Hoe verspreiden we OpenStreetMap beter?

Op de mailinglist is een discussie ontstaan over het weinige aantal (actieve) leden en wat we kunnen doen om OpenStreetMap bekender te maken onder het grote publiek. Misschien zijn er hier op het forum mensen die daar ideen bij hebben of daaraan actief mee willen helpen?

http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-nl/2009-October/009995.html

lambertus, zelf heb ik nog geen lijn toegevoegd aan het systeem. wat zou er in NL nog aan inzet verwacht worden buiten het bijhouden? Zijn er nog grote zaken die moeten veranderen of aangevuld?

Dag stijlie,
Door de AND data lijkt het zeker zo, dat de grote zaken gedaan zijn voor/in Nederland. Ik zie voor mijn woonwijk, dat er in de kaart geen speedlimits, geen afsluitingen voor auto’s (vrij voor fietsers en voetgangers), geen speeltuinen, geen hondenpoepplaatsen :slight_smile: geen gebouwen, weinig parken en weinig andere voorzieningen te vinden zijn. Veel wegen zijn in de kaart als “highway: unclassified” en moeten eigenlijk “residential” of “living_street” zijn. Er ontbreken zelfs wegen en door de inrichting veranderen er ook continu gegevens.

Ik heb dus “genoeg te doen” in mijn omgeving. Dat is misschien op andere plekken anders. Maar ik denk, dat iedereen wel iets zou ontdekken, wat nog niet in de OSM staat. Daarom vind ik deze vraag om meer aandacht zeker belangrijk.
Groeten - andreas

Maar wat krijgen we nu stijlie, al een half jaar OSM lid, actief forum lid met 24 posts maar nog geen enkele bijdrage aan de OSM database? Dat kan toch niet!

De interesse is kennelijk wel aanwezig, dus wat kan ik doen om jou aan het mappen te krijgen? Heb je een leen-GPS nodig (nee, niet van die voormalige bank uit Noord Holland)? Uitleg van een editor? Een mini-mapping party in jouw wijk? Zeg het maar, ik ben erg benieuwd want 636 heeft helemaal gelijk!

Er is nog genoeg te doen:

  • Wegen buiten de steden/dorpen hertaggen van tertiary naar unclassified, waar relevant. En dat is erg vaak!
  • De wereld staat niet stil: nieuwbouwwijken, nieuwe wegen, afgesloten wegen.
  • maxspeed, surface, lanes, access van wegen
  • Wandel-, fiets- en autoroutes
  • Bushaltes, picnicplekken, brievenbussen, noem maar op. Alleen wegen en landuse is ook maar zo kaal.
  • Nutsdiensten: hoogspanningslijnen, gasleidingen, trafohuisjes

Ik kan best nog even doorgaan, maar denken dat er na de AND-import niets meer te doen is, is onzinnig. :slight_smile:

De import van AND geeft helaas de schijn van compleetheid…

wat we zeker nog missen is

  • fietspaden
  • veldwegen & wandelpaden
  • pois zoals torens, kerken, pinautomaten, supermarkten etc…

heb je dan nog tijd over kun jeje wagen aan huisnummering :wink:

Misschien staan goede tips in het boek The Art of Community, ik heb het zelf niet gelezen, maar wel een podcast met de auteur (Jono Bacon, Ubuntu community manager) gehoord, en dat klonk goed. Het boek is overigens Creative Commons.

Vorig jaar is er een Lezing geweest op de Wikimedia Conferentie Nederland, Je bereikt daar wel een specifieke doelgroep, en als het goed is volgt er dit jaar weer een conferentie. Ik was overigens vorig jaar wel op de WCN, maar ben niet naar die OSM lezing geweest.

Brainstormen met wat je met openstreetmap kunt doen. dat ergens beschrijven, zodat je op die manier via google gevonden kunt worden. Ik vind bijvoorbeeld dat de zoekstring “verhuiskaart plattegrond” naar openstreetmap zou moeten leiden. Lees ook eens http://powazek.com/posts/2090 over bekendheid krijgen van je website.

We moeten ons niet (alleen) richten op mappers, ook op gebruikers die alleen “consumeren”. Geen enkel probleem dat stijlie alleen maar data in mapguide wil krijgen, de rest komt vanzelf wel…

Een idee van mij: als één van de mogelijke doelgroepen is “mensen met een GPS, die er meer mee willen doen”, dan kunnen wij een soort inloopspreekuur aanbieden, waar mensen met kennis vragen beantwoorden. Ik denk b.v. aan een samenwerking met een Nederlandse “outdoor winkel” of een “(auto)club” met heel erg veel leden. OSM zou dan vertegenwoordigt kunnen woorden door brochures en door de opmaak van de “stand”. En natuurlijk doordat de “deskundigen” als leden van de OSM community optreden. De community (ik gebruik dit woord omdat ik niet weet of gemeenschap wel een goede vertaling is) en het project krijgen dan aandacht door de spreekuur op zich maar ook door de aankondiging door de partner en in de lokale pers. Er woord een positief imago opgebouwd door mensen iets leuks te bieden. En in een latere stap herinneren mensen zich misschien aan OSM en de mogelijkheid om mee te doen…

Denk dat aan elkaar knopen van de ‘wikipedia’ met de ‘osm’-mensen iets kan opleveren. Met mijn heuveltjes, en nu toevallig met wat monumenten, link tussen wikipedia-items en de kaart kan uitgebreid (neem bij de poi bv al een url op naar wikipedia, niet dat dat al veel zin heeft (behalve via de details)), in de wikipedia zou het leuk zijn om een stukje kaart te presenteren. Dan zie je dat de kaart niet goed is, dan heb je kans dat een wikipediaan de kaart gaat bijwerken … (of aangeeft dat kaart niet klopt).

Voor de rest zie je natuurlijk op alle hobby/sport fora die een kaart willen/kunnen gebruiken wel eens de kreet osm genoemd (fietsers, wandelaars, hardlopers, geocachers, fotografen, historische verenigingen etc. etc.). Daar zie je ‘ons’ ook wel langskomen, maar wellicht dat daar nog wat wervende acties kunnen plaatsvinden (of zorgdragen voor een draad osm die regelmatig wordt bijgewerkt).

het bijdragen gaat zeker komen! ik heb mij vooral verdiept in de techniek en ik moet dit nog doen voor het mappen zelf. Gewoon is een keer doen dus. Ik denk dat de AND gegevens zelfs kunnen remmen. Het lijkt in eerste instantie compleet en dus komt de vraag al snel wat kna ik nog doen. Jullie geven hier al aan dat dat dus nog genoeg is! Ik doe aan windsurfen en daar gebruiken we ook gps in. dat is dus al geregeld, want volgens mij kan ik daar al mee uit de voeten. JOSM heb ik ook geinstalleerd staan. Ik heb dit nog niet gebruikt om info toe te voegen, maar juist om info over te zetten naar andere programma 's. Twee mogelijkheden voor mij om bij te dragen zijn dus om het gewoon eens te doen (mappen) en een keertje langs te komen op jullie borrel in Amsterdam (woon zelf in purmerend). Verder ben ik zelf vooral geinteresseerd in wat je met deze data nog meer zou kunnen doen dan de verbeelding op osm. Om een kort verhaal niet nog langer te maken… ik ga dus zeker bijdragen, ga verder met uitzoeken hoe de data meer toegevoegde waarde kan hebben in bijvoorbeeld de ruimtelijke ordening, blijf zoeken naar mogelijkheden om open source met elkaar te combineren en verder zou ik graag de community in nl ondersteunen bij bestuursrechtelijk vraagstukken (samen met mijn vriendin een eigen bedrijf in deze richting). Voor dat laatste moet ik waarschijnlijk eerst nog meer bijdragen en naam en faam opbouwen :wink:

INSTANT UPDATE: NEt een stukje nieuwbouw gevonden dat niet gemapt is! ik zal van de week eens een rondje maken!

Super! :sunglasses:

Eindelijk een mede mapper uit Purmerend!

Er is in Purmerend nog meer dan genoeg te doen. Mijn ouders wonen er dus zo nu en dan in het weekend trek ik erop uit :). Echter er zit nog behoorlijk wat originele AND data in Purmerend. Probleem met de AND data is dat er vaak rechte stukken weg zijn die AND opeens 5 nodes er tussen in krijgen waardoor het geheel toch een beetje gaat zigzaggen. Als dat echt zo is is dat natuurlijk prima maar in Purmerend zijn de meeste wegen toch echt recht.

Lijkt me super als je er woensdag bent. Kunnen we het een en ander door spreken. Misschien is het sowieso handig een af te spreken om samen te besreken wat we nog kunnen doen in Purmerend?

@Rullzer: aankomende woensdag borrel in de pijp bedoel je? Woensdag is mijn vaste capoeira-avond. Ik loop een beetje geblesseerd rond, dus wellicht dat ik toch eens kennis kom maken. Samen Purmerend onder handen nemen is natuurlijk een goed idee.

Yep die bedoelde ik :slight_smile: