Goedemiddag OSM vrijwilligers,
Namens GoOV vraag ik jullie hulp.
Het gaat om het intekenen van looproutes voor reizigers in Amsterdam. Liggen deze er eenmaal dan kunnen we onze reizigers beter op weg helpen. Nu kunnen ze nog niet starten daar.
GoOV is een sociale onderneming die mensen helpt die moeite hebben met zelfstandig reizen. Dit gaat middels een app op de smartphone (we hebben ook nog een track- and trace-apparaatje, de Buzz Buddy maar die geeft geen reisadvies). Mensen die eerst afhankelijk waren van taxibusjes kunnen zo gebruik maken van het openbaar vervoer. Een reisbegeleider dus die je stap voor stap vertelt wat je moet doen. Waar je heen moet lopen, welke bus-of trein je moet nemen, waar je uit moet stappen, dát je uit moet stappen. Betrokkenen (ouders, begeleiders) kunnen thuis of op hun telefoon de reiziger volgen via een portaal.
De app maakt gebruik van OSM-data.
Zelf heb ik een spoedcursus OSM-intekenen gehad van iemand van jullie (allroads op dit forum) waar ik heel erg blij mee ben. Ik begin echter net en moet me dit stap voor stap eigen maken. Wat ik doe wil ik goed doen en bij twijfel doe ik liever even niks natuurlijk. Omdat ik ook nog andere werkzaamheden heb kan het nog even duren voordat ik zover ben dat ik de meer complexe situaties kan intekenen zoals bij de stations.
Het helpt ons en met name onze reizigers enorm wanneer iemand of meerdere van jullie ons hierbij helpen.
Iedere meter, ieder station is belangrijk en heel erg welkom. Met name eerst in Amsterdam maar ook in Rotterdam, Eindhoven, Utrecht, Midden-Delfland, Apeldoorn.
Alle begin is moeilijk en dat geldt zeker voor onze reizigers. Niet weten hoe je bij een perron komt betekent vooral in het begin vaak paniek. De begeleider neemt ze dan bij het handje en wijst ze de weg. De tweede of derde keer weten ze waar ze moeten kijken. Zo leren ze en groeit het zelfvertrouwen. De wereld wordt groter. Daarbij moeten ze ook op de app kunnen vertrouwen. Ook dat is hun houvast.
Wie helpt?
Marijn van Stralen
Backoffice GoOV