Hulp gevraagd bij intekenen stations voor doelgroepen

Goedemiddag OSM vrijwilligers,

Namens GoOV vraag ik jullie hulp.

Het gaat om het intekenen van looproutes voor reizigers in Amsterdam. Liggen deze er eenmaal dan kunnen we onze reizigers beter op weg helpen. Nu kunnen ze nog niet starten daar.

GoOV is een sociale onderneming die mensen helpt die moeite hebben met zelfstandig reizen. Dit gaat middels een app op de smartphone (we hebben ook nog een track- and trace-apparaatje, de Buzz Buddy maar die geeft geen reisadvies). Mensen die eerst afhankelijk waren van taxibusjes kunnen zo gebruik maken van het openbaar vervoer. Een reisbegeleider dus die je stap voor stap vertelt wat je moet doen. Waar je heen moet lopen, welke bus-of trein je moet nemen, waar je uit moet stappen, dát je uit moet stappen. Betrokkenen (ouders, begeleiders) kunnen thuis of op hun telefoon de reiziger volgen via een portaal.

De app maakt gebruik van OSM-data.

Zelf heb ik een spoedcursus OSM-intekenen gehad van iemand van jullie (allroads op dit forum) waar ik heel erg blij mee ben. Ik begin echter net en moet me dit stap voor stap eigen maken. Wat ik doe wil ik goed doen en bij twijfel doe ik liever even niks natuurlijk. Omdat ik ook nog andere werkzaamheden heb kan het nog even duren voordat ik zover ben dat ik de meer complexe situaties kan intekenen zoals bij de stations.

Het helpt ons en met name onze reizigers enorm wanneer iemand of meerdere van jullie ons hierbij helpen.

Iedere meter, ieder station is belangrijk en heel erg welkom. Met name eerst in Amsterdam maar ook in Rotterdam, Eindhoven, Utrecht, Midden-Delfland, Apeldoorn.

Alle begin is moeilijk en dat geldt zeker voor onze reizigers. Niet weten hoe je bij een perron komt betekent vooral in het begin vaak paniek. De begeleider neemt ze dan bij het handje en wijst ze de weg. De tweede of derde keer weten ze waar ze moeten kijken. Zo leren ze en groeit het zelfvertrouwen. De wereld wordt groter. Daarbij moeten ze ook op de app kunnen vertrouwen. Ook dat is hun houvast.

Wie helpt?

Marijn van Stralen
Backoffice GoOV

Het helpt wellicht als je in OSM termen probeert te beschrijven wat je wil doen.

Welke OSM tags of relaties wil je gebruiken?

Wil je features mappen die in wegen/stoepen/etc aan gebracht zijn, maar meestal niet gemapt worden? Of gaat het om ‘routes’ die iemand bedacht heeft maar die op de grond niet zichtbaar zijn?

Dag Marijn,
Leuke initiatief. Ik denk dat er wel wat verveelde mappers er zijn die je wel willen helpen (zoals ik :wink: ). Zoals phicoh al zei is het handig om te weten wat je wilt mappen. Welke informatie je nodig hebt, als je de OSM termen niet weet, dan is dat niet erg. Die achterhalen we wel.

Een voorbeeld zou wel handig zijn, het is mij niet duidelijk wat er van plan is.

Ik ben op kantoor geweest om uitleg te geven hoe Openstreetmap werkt (structuren) en waar ze/hoe ze als bedrijf hier invulling aan kunnen geven. Verwoord, hoe we werken, onder meer is de kwaliteit van Openstreetmap te sprake gekomen.

Situaties oplossen.
Een van de mogelijkheden is hulp te vragen op het forum.

Dit is eigenlijk verkeerd verwoord.

De routes die ze nodig hebben, worden gemaakt (berekend) met de getekende, footway, pedestrian, path, etc. in OSM.
Het is niet de bedoeling om routes als relatie in OSM te zetten.

Ze maken een individuele navigatieroute. A naar B.

Belangrijk is dan ook dat de trottoirs ingetekend worden, zeg maar de looplijnen over het trottoir, BGT omtrekgericht is een mooie laag om te gebruiken, op het midden uit te lijnen. (zeg maar als een blinde de looplijn kunnen volgen en melding krijgen over X m, wat je tegenkomt.) De oversteken zijn belangrijk, wat voor oversteek is het, waar begint de oversteek, eindigt het. Is het een zebra, verkeerslichten, moet er op een knop gedrukt worden om de verkeerslichten te bedienen.
Een looplijn is bijvoorbeeld de strook met tactile_paving, te taggen, waar stop deze, begint het, deze lijn ook over het perron intekenen.

Waar kan men mensen veilig laten oversteken, waar kan men bijvoorbeeld een melding geven dat auto’s voorrang hebben.

We hebben het al eens eerder gehad over, micromapping, voor de wandelaar niet zo nodig, die beslist zelf wel, waar hij oversteekt en aan welke kant, begrijpelijk, hier zie je een toepassing waarbij duidelijke routeinformatie wordt gevraagd, omdat de doelgroepen dat echt nodig hebben, herkenbaarheid, duidelijkheid.

Marijn zou bijvoorbeeld een screenshot van een situatie kunnen plaatsen hier op het forum (plaatje gehost op hun eigen GoOV website) hier met img invoegen, even wat lijnen er overheen getekend van, het klopt hier niet, zodat andere een situatie op kunnen pakken.

Routering moet kloppen.

Concreet, het gaat om missende intekening en meer detail aspecten.

Heb in de krant over dit initiatief gelezen, en ben er in het algemeen positief over.
Echter: des te meer details en micromapping, des te sneller zal e.e.a. na verloop van tijd niet meer kloppen met de werkelijkheid.

Voor een fietser is het niet rampzalig, hooguit vervelend, als een route in OSM niet meer helemaal klopt. Voor GoOV is het echter erg belangrijk dat de gegevens erg accuraat zijn en blijven. En dat kan niemand garanderen. We weten allemaal dat in de praktijk veranderingen sneller gaan dan mappers kunnen bijhouden.

Dit is ook onder de aandacht gebracht.

Maar wat is het alternatief?, …Openstreetmap is een database met mogelijkheden, waarbij men zelf kan inspringen, ook de discussie gehad hoe snel zijn veranderingen te gebruiken. Waar halen ze nu hun data vandaan, is dit snel genoeg.

Niet besproken, personen hebben vaak vaste routes nodig, ze (GoOV) kunnen werken aan eigen controle methodieken in vergelijking met OSM data en eerdere route berekeningen of deze onderbroken zijn. Of erg verschillen in traject, het verspringen van looproutes kan onduidelijkheid geven voor de betreffende personen. Dat wil je niet. Dat wil je voor zijn, voordat ze op de hulp knop drukken.

Het is vooral nu, dat de lijnen voor mogelijke goede routes ingetekend zijn.

Tactile_paving was deze week ook in het nieuws, is er hiervoor wellicht een as-built ergens beschikbaar?

Dat is waar maar zelfs wanneer aan alles is gedacht dan hangt het toch af van de manier waarop mensen ermee omgaan. Bij mij in de buurt wilden enkele jaren geleden een paar blinden oversteken. Op zich deden zij alles correct maar wat zij niet konden weten was dat er net naast hen een vrachtwagen stond geparkeerd. De automobilist die kwam aangereden kon onmogelijk zien dat hij zou moeten stoppen. Het is goed afgelopen doordat iedereen goed heeft opgelet.

Garanderen/organiseren dat alles bijgewerkt blijft zal aan goOV zijn, lijkt mij. Als organisatie kan je niet afhankelijk zijn van of mensen het toevallig bijhouden.

Toevoeging: ik heb er alle vertrouwen in dat een vraag om hulp hier ook in de toekomst opgepakt zal worden.

De hele plannen klinken leuk en aardig, maar dit klinkt een beetje als: “flikker het maar over de schutting, in de hoop dat iemand het gaat oppakken want het mag niets kosten”.
Als ik kreten lees van “mensen die niet zelfstandig kunnen reizen” en “mensen voorzien van een tracker” (mag dit wel???) krijg ik de indruk dat deze doelgroep alles voorgekauwd moet krijgen om van A naar B te komen.

Van de stations in Nederland zou je nog wel een of ander leuk projectje kunnen maken, maar staan aan de voorkant van de stations weer de taxibusjes klaar om de mensen van daaruit verder te vervoeren?
In de grote steden liggen de meeste busstations en tram/metro steevast in de buurt van het CS, maar in veel kleinere steden is dat lang niet altijd het geval. Hoe gaan we daar dan mee om?
Dit is niet even iets wat we erbij gaan doen, of dat we een paar dagen taggen en dan is het probleem opgelost. Dit vergt heel veel werk, accuratesse en aanpassingen van huidige situaties. Kijk maar eens voor de grap hoe veel (of weinig) wegen voorzien zijn van de sidewalk tag.
Hoe gaat de routering lopen bij pleinen (aangegeven met area), moeten daar ook niet alle obstakels ingetekend gaan worden (bankjes, bomen, afvalbakken) en zul je dit soort objecten ook niet bij stations moeten gaan intekenen?
Wie gaat het tot slot bijhouden, want niets is zo veranderlijk als (bus)stations en de kleinste verandering in onze ogen kan al voor levensgevaarlijke situaties zorgen.
Ik heb mijn twijfels of OSM hiervoor wel geschikt is.

De website van GoOV: http://www.go-ov.nl/

Ik vind niets over financiering.

Misschien. Onlangs vroeg een vrouw de weg aan me. Haar batterijen waren op!!! :smiley:

Ik denk OSM prima geschikt is. Maar het is natuurlijk niet iets wat je gewoon aan de huidige OSM community over kan laten.

Als community kunnen we wel helpen op uit te zoeken hoe een en ander gemapt moet worden. Wat handige technieken en procedures zijn om informatie up-to-date te houden.

Misschien zijn er wel heel veel vrijwilligers (in de zin van begeleiders van mensen met een beperking) die zich hier graag voor inzetten, maar geen idee hebben hoe OSM werkt.

Op weg helpen, en daarna zullen ze hun eigen os-emmers willen en moeten regelen om dit zeer specifieke projekt betrouwbaar, kompleet en onderhoudbaar te krijgen. Ik vind het wel een heel mooi doel.

Er is nog te weinig over bekend om dat te kunnen vaststellen.