Hulp gevraagd JOSM, hoe verplaats ik een punt met relaties

Hoe kun je het beste deze bushalte in JOSM verplaatsen naar de andere kant richting de rechterkant van het plein.

Oost van het plein ligt ook een bushalte. Er zijn toch geen twee bushaltes op dezelfde plek?

Het hangt van je zoom-niveau af waar de halte ligt…

Dat ene ding is het platform en dat andere ding is de stop_position? OK dan moeten ze wel bij mekaar.
Tja, hoe doe je dat? Met relaties leren werken of iemand anders vragen het te doen. Vroeger vroeg ik iemand anders, tegenwoordig doe ik het zelf. Die relaties zijn gecompliceerd.

Goed dat je dit navraagt op het forum! Ik kan niet echt helpen, maar ik ben toch even nieuwsgierig, ik zie je aardig wat edits doen in mijn regio onder de naam “Reisinformatiegroep”… wie zijn dat?

In principe is het verplaatsen van het platform een eenvoudige zaak.
Sleep de node naar de nieuwe positie.

Het verplaatsen van de stopposition:
De node met de stopposition moet eerst worden los gemaakt van de highway.
Soms lukt dat niet nl als de node een eind-node van een way is.
Dan moet er dus gewoon een nieuwe stop_position worden gemaakt en de tags van de oude moeten verwijderd worden.
Daarna kan de losgemaakte node op de nieuwe positie weer vastgemaakt worden aan de highway.

Nu moeten de beide routerelaties worden aangepast.
De route die hier eindigt moet worden verlengd/ingekort tot de nieuwe halte.
De route die hier begint moet worden verleng/ingekort tot de nieuwe halte.

Let wel op: met de editor iD gaat dit altijd fout. De nieuwe wegen worden achteraan de relatie ingevoegd en dat leidt dus altijd tot foutmeldingen omdat de route dan niet meer de opeenvolgende wegen bevat.
Hier MOET dus de editor JOSM voor gebruikt worden. !!

Ge ermee aan de slag en dan controleer ik morgenavond of het goed is gegaan.
Groet
Leo

Oké, prima gedaan en stop_position zelfs toegevoegd aan de routerelaties.

Nog een kleinigheid ter verbetering:
De route begint of eindigt nu niet bij die bushalte.
Er moeten dus nog wegen worden toegevoegd aan de routerelatie, zodat de route volledig is.
Het mooiste is dan om de O way op te knippen en 1 deel als begin van de route toe te voegen aan de relatie.
Het andere deel vormt dan de laatste weg van de route in de tegenrichting.

Bij aankomst moet de bus natuurlijk een rondje rijden om op de juiste wijze bij de halte te komen, dus ook die wegen horen aan het einde van de route te worden toegevoegd.

Ik pas het even aan.
Als je die wijzigingen wilt zien kun je met ctrl-H de wijzigingen zichtbaar maken.

Bedankt Leo voor je uitleg en je hulp!
ik heb net even naar je wijzigingen gekeken en ik snap waarschijnlijk nu wat ik was vergeten. Maar relaties aanleggen is niet gemakkelijk.

Maar zoals met alles in OSM: al doende leert men.
En aarzel niet om wijzigingen door te voeren. Je kunt me ook altijd vragen om iets na te kijken of te wijzigen.

1 Like