Huisnummerstapeltjes?

Als in een pand meerdere adressen voorkomen, dan krijgen de nummers meestal een toevoeging: 1A, 1B, 1C enz.
Bij de BAG-import zijn veel van die huisnummers met toevoegingen in stapeltjes op elkaar gelegd, en dat heeft op de kaart dit effect:

Links een pand met ogenschijnlijk 4 nummers: 17C, 17H, 17E, 17F.
Maar waar zijn de andere nummers?
In JOSM (de volgende twee plaatjes) is dat te zien. Er liggen steeds drie nummers op elkaar. Het middelste plaatje is wat ik aantrof, het rechterplaatje is nadat ik de nummers uit elkaar heb getrokken.
Is dat stapelen een gevolg/beperking van de BAG import?
En wat is de bedoeling? Wel alle nummers tonen? Ik geef toe, dat wordt bij sommige panden dan aardig druk, maar het lijkt me wel beter.
Het gaat mij niet om het feit dat de adressen er niet zouden zijn (routeren naar die ‘verborgen’ nummers gaat prima), maar om het visuele aspect. Als je huisnummers op de kaart laat zien, laat ze dan allemaal zien, en niet een (willekeurige) selectie.

Tsja, lastig. Ik zou zeggen zet de adresnodes op of dicht bij de voordeur, je kan ze evt taggen met level=.

Bij mij in de flat is het helemaal een rommeltje: de nummers zijn wel uit elkaar getrokken, maar niet altijd goed waardoor soms nog twee nodes op elkaar staan (zie het X19-rijtje)

Ook daarmee los je het renderingprobleem niet op; er zijn te veel huisnummers voor zo’n kleine ruimte.

De nummering in mijn flat is als volgt: op de begane grond de deuren 2 t/m 72 waarvan sommige deuren dan weer naar de 1e verdieping leiden. Vanaf de 2e verdieping huisnummers XYY boven elkaar, waarbij X verdieping-1 is en dezelfde YY van 01-32 boven elkaar liggen: ik woon op de 6e verdieping op 520.

Als je de nodes uit elkaar trekt dan tag je wel voor de renderer; als je bijvoorbeeld een orthogonale gebouw-viewer zou maken dan zit je juist wel weer goed met je tags boven elkaar.

Overigens staat er sowieso veel niet goed: X19 en X21 liggen boven op elkaar, en de nummers X17 liggen niet in rechte lijn. Op veel nodes zijn geen edits gedaan na sebastic_bag, dus dit lijkt rechtstreeks uit de BAG te komen.

Bij gebrek aan kennis over de werkelijke lokatie van de voordeur/portiekdeur, wordt bij het importeren uit de BAG de lokatie van de adresnode rechtstreeks overgenomen. Wat de bag-plugin wel doet, is de adres nodes een beetje uit elkaar trekken, zodat ze niet meer exact op elkaar liggen. Daardoor zijn ze op het hoogste zoomniveau van de editors selecteerbaar. Hierbij is de volgorde (Ik weet dat het eigenlijk niet mag) gemapt voor de Mapnik renderer, zodanig dat het laagste nummer als laatste wordt toegevoegd en daarmee als laatse (bovenste) wordt getekend.
De ground-truth is aan de mapper op de grond.
Of de adresnode de ingang van de woning moet weergeven, of de ingang van het gebouw of de portiek is discutabel.
Aangezien de locatie van de woning binnen het pand meestal goed met bordjes ter plekke zijn weergegeven, lijkt mij voor OSM de ingang van het portiek de beste plek. Dit geeft ook een rustiger kaartbeeld. Maar hier zullen veel verschillende menigen over zijn.

Een aanpak kan met interpolatie.
Uitleg op https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Addresses#Using_interpolation
Uitvoering: van de verzameling adressen (reeks) houd je alleen het laagste en het hoogste huisnummer, de andere gooi je weg. Trek een lijn van het laagste naar her hoogste nummer en geef die de tag addr:interpolation=odd of addr:interpolation=even afhankelijk van jouw situatie.
Deze aanpak er zorgt voor dat maar twee adressen op kaart afgebeeld worden met een streepjeslijn daartussen, en er kan wel gezocht (en gevonden) worden op Plaatsnaam, Straatnaam tussenliggend huisnummer.
Bijvoorbeeld: Schietbaan 53 Tholen op https://www.openstreetmap.org/search?query=51.53605%2C4.22647#map=19/51.53605/4.22647

Ad, inter polatie is IMHO slechts bruikbaar als de gegevens niet compleet zijn en doet geen recht aan de werkelijkheid. Met de BAG import komen alle nummers mee en kan slechts een verkenning ter plaatse extra kwaliteit bieden. Je komt allerlei huisnummer verdelingen tegen, zowel vertikaal als horizontaal. Weliswaar netjes geïmporteerd, maar deze nummers zijn rond een trappenhuis met lift gegroepeerd, bij een instelling met interne nummering die als huisadres worden aangemerkt kan het niet anders dan lokaal binnentreden, zoals IIVQ het met de flat gedaan heeft. Een voorbeeld van een verdeling, http://www.openstreetmap.org/#map=19/52.35485/6.66767

Adverburg: Zelfs al zou je het met interpolatie doen heb je “bij mij” nog het probleem dat je boven elkaar de rijtjes 112-124, 212-224, 312-324 enzovoorts krijgt.
Daarnaast is mijn flat heel lastig, we hebben namelijk 4 voordeuren (“portieken”) en je kan alleen via de parlefoon open doen als je bij de juiste aanbelt. Maar om nou 81 nummers op een kluitje vlak bij die ene portiekdeur te doen lijkt mij geen goed idee.

Ik heb trouwens aan de nummering in Grubbehoeve niets gewijzigd, dat was al zo!

Dat is een bijkomend probleem in deze discussie. Iedere flatgebouw heeft een centrale ingang met nummers, naambordjes, bellen en brievenbussen, maar daarnaast natuurlijk op iedere galerij ook nog een deur voor iedere woning waar ook weer een nummer op/bij die deur zit.
Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat in de ideale situatie de nummers daar zijn waar ook de toegang tot het huis is. Maar dan nog is er wel een probleem om precies te zien op welke etage dat huisnummer zich bevindt. In onderstaande afbeelding lijkt dat wel mooi opgelost, want ik denk dat iedere rij nummers op één etage ligt. (Mooi gedaan trouwens door de vries_BAG: http://www.openstreetmap.org/way/268578555))

Je kunt natuurlijk onmogelijk al die nummers op een grote stapel bij de centrale ingang zetten.

Maar we maken ons ook druk om iets dat over 5 jaar vanzelf verdwijnt, want dan is OSM uitsluitend nog in 3D beschikbaar :slight_smile:

Die 3D is zo gek nog niet Marc, maar waarom nog 5 jaar wachten?
Je zou bij de adresnodes nu al een level en ele tag kunnen toevoegen. Je GPS apparaat kan dan ook, op basis van de hoogte, weten welke rij nummers getoond moeten worden op de gallerij waar je loopt. Bij het routeren kan dan ook worden aangegeven naar welke verdieping je de lift/trap moet nemen.

@Marc en Sander, in 3D ? wie gaat dat gat in de huidige database opvullen, persoonlijk denk ik niet in 5 maar eerder 10 jaar, voordat alle nodige data weer is ingebracht. Aannemende dat er nu nog niets / weinig aan 3D data beschikbaar is ;-(

Ik begrijp dat de (meeste ?) huisnummers dus uit de (een ?) BAG -import komen.

Maar die zijn blijkbaar niet foutloos. Ik zag puur toevallig bij een flat in Velp (GLD) huisnummers die niet kloppen, merkwaardig genoeg zowel te laag als te hoog. Ter info: het betreft ouderencomplex ‘de Goede Reede’ aan de Beukenlaan, hoek Dennenweg, met huisnummers 44 t/m 90 (volgens website van de bewonersvereniging). Het laagste nummer op OSM is 20, het hoogste 522… Hoe komt dit en hoe kan ik dit netjes corrigeren ?

Marcel.

openMvD, dat komt uit/mee met de OSM import, eerlijk handwerk, weinig opbeurend zorgt dat het weer goed komt. Als je met JOSM werkt kun je ze in ieder geval al omdraaien, na selektie, aanwijzen en met control + shift en de muispointer draaien. Maar voor de juiste plaats van 502 en 522 moet je op de gang of galerij zijn. De brievenbus in de vaak afgesloten hal of portiek biedt (soms) ook uitkomst even een fotootje maken en thuis uitwerken.

