Horse access:conditional

Ik hoop dat de afbeeldingen de zaak voldoende illustreren.

foto uploaden

Hoe tag je een weg die voor paarden alleen ‘overdag’, maar voor het ‘overige verkeer’ altijd vrijgegeven is?

Plaatjes zijn niet te zien, maar zoiets zou het moeten zijn:
horse:conditional = no @ (sunset-sunrise)

Het overige verkeer hoef je waarschijnlijk niet verder te specificeren.

Plaatjes even herplaatst…

Bedankt voor het antwoord.
Ik was even vergeten dat je access (bij access:horse:conditional) mocht weglaten.

Op dat bordje staat toch echt: Alleen toegankelijk voor ruiters… Dan moet het overige verkeer dus juist altijd van dit pad wegblijven. Ik zou dat taggen met:

vehicle=no
foot=no
horse:conditional = no @ (sunset-sunrise)

Op de foto is mij niet duidelijk op welk pad dit bordje van toepassing is, er zal wel ergens een ruiterpad verstopt zijn onder de herfstbladeren. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de afsaltweg alleen voor ruiters bestemd is.

Ik geloof dat ze de berm het ruiterpad vinden, want de weg https://www.openstreetmap.org/way/6885441 vormt bijvoorbeeld de enige toegang tot Fletcher Hotel-Restaurant De Buunderkamp.

Is zo een ruiterpadbord überhaupt wel geldig voor de openbare weg?
Het is toch geen officiëel verkeersbord en
het is me niet opgevallen dat het stuk weg geen normale openbare weg zou zijn.

De geasfalteerde weg is duidelijk geen ruiterpad; het rechterbermpje is alleen voor Shetlandpony’s die het verkeersbord kunnen omzeilen.

Ik denk dat de bepaling “Alleen toegankelijk voor ruiters tussen zonsop- en -ondergang” het tijdstip bepaalt en niet “alleen voor ruiters toegankelijk”

Daar hebben we overigens officiële borden voor.

Dus dit bord is niet rechtsgeldig?

Dat zou dan een C09 moeten worden met als onderbord: m.u.v. landbouwverkeer, fietsers etc. en de tijdsbepaling: van zonsonder- tot -opgang.
Wordt er ook niet duidelijker op :slight_smile:

En voor een echt ruiterpad hebben we een G9, maar daar mogen weer geen fietsers en voetgangers over…

Het aangegeven bordje in dit topic lijkt me een ruiterpad dat over particulere gronden gaat, zoals meestal met dit soort bordjes.
De tekst op het bordje laat dit weten.

In de meeste gevallen staat er een aanvullende tekst bij zoals “op aangegeven paden”
Daaronder staat (vermoedelijk)

Deze verbods toegang voor overigen laat weten dat alleen ruiters hier mogen komen.
Het is dus uiterst discutabel, en zeker niet wetgevend.

Dit is volgens mij gewoon de openbare weg.
Zie: Mapillary of https://www.openstreetmap.org/way/6885441

Lijkt mij ook, maar de aangegeven bordjes worden gebruikt op particuliere gronden.
Het zal vermoedelijk een route zijn, die (ook) over openbare weg gaat.

Het is een kluft naar een spoordijk, dus dat lijkt me geen particulier terrein.
De ruiterroute is onderdeel van de Veluwe trail, maar die stichting beheert geen gronden.
Het aanliggend bosgebied is van Staatsbosbeheer, maar di`t bord lijkt me niet van hen.
Helaas heb ik geen duidelijkere foto van het bord genomen.

Ik denk dat het groene bordje fout is.
Ruiters moeten hier over de weg, net als auto’s, fietsers en andere.
Dat het “pad” hier alleen toegankelijk is voor ruiters is onzin.
Op het bordje had moeten staan “Ruiterpad”, zonder begeleidende tekst.
Aangezien we in Nederland op de openbare weg mogen paardrijden hoeft aan het bewuste stukje weg geen aparte “paard-tag” worden toegevoegd.
Waar de ruiters uit het bos komen of het bos inrijden kan highway=bridleway worden gemaakt.

Zoiets denk ik ook.

Precies, omzagen dat bordje dus.
Of, als je goed kunt paardrijden (niet zoals ik; ik kan alleen maar goed er van af vallen), laat je je paard het bord omschoppen :stuck_out_tongue: