Hoe verwijder je een Point in ID?

Hoi,

ik ben een beginneling in OSM…

Hoe verwijder ik een Point in ID? Ik vermoed dat niemand dat alleen kan doen dus is de correcte formulering van de vraag denk ik: hoe vraag ik om de verwijdering van een Point?

Achtergrond: een weggehaald bushokje/shelter/abri staat nog op de kaart.

Begrijp ik goed dat een afgebroken gebouw via het kadaster automagisch wordt verwijderd?

cheers,

teun

Beste Teun,

Voor het verwijderen van een point moet je eerst de point selecteren, hierna kan je hem verwijderen met de “delete” knop of rechtermuisknop en dan het prullenbak icoontje. Een afgebroken gebouw wordt op termijn vanzelf opnieuw geïmporteerd vanuit het kadaster maar dat mag je ook zelf verwijderen of aanpassen, zolang je de adres punten maar laat staan.

Als je de import wilt versnellen kan je ook een verzoek doen in dit topic: BAG-importverzoeken

Heb ik hiermee je vragen beantwoord?

1 Like

jawel, dank je.

voor de mappers: de vulkaan in mijn Profile heet Teun en ligt in de Bandazee.
Miljaar, er bestaat een Way: ‪Tjurövägen‬ (‪550276612‬) | OpenStreetMap Tjurövägen

@Tjuro

Kennelijk een misverstand mbt het wel/niet verwijderen van de adres-node van een gesloopt gebouw.
Met het verwijderen van het gesloopte gebouw kan/moet de adresnode(s) ook worden verwijderd.

De gemeente kan dat adres opnieuw uitgeven als er nieuwbouw plaatsvindt.
Bij de import van het nieuwe gebouw wordt ook de adres node mee geïmporteerd.
Het nieuwe gebouw en de nieuwe adres-node kunnen op een andere plaats staan.

Zou je de oude adres-node niet verwijderen, dan staan er twee (identieke) adres-nodes in de kaart.
Dat kan niet de bedoeling zijn.

Overigens zou elke navigatie app dan naar dat opgeheven adres kunnen navigeren.
Dan komt de bezoeker ter plaatse er achter dat het adres en het gebouw niet meer bestaan.
Dat is dus een ongewenst effect.

Gebeurt dat vaak? En dan bedoel ik eigenlijk bij nieuwbouwprojecten, niet als ik mijn jaren 20 woning tegen de vlakte gooi en er wat nieuws neerzet.

Dat is volkomen afhankelijk van de situatie en de willekeur van de gemeente ambtenaar.
Zomaar wat voorbeelden die ik de laatste tijd ben tegen gekomen:

In Wodenberg zijn er twee flats met appartementen gebouwd.
De oorspronkelijke reeks huisnummers Voorstraat 1,3,5,7,9,11
wordt nu onderbroken: 1,3,5,9,11.

Ergens in het buitengebied wordt de oude woning gesloopt en de nieuwe woning krijgt het oude nummer, maar staat wel 100 meter achter de oude woning.

In Gouda, Ridder van Catsweg wordt 1 huisnummer afgebroken.
Het nieuw te bouwen appartementen gebouw krijgt een eigen “straatnaam” en huisnummers.
Het oude nummer zal niet meer terugkeren.

In Maarn zijn schoollaan 30 en 32 verdwenen en werd het schoolplein met geheel nieuwe nummers gebouwd.

Den Haag, Laan van Nieuw Oost Indie 14 wordt verbouwd tot appartementen.
Nummer 14 verdwijnt , nummer 14a, 14b, etc verschijnen.