Hoe tag ik een busstrook?

Hoe tag ik een rijstrook, die alleen voor bussen is?

Vanuit de wiki krijg ik geen duidelijkheid.

  • Met Lanes:psv geef je alleen aan dat en hoeveel busstroken er zijn, niet waar ze liggen
  • Met Busway=lane geeft alleen aan dat de meest linker of rechter strook van een weg een busbaan is.
  • Met access:lanes zou het moeten kunnen, maar krijg ik niet het gewenste resultaat
  • Lane and Road Attributes geeft de key bus:lanes aan, maar linkt vervolgens naar de Key=PSV waar weer niets over lanes staat.

Concreet: ik heb afgelopen week o.a. de Muiderstraatweg getagd. Dit specifieke stukje bestaat uit 3 banen: een linksaf-strook om de sniep op te gaan, een strook rechtdoor en een busstrook. Ik krijg echter in OSMand met een grijs linksaf- en twee groende pijltjes rechtdoor te zien dat ik over beide rechtdoor banen kan.

Ik heb hier gebruikt


lanes=3
turn:lanes=left|none|none
access:lanes=||bus

Ik weet dus niet of ik het fout doe of dat de renderers die ik gebruik (OSMand en Lane and Road attributes) hier niet mee om kunnen gaan. Wat doen jullie?

Ik zou doen:


lanes=3
vehicle:lanes=yes|yes|no
bus:lanes=yes|yes|designated
turn:lanes=left|none|none

Voertuigen mogen alleen op de linker 2 stroken, bussen mogen op alle waarbij de meest rechtse speciaal voor hen is.

Een algemene access:lanes wordt volgens mij niet gebruikt; je moet per soort weggebruiker in plaats van access de relevante soort gebruiken.

IIVQ, met left - mid - right kom je toch een end denk ? Maar het lijkt er IMHO op dat we zo voor de router (OSMAnd) aan het werk zijn, ik dacht dat de grondregel “tag niet voor de renderer” toch ? :=( Of ben ik in de de war ?

Totdat je 4 rijstroken hebt, want wat is dan mid?
De :lanes suffix is gewoon hoe deze data vastgelegd kan worden conform de wiki en het werkt wat mij betreft duidelijk genoeg. Dit is dus niet specifiek voor de renderer.
Dat OSMAnd er toevallig (als een van de weinigen?) gebruik van maakt is een ander verhaal, of wil je zeggen dat we de highways ook maar weg moeten laten, want dat is wordt ook door de OSMAnd renderer gebruikt.? Erger nog, zelfs Mapnik maakt er gebruik van, dus dan zeker weghalen voordat er nog meer renderers wat mee gaan doen! :slight_smile:

Sander kun je de Wiki aanpassen met de door de politie gehanteerde 1, 2, 3, …n normering dat is ook op bredere wegen toepasbaar. Wel of niet is OSM taggen, ik haalde slechts de grondregel aan die iedere newbie meekrijgt. Ik ben echter geen voorstander van behoudzucht en zie dat we de wereld zoals die buiten is in beeld brengen, van nagenoeg ieder object in de openbare ruimte naast de weg tot weggebonden objecten, die dan weer zinloos vernielzucht ontketenen gebaseerd op hun eigen “dat niet” mening ;-(

Je bent een held, al heb ik het iets anders gedaan:

In het geval 2 banen, linker voor auto’s, rechter voor bussen:


lanes=2
access:lanes=yes|no
bus:lanes=|designated

Door het leeglaten van het linker bus:lane-veld zeg ik namelijk dat er “geen info” is over de linker baan; het is geen aangewezen busbaan, maar het is ook niet verboden voor bussen.

Dat levert voor mijn oorspronkelijke voorbeeld dit op (bovenste weg)