@openMvd De site vermeld ook 11 garages. Dit zouden de nummers 502 t/m 524 kunnen zijn. Met eentje gereserveerd voor een ander doel (Grasmaaier etc?). De nummers 20, 24 en 26 zouden serviceruimtes kunnen zijn.
Kortom, je weet het niet tot je ter plaatse geweest bent.

Heren,

Dank voor de snelle reacties, maar ik bén ter plaatse geweest. Wél een paar maanden geleden, overigens.

Het gebouw is één blok met één ingang op een binnenplaats die - nu - alleen via de Beukenlaan bereikbaar is. Maar: vroeger was er ook een tweede ingang aan de Dennenweg … Dáár komen de nummers 20 / 26 vandaan (die zijn dus Dennenweg, de andere nummers zijn Beukenlaan - dit is totaal niet te zien op OSM). Maar die ingang is nu niet meer in gebruik en de huisnummers zijn daarna blijkbaar omgezet naar huisnummers aan de Beukenlaan (waarbij ‘gewoon’ bij het vorig hoogste nummer is aangesloten). Bovendien zijn er een aantal flats gerenoveerd waarbij uit twee flats één is gemaakt. Geloof me: 20 t/m 26 bestonden misschien vroeger, maar nu niet meer.

Die garages zouden kunnen, maar hoe logisch is het dat die zo veel verschillen van de huisnummers ?

Ik ga volgende week weer even kijken. Maar: hoe kan ik het eventueel fixen in Potlatch2 ? Of is dat vloeken in de kerk :wink: ?

Marcel.
(die het graag simpel houdt)

Er zijn 24 appartementen met eigen bergruimte.
http://www.degoedereede.org/nl/

Het lijkt erop dat de BAG data willekeurig is geplaatst over het gehele gebouw.
Ik kom bij veel gemeentes deze situatie tegen, waar de BAG medewerker de adresnodes niet bij de dichtstbijzijnde uitgang plaatst. Maar verspreid over het pand. Als de lokale kennis aanwezig is kan dit natuurlijk altijd worden herzien in OSM.

De nrs. 502 - 524 lijken inderdaad garages te zijn, maar zeker weten doe ik het ook niet.

Ook staan er nog 3 adresnodes met de vermelding Denneweg in het gebouw. nrs. 20 24 en 26
https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/index.html#/?searchQuery=6881KC&objectId=0275100000033880&geometry.x=195397.4987&geometry.y=446296.0653&zoomlevel=13&detailsObjectId=0275010000004686
In de BAG viewer staan deze (nog) niet vermeld als “historisch” terwijl nrs 16, 18 22 en 28 wel een vermelding als historish hebben. Dit zou nagevraagd kunnen worden middels een BAG terugmeldingsformulier

https://www.openstreetmap.org/#map=20/52.00333226473354/5.975410139805601

Goede morgen Marcel, ja het kan met P2, nummer voor nummer, een van mijn redenen om over te schakelen, was de grote hoeveelheid hulpmiddelen of handigheidjes in JOSM :slight_smile: Draaien, copieren, hij onthoud de laatst gebruikte tags, die op gelijke objecten ook weer snel plakbaar zijn. Het werkt net iets eenvoudiger en sneller, na de leer curve ;=(
Ps een camera is ook heel handig en digitaal opslaan kost niks, persoonlijk kom ik bij een survey wel met 400 fotos thuis maar er zijn er die met mappilary meer fotos maken. Je legt gewoon alles wat je ziet vast.

Ik ben al 9 jaar eigenaar van hetzelfde appartement en toch heb ik al 3 adressen gehad.
In 2006 is mijn huisnummer en postcode veranderd, in 2015 de plaatsnaam van Amsterdam Zuidoost naar Amsterdam.

In de bijna 50 jaar dat dit gebouw bestaat heeft het 2 gemeenten gehad, (minstens) 2 huisnummers, 2 postcodes en 3 plaatsnamen. Alleen de “straatnaam” is al die jaren hetzelfde gebleven, al is er pas sinds 10 jaar ook daadwerkelijk een straat.