(Vermoedelijk eerder besproken, maar niet kunnen terugvinden):
Hoe kan ik het beste omgegaan met het updaten van POI’s die een afzonderlijke node zijn ipv op de adres node zitten?
Als ik alleen de POI kenmerken aanpas of uitbreid (bijv. op locatie en/of via de Every Door app) krijg ik (terecht) de opmerking dat in POI’s in NL op de address node geplaatst dienen te worden.
Als ik alle POI kenmerken verplaats naar de address node (of andersom), en dan de ander verwijder, gooi ik daarmee automatisch ook de historie weg. Heb ik wel regelmatig gedaan, maar met de kennis van nu vermoed ik dat dat niet de juiste aanpak was.
De enige optie waarin ik niets ‘fout’ doe, lijkt dan te zijn om dan de verouderde POI maar ongemoeid te laten, maar dat voelt ook niet helemaal logisch.
Als ik goed begrijp kunnen met de juiste JOSM plugin beide nodes wel worden samengevoegd, maar ik ben vooral (ook) benieuwd naar een praktische en correcte methode als ik alleen een telefoon (en dus geen laptop met JOSM) tot mijn beschikking heb.
Nee hoor, dat is prima. Je kan het niet altijd voorkomen. Waar je twee entiteiten samenvoegt, offer je de geschiedenis van één op. Je kan eventueel ervoor kiezen om dan de geschiedenis van de adresnode te laten vervallen, maar dat is op zich niet nodig.
Via de changeset valt later altijd nog wel de losse node die verwijderd is te achterhalen, mocht dat echt nodig zijn.
Ook in JOSM vervalt één node en blijft de andere. Het concept van een gedeelde geschiedenis die samenkomt bestaat niet voor entiteiten in OSM; die geschiedenis is altijd lineair. Alleen de changeset toont dat daar een node verdween en dat de tags ervan erbij komen op een andere.
Dankjewel voor je reactie. Dan weet ik dat ik dat inderdaad gewoon op die manier kan samenvoegen. Dan zal ik proberen in principe de info van de adres node toe te voegen aan de POI node, niet andersom. Dit vanuit de aanname dat andere toepassingen en apps vaker aanvullende informatie (bijv. foto’s, reviews, etc) aan het POI gekoppeld hebben dan aan de address node.
Het maakt echt niet uit. De id van de node is niet iets waar een data-consumer iets mee hoort te doen; die is per definitie niet stabiel voor een feature. Alle gekoppelde data staat als het goed is in de tags.
Je breekt niets door een kale adresnode in een POI te laten verdwijnen, of andersom.
Ik doe gewoon m in JOSM en laat die verder kiezen welke behouden blijft.