Hoe MTB routes mappen?

Per PM van user Klimpetje ontvangen maar lijkt me prima materiaal voor het forum:

Je kunt de fietsroutes tekenen met editors als JOSM. Qua tagging zou je hiermee een heel eind moeten komen :slight_smile:

Da’s dus niet mijn vraag beantwoord. betekent het dat als ik in JOSM de gpx track nateken en die lijn/route met tag route = mtb en mtb:type etc invul, ze automatisch vroeg of laat op openfietsmap.nl en op openmtbroutes.org verschijnt? of moet ik nog iets meer doen?

Als het goed is, verschijnt de route automatisch op OpenFietsKaart, mits de goede tagging gebruikt wordt. Hier hoeft verder niets voor te gebeuren.

Dat lijntje moet dan ook van een wegtype voorzien worden (bijv. highway=track voor de bospaden waar tracktors e.d. kunnen komen en highway=path voor de singletracks). Zie voor wegtypes deze wiki pagina.

Hier een voorbeeld:

http://www.openstreetmap.org/?lat=53.18691&lon=6.49503&zoom=16&layers=00B0FTF

Van noord naar zuid een track die ook van mtb-tag voorzien is. Naar het westen een track die alleen als track aangegeven is.
Een mtb-track wordt dus ook nog eens anders gerenderd ( alhoewel de wiki voor mtb beweert dat dat niet gebeurt ).

De tileservers updaten niet direct, dus het duurt even voor je je track terugziet! Dus als je een track invoert en op OSM kijkt kan het soms wel een paar dagen duren! Dus wellicht dat je vraag daar door ontstaan is …

@Lambertus: kan het zijn de de tileservers op het moment zelfs heel traag updaten?

Op ‘dit moment’ weet ik niet maar de lagere zoomlevels lopen zowieso vaak lang achter… Het zou me niks verbazen :wink: Normaal zouden wijzigingen binnen het uur zichtbaar moeten worden.

Hmm, heb een paar dingen ‘uitstaan’ die al anderhalve dag onderweg zijn. Alleen nivo 16 is pas zichtbaar.

Oh, maar dan klopt de data iig. De rendering op de lagere zoomlevels komt dan vanzelf…

Idd. Data klopt wel, en openstreetmap.nl doet het prima. Alleen .org blijft wat achter.

De lijntjes zelf moet je niet de tags route=mtb etc geven, dat doe je alleen met de relatie van de route (dwz de verzameling van lijntjes die deel uit maken van die mtb route).
De wegen tag je alleen met highway=… en vervolgens maak je een nieuwe relatie aan, met de tags route=mtb type=route, network=lcn en name=naamvanderoute voeg je alle wegen die tot de route horen, toe aan deze relatie