Hoe moet ik Simon Lévelt taggen?

Bij Simon Lévelt kan je zowel koffie als thee kopen, dus een shop=coffee of een shop=tea volstaat niet.

Mag ik het dan op deze manier taggen of is daar een andere manier voor?

shop=tea
shop=coffee
name=Simon Lévelt

Nee, dat werkt niet want je kunt iedere key maar één keer gebruiken. Een oplossing die je wel ziet is dan:

shop=coffee;tea

Maar dat rendert niet altijd goed.
Het is een bekend probleem dat een key die meedere waarden kan hebben in OSM nog niet een bevredigende oplossing heeft.
Lees maar in deze wiki:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Multiple_values

Ohja dat is wel logisch.

Ik denk dat ik het als

shop=coffe;tea

ga taggen. Dank voor je reactie

maak er dan wel **coffee **van :smiley:

In OSM is er geen moeten wat betreft taggen, Any tags you like maar in de praktijk kijk ik altijd in Taginfo voordat ik een “nieuwe” tag gebruik.

coffee - 6563
tea - 5643
coffee;tea - 14

Verder kan je met Overpass alle winkels met deze naam in NL ophalen:


[out:json][timeout:25];
// fetch area “Netherlands” to search in 
{{geocodeArea:Netherlands}}->.searchArea;
// gather results
(
  node["name"="Simon Lévelt"](area.searchArea);
);
(._;>;);
out meta;

Dat levert 16 winkels op en als je ze allemaal in JOSM selecteert en de waarde gaat wijzigen, laat de drop down zien:

coffee (9)
coffee;tea (2)
coffee_and_tea (2)
houseware (1)
tea (1)
yes(2)

Als je (nog) niet weet hoe overpass turbo werkt kun je kijken naar onderstaande video.
https://youtu.be/ylko3WEqDWk

Is
shop:coffee=yes
shop:tea=yes
een idee?

Waarschijnlijk rendert dat ook niet, maar goed, het is wel de geëigende extensie om meerdere key values te kunnen gebruiken.

Met deze overpass zie je dat die oplossing spaarzaam gebruikt wordt (13x), maar als je even de moeite neemt om al die 13 gevallen te bekijken kom je wel wat interessante oplossingen tegen.
De oplossing van Riemer17 rendert wel, omdat shop=* altijd rendert, maar met een simpele “•” op de kaart en de naam van de shop (indien die is gegeven).
Als je Simon Lévelt vooral als koffiehandelaar ziet, dan zou dit dus kunnen:
shop=coffee
shop:tea=yes