Hoe mappen we scholen?

Wat Gertjan en Ad aanvoeren vind ik veel voor te zeggen. Houd het internationaal. en van Marc begrijp ik dat de meeste VO-scholen al als amenity=school zijn getagd.

Dan begrijp ik uit de wiki hieronder:

  1. voorschools =kindergarten
  2. Het hele VO (van vmbo t/m gymnasium) =school (tot 18 jaar)
  3. Grote regionale opleidingen (In Nederland MBO: AOC’s. ROC’s vanaf ong. 18 jaar) =college *(
  4. Hoge scholen en Universiteiten = university

Dan doen we niet zoveel fout en de VO scholen in mijn regio heb ik zo omgetagd naar amenity=school

*( wat zou anders college moeten zijn? Daar zit dus nog even de twijfel.

The intention is that amenity=university would be for institutions of higher education and amenity=college for further education. So Trinity College Cambridge or Baliol College Oxford would be amenity=university, but Cambridge Regional College would be amenity=college.

Note that this tag is for post-secondary education institution: secondary institutions known as “colleges” should be tagged amenity=school.

Ik ben in de loop der dag toch steeds meer gaan twijfelen, of mijn idee voor het ‘simpele schema’ wel zo goed was.

In Nederland bestaan er na het basisonderwijs vier mogelijkheden, samen Voorgezet Onderwijs (VO):

  • praktijkonderwijs (voor kids met ‘leerachterstand’)
  • VMBO
  • HAVO
  • VWO (atheneum en gymnasium)

Naast het VO bestaat het MBO, vooral middels ROC’s en AOC’s; pas toegankelijk na enkele jaren VO.
MBO ligt in het begin hoger dan VO, maar aan het eind gelijk of lager. Toegang tot HBO krijg je met HAVO, VWO of niveau 4 MBO.

In het hoger onderwijs (HO) hebben we HBO (hoger beroepsonderwijs) en universiteit (wetenschappelijk onderwijs). Toelatingseisen voor HBO zijn lager dan voor universiteit, maar beide kennen ze opleidingsniveaus tot bachelor en master.

De naam ‘college’ vinden we in de praktijk in namen van opleidingen voor zowel voor VO als MBO. Op internetsites hebben beide het vooral over ‘scholen’ als ze de locaties van lesgeven aanduiden.

Ik kom tot de volgende conclusies:

  • ondanks het verschil in start van VO en MBO is er geen reden ze een aparte kwalificatie te geven, gezien het eindniveau
  • er is daarom geen reden de een met ‘school’ en de ander met ‘college’ aan te duiden
  • historische verschillen tussen HBO en universiteit zijn steeds kleiner geworden
  • er is daarom geen geen reden de een met ‘college’ en de ander met ‘university’ aan te duiden
  • er was en is nog altijd een overduidelijk verschil tussen basisonderwijs en VO/MBO; beide met ‘school’ te duiden negeert dat verschil

Wat te doen?

  1. voorstel indienen om internationaal duidelijk verschil te maken in basis- of vervolgonderwijs; niet ‘school’ voor allebei
  2. voorlopig de term ‘school’ gebruiken voor zowel basisonderwijs als VO en MBO
  3. de term ‘college’ niet meer gebruiken
  4. de term ‘university’ gebruiken voor zowel HBO als WO

Ja, zo blijven de gedachten wat heen en weer gaan. Maar daarvoor is dit forum bedoeld, lijkt me.

… ik denk even teruggaan naar de oorspronkelijke wiki. Alles t/m 18 amenity school
Dan begrijp ik alleen niet hoe we het mbo gaan taggen. Wat is “further education”? Het regionale mbo?
Ik vind het lastig in de Nederlandse situatie en sluiten we die het beste internationaal aan.

Je kan altijd isced_level toevoegen, of zoals de Fransen doen, een school:FR (met hoofdletters), met als waarde bv. Lycée
Voor Nederland zou dat dan bv. school:NL=HAVO worden

m

Gertjan,
het gaat er volgens mij nu niet om dat we er iets nieuws bijmaken, maar dat we de bestaande tagging (4 mogelijkheden) zo optimaal mogelijk gaan gebruiken voor wat wij nodig vinden. Daarbij valt op te merken dat het om details gaat die voor de gemiddelde kaartgebruiker niet relevant zijn. Als je de A2 aanmerkt als fietspad, krijg je ongelukken, maar niemand gaat naar de verkeerde school op basis van wat OSM daarvan vindt.
Onze wegen-classificatie wijkt ook op punten af van wat elders in gebruik is, en dat lichten we toe in de wiki.

Analoog daaraan stel ik voor om - na nog wat aanvullende discussie hier - de 4 tags te gebruiken die er al zijn, maar in een wiki duidelijk vast te leggen wat daar in Nederland onder wordt verstaan. Uiteindelijk is dat dus ook gebeurd met de discussie over de village_green, die ook overal anders wordt toegepast dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Nou Marc… ik heb één keer meegemaakt dat een leerling de eerste dag zei: "Er staat “Huppledepup-College” op de school, maar ik zit toch op het "Stedelijk-Happeldepap College? De volgende dag was ze weg… :roll_eyes:
OSM bestond toen nog niet.

