

Mervärdet för alla parter

Ett gemensamt mål kan vara att skapa bättre kartor på OSM med korrekt och rikt metadata om varje rastgård. Det gynnar både hundägare, utvecklare och de sajter som redan samlar in data.

Genom att kommunerna får länkar till rätt OSM-objekt kan de också enkelt:

• uppdatera status (öppen/stängd, renovering, nyanlagd),
  • rapportera fel eller ändringar, och
  • samverka med medborgare som vill bidra med information.

• intressant att OSM är störst

• ser att hundlistan (tvekar om dom är aktiva har inte fått svar på fråga jagt skickat) har icke fungerande kartor

• Min tanke nu är att man kan filtrera per datakälla något som jag tror OSM Notes skulle behöva eller om jag fattar rätt ett nytt verktyg borde ha…

Öppna data från kommuner är dött

En tragisk reflektion jag gjort då jag tittar på Öppna data 2025 är att trots att man pratat om detta i mer än 10 år så blir det bara sämre och sämre verkar som pengar som går till öppna data projekt dör i kommunal byråkrati…

Denna lista gjorde jag 2022 med kommuner som hade en psidata sida… idag är det klarar många kommuner inte ens ha en psidata sida som pekar på Kolada… utan man får 404

Framtiden blir att vara kompis med “privata initiativ som” hundlistan och hundlekplatsen

Vill bara säga det att det jobb du gjorde med grillplatser och stänga Notes som jag skapade var enormt användbart… med fler OSM “bagis” finns enorm potential

vet inte vad ni vill med OSM notes men jag har pratat med Hjärtstartarregistret och ser att dom använder OSM kartor men ser att kartorna kunde förbättras

• hade Teams meeting med dom och dom ser inga problem att vi får all deras data och att vi förbättrar våra kartor där hjärtstartare finns ex. Svartnäs

Är inte ord man ska använda i sådana sammanhang.

Antingen så har vi uttryckligen tillåtelse att använda deras data (via angiven licens/användarvillkor, skriftligt undantag, eller motsvarande), eller så har vi inte det.

Här finns lite info: Import/Guidelines - OpenStreetMap Wiki Import/ODbL Compatibility - OpenStreetMap Wiki Import/Getting permission - OpenStreetMap Wiki

Varför ska man bry sig?

Jag vet jag brukar vara lite halvt pedant kring detta, men anledningen är väldigt viktig.

Det kanske inte är så stor risk för någon personligen om man lägger in data felaktigt (jag har svårt att tro att hundlistan eller liknande hemsida skulle börja stämma folk), men problemet är snarare hur potentiella användare ser på det.

För, även om det är “ganska skoj att pyssla om lite data bara”, så bör ändå slutmålet alltid vara att det faktiskt kommer till användning. Och för att speciellt företag/myndigheter/etc. ska vara redo att använda något som OSM så får det inte finnas (påtaglig) risk att de då använder data olagligt, då de då själva öppnar upp sig för juridiska risker. Som en anektod började jag prata lite om att använda OSM när jag jobbade på Lantmäteriet, och en stor anledning till att LM valde/väljer att hålla sig ifrån det är just att man är orolig för legaliteten i allt data.

Vet att det finns de som nu kommer känna något i stil med “men jag vill ändå inte att stora kommerciella aktörer ska ha nytta av OSM”, men det är faktiskt väldigt viktigt att de gör det. Dels på grund av den finansiella aspekten - det kostar att driva den infrastruktur som ett projekt som OSM har. Sen handlar det också om “upptäckbarhet” - om alla företag skulle sluta använda OSM kommer det dö ut ganska snabbt, för väldigt många som hittar hit gör det för att man stött på kartan i någon sida/app/etc. och upptäckt ett fel.

Så även om det rent praktiskt är osannolikt att jag, @salgo60 , eller någon annan råkar illa ut om man kopierar lite data här eller där utan tillåtelse så kan det få stora negativa konsekvenser, och vi som community borde vara ganska tydliga med att upprätthålla en hög “korrekthet”.

Vilket är superbra!

Du får gärna dokumentera deras medgivande (som bör vara skriftligt) och datamängden här: Sv:Sverige/Datakällor - OpenStreetMap Wiki (se Världsarvsleden för exempel).

Hjärtstartarregistret dialog länk #79

Vad vill vi göra och vad för papper behövs…

Tycker det redan ser jättebra ut, tänker om du skapar en sida på wikin (likt Sv:Permissions/Världsarvsleden - OpenStreetMap Wiki) och kopierar in mailet där (gärna original med headrar (ser ut som du ev. använder Gmail, se steg 1-4 här)), och sen lägger in en rad i wikisidan med datamängder med länk till sidan med tillåtelsen så är i alla fall jag jättenöjd!

Re Hjärtstartarregistret

Ok kollar på det när jag kommer hem

Finns även detta skrivet om hjärtstartarregistret

Just nu driver jag inte detta vidare… min magkänsla är att dom sitter på en gammal plattform och data är inte fokus dom använder även OSM kartor modell äldre

1 Like