Hoe toegang op het land met voorwaarden mappen?

Hallo iedereen,

Ik zal met voorbeelden proberen uit te leggen hoe je voorwaarden kunt taggen.
Hierna kan de discussie losbarsten.

Als eerst enkele woorden vertalen van het Engels naar het Nederlands.

Access: Toegang
Conditional: Voorwaarde(lijk)
Motorcar: Auto
Motor vehicle: Motorvoertuig (elk voertuig met een motor die voor een weg geschikt is)
List of possible values = lijst met mogelijke waardes
Restrictions: Beperkingen

In OSM kun je specifiek aangeven welke voertuigcategorie toegang heeft tot een element.

Voertuigcategorie
Hier kun je een lijstje zien met de voertuigen die geselecteerd kunnen worden:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:access#Land-based_transportation

Voorbeeld
motorcar= no geeft aan dat je met een auto geen toegang tot het element hebt.

Die no haal je uit de list of possible values.


Nu is het zo dat het ook bestaat dat je alleen onder enkele voorwaarde toegang hebt tot een bepaald element.

Zo kan het dus zijn dat een waarde uit de lijst met mogelijke waardes alleen geldt tussen:
Bepaalde tijden zoals openingsuren.
Weg condities zoals bij nat wegdek, ijzel, sneeuw, etc.
Voertuigeigenschappen zoals gewicht, asdruk, lengte, breedte, hoogte, aantal wielen.
Voertuiggebruik zoals bij het vervoeren van het aantal inzittenden, chemicaliën, wapens, vee (dierentransport), etc.
Doelgroep zoals bijvoorbeeld vrouwen, gehandicapten, dokters, hulpverlening. (bijvoorbeeld bij parkeerplaatsen)
Doel van toegang die een andere toegang ongedaan maakt bij: bestemmingsverkeer, laden en lossen, privé, vergunninghouders maar ook
uit dit lijstje.

Dit alles is ook gewoon hier omschreven.

Wat vaak voor komt in Nederland is het verkeersbord C6.
Met daaronder de tijden wanneer het wel is toegestaan.
Bord C6 betekent dat het voor al het verkeer met meer dan 2 wielen niet is toegestaan.
Wanneer er een onderbord met tijden onder dat bord staan geldt dat bord alleen tussen die tijden.

Onder access vallen alle voertuigcategorieën die staan onder:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:access#Land-based_transportation

Dit passen we alleen aan als de wegtype standaard voor een voertuig alle voertuigen wel of niet toelaat.
Met access maak je van de weg dus een ander wegtype.
Bijvoorbeeld tussen bepaalde tijden een normale weg en tussen andere tijden een markt en dus voor al het overige verkeer afgesloten.
De gehele weg veranderd dan plotseling in een voetgangersgebied.

Bij bord C6 is dat niet het geval of je moet wel met een motor door de markt kunnen rijden.

Er zijn eigenlijk maar vier single-tracked voertuigen die bij bord C6 dus standaard zijn toegestaan:


bicycle=yes
motorcycle=yes
moped=yes
mofa=yes

Alle andere gemotoriseerde voertuigen die het bord ook regelt zijn alleen volgens voorwaarden toegestaan.
Vaak wegens sluipverkeer tussen spitstijden of alleen wanneer winkels gesloten zijn.

Alle andere gemotoriseerde voertuigen vallen allemaal onder de categorie motor_vehicle

Standaard wordt het dan dus:


motor_vehicle=no       ; Alle gemotoriseerde voertuigen niet toegestaan
bicycle=yes                ; Fiets wel toegestaan. (bord regelt voertuigen en niet alleen gemotoriseerd)
motorcycle=yes          ; Motor met ingeschakelde brandstofmotor wel toegestaan.
moped=yes                ; Brommer met ingeschakelde brandstofmotor wel toegestaan
mofa=yes                   ; Snorfiets met ingeschakelde brandstofmotor wel toegestaan.

Dan zijn er dus nog voorwaarden wanneer de overige voertuigen wel toegestaan zijn.
Bijvoorbeeld doordeweeks tussen middernacht en 16:30 en na de spits van 18:00 tot middernacht.

Een voorwaarde kun je stellen door dubbele punt :conditional achter de voertuigcategorie te zetten.
met daarop gevolgd een waarde uit de list of possible values met daarachter een @ en dan de voorwaarden.

vehicle:conditional=yes @ (Mo-Fr 00:00-16:29, 18:00-24:00); yes @ (Sa-Su 00:00-24:00)

Eerst de voertuigcategorie.
Dan een waarde uit de lijst met mogelijke waardes.
Dan de voorwaarden en ingeval van meerdere tijden gescheiden door een komma.
Wanneer je meerdere voorwaarden hebt dient dat gescheiden te woorden door een puntkomma (semicolon).

Nu vraag je misschien af, dan kan ik mijn motor bij bord C1 of C12 uit doen en later weer doorrijden.
Dat is niet zo omdat een geslotenverklaring geldt voor de gehele weg:

Met alsmede de betrokken weg te gebruiken wordt dus bedoeld dat je het niet zijnde als bestuurder van een motorvoertuig de weg mag gebruiken.
Zo mag je wel gewoon met uitgeschakelde motor op de weg lopen, dan ben je, als je geen passagiers vervoert, namelijk een voetganger.

Als er iets uit de voorbeelden die gewoon in het Engels omschreven staan niet klopt kan het commentaar losbarsten.

Goede poging!
Ik was/ben van plan om een uitleg te publiceren over de opbouw van access-tags en hoe ze onderling werken en elkaar ‘overrulen’.
Het is echter lastig om een zowel behoorlijk compleet als helder overzicht te geven en ik wil de verwarring niet nog groter maken.

Hier ga je de fout in. C6 betekent: gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen.
Paard en wagen is dus wel toegestaan.
Je kunt dus gewoon motor_vehicle=no gebruiken i.p.v. vehicle=no.
En een fiets is geen motorvoertuig dus bicycle=yes is niet beslist nodig (maar mag wel voor de duidelijkheid).

Je uitleg over de werking van een geslotenverklaring klopt volgens mij wel.

Dat klopt inderdaad.
Ik discussieer ook te vaak over bord C1 waar het wel om alle voertuigen gaat.
Ik zal mijn bericht bovenaan aan gaan passen.

Heb je https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:The_Netherlands_roads_tagging al eens gezien? Dit is de algemeen geaccepteerde manier om wegen te taggen.

Nee, dat is niet juist. Met access verander je het wegtype niet, je verandert alleen de gebruiksvoorwaarden.
Een highway=motorway+access=no+bicycle=yes is niet opeens een fietspad. Het is een autosnelweg waar je alleen met de fiets op mag komen (in de praktijk is zo’n weg totale onzin, maar het is ook maar een voorbeeld).

Het wegtype zet je met highway=, daaraan vast hangen een aantal standaard gebruiksvoorwaarden (zie de link naar de wiki) en als die niet voldoen dan voeg je er een paar toe.
Je gaat niet standaard een weg taggen met access=no en dan toestaan wat wel mag. Dat is niet de algemeen geaccepteerde manier van taggen. Laten we alsjeblieft die richtlijnen volgen, dat maakt het werken in OSM voor iedereen prettiger.

Maarten Deen,

Ik heb de vertaling van voorwaarden (conditions) in mijn bericht staan.

Het gaat er niet om hoe je gewoon een weg tagged als soort weg maar hoe voorwaarden getagged kunnen worden.

Dat kan volgens mij ook korter:

vehicle:conditional=yes @ (Mo-Fr 00:00-16:29, 18:00-24:00; Sa-Su 00:00-24:00)

Bovendien zou ik 16:30 verwachten i.p.v. 16:29, of is er echt een gemeente die 16:29 op een bord heeft laten zetten?

Je kunt ook overwegen juist het verbod als conditional aan te geven, zoiets als:

vehicle=yes
vehicle:conditional=no @ (Mo-Fr 16:30-18:00)

Dat is voor menselijke lezers wat makkelijker te doorgronden.

“Doelgroep zoals bijvoorbeeld vrouwen, gehandicapten, dokters, hulpverlening. (bijvoorbeeld bij parkeerplaatsen)”

Pardon? Vrouwen als doelgroep voor access-tags? Parkeerplaatsen voor vrouwen? Uit welke eeuw kom je?
Dat kan echt niet door de beugel.

Ik weet niet of je serieus bent maar vrouwenparkeerplaatsen bestaan. https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrouwenparkeerplaats

Heb ze in Nederland nog nooit gezien echter.

Ik ook niet dus.
Er is een tag voor toiletten. Als je hem op parkeerplaatsen zoals in Duitsland wilt zetten maak er dan tenminste male=no van. Dat geeft meteen de reden aan … De doelgroep is dan dus mannen, want die veroorzaken het probleem tenslotte :wink:

In Duitsland is er op elke parkeerplaats een aparte parkeerplaats voor vrouwen omdat vrouwen
babies verzorgen en omdat vrouwen kwetsbaarder zijn.

Edit: In Nederland heb ik ze ook nog niet gezien inderdaad, maar er bestaat wel de mogelijkheid om ze zo te taggen.