Volgens mij hebben we vijf mogelijkheden, uitgaande van de huidige tags in OSM. Toegelicht middels een afbeelding van Wikipedia.

a. school is basisonderwijs plus voortgezet onderwijs én MBO; university is HBO en WO; voor ‘college’ is geen plaats
b. school is basisonderwijs plus voortgezet onderwijs én MBO; college is HBO; university is enkel WO
c. school is basisonderwijs plus voortgezet onderwijs; college is MBO (ROC en AOC); university is HBO en WO
d. school is basisonderwijs plus voortgezet onderwijs; college is zowel MBO als HBO; university is enkel WO
e. school is enkel basisonderwijs; college is voortgezet onderwijs én MBO; university is HBO en WO

Ik vermoed dat mogelijkheden a en e in de praktijk van OSM niet of nauwelijks voorkomen. Keuze blijft dan tussen b, c of d.
Hoewel voor elke keuze iets te zeggen is, gaat mijn voorkeur uit naar c.

Ben voor C.
Doet het meest recht aan de wiki.
(Blijft verwarring bij mappers als de school eindigt op -college (… bijna allemaal)
AOC’s soms meerdere tags op een gebouw, want die hebben vaak VO-afdelingen (vmbo-groen en mavo)

Ben ook voor C. Die komt inderdaad het meeste overeen met de wiki.

AOC Wellantcollege https://www.openstreetmap.org/#map=18/51.80501/4.70552
2x amenity=school en 1x amenity=college
…, maar je stapt nog steeds uit bij de bushalte “Landbouwschool”. :slight_smile:

En ik heb nog even de huidige schooltagging in Nederland in mijn database bekeken:

Er zijn in totaal 6015 scholen getagd met (één van) de vier daarvoor bedoelde tags:

  1. kindergarten = 528

  2. school = 4998

  3. college = 344

  4. university = 202

Daarnaast is een heel klein aantal (< 10) scholen als volgt getagd:

amenity=school
school=* (bv. primary, art, language).

Opvallend inderdaad is dat de meeste als “college” aangemerkte scholen inderdaad ook college in hun naam hebben.
Ook als college aangemerkt zijn o.a:

  • Haagse Hogeschool

  • Grafisch Lyceum Utrecht

  • Conservatorium van Utrecht

  • Erasmiaans Gymnasium

  • Praktijkschool Uithoorn

  • Faculteit Gezondheidszorg (HU)

Ik denk dat keuze C van eggie wel de meest realistische is en ook het minste werk qua omtaggen van de bestaande scholen.

“Universiteitsstad” wordt in OSM wel een relatief begrip…

Dat komt vooral doordat bij veel universiteiten ieder afzonderlijk gebouw, loods en berghok als zodanig is aangemerkt! :wink:
De Erasmus universiteit staat al zeker 9 keer op de kaart…
Als ik dat eruit filter houden we zo’n 50-60 echte universiteiten over (inclusief dus HBO en WO).

Voor wie zelf op onderzoek wil is deze overpass handig.
Bovenstaande overpass start in Wageningen (waar dus een stuk of 15 universiteiten staan :stuck_out_tongue: ), maar je kunt de kaart uiteraard verslepen naar je eigen onderzoeksgebied.

Ik heb al die scholen in een Google spreadsheet ondergebracht zodat je ook kunt zien wat er precies op de kaart staat, want ik heb de link naar die school (of object) ook opgenomen.

Ik heb ook nog even Frankrijk onder de loep genomen, maar omdat heel Frankrijk wegens dataoverflow in overpass niet haalbaar bleek, heb ik me tot Parijs beperkt.
En daar valt dus inderdaad het gebruik van de extra key school:FR op om het schooltype te omschrijven, ik zie het bij 90% van de scholen staan. Ik kom o.a. de volgende waarden tegen bij amenity=school:

school:FR=collège
school:FR=élémentaire
school:FR=lycée
school:FR=primaire
school:FR=maternelle

Als we dat vertalen naar ons land en het schema van HenkL gebruiken, zou dat voor het voortgezet onderwijs dus neerkomen op het (onverplicht) gaan gebruiken van de volgende extra tagging om schoolsoorten aan te geven:

school:NL=VMBO/BBL
school:NL=VMBO/GL
school:NL=VMNO/KBL
school:NL=VMBO/TL
school:NL=HAVO
school:NL=VWO

Overigens laait dan ook weer de discussie op wat te doen met scholen die meerdere vormen aanbieden, zoals met een school voor alleen HAVO en VWO?
Dat zou dan kunnen worden:
school:FR=HAVO;VWO
dus scheiding van meervoudige waarden met een “;

Op zich kunnen we daar dus alle schooltypen (nu en in de toekomst) mee kwijt, maar we halen ons weer een hoop werk op de hals!

Voor het basisonderwijs zou ik volstaan met alleen amenity=school.

Wat te doen met een "brede"school: basisonderwijs inclusief preuterspeelzaal etc.?

De huidige Wiki komt overeen met b) van mijn schema, dus dat moet aangepast worden. Daarin dan ook vermelden dat de naam van een school niet bepalend is voor bv. de categorie ‘college’.

Voor een school die in meerdere categorieën past, kiezen voor de hoofdactiviteit, dus bij zo’n “brede” school zou ik ‘school’ nemen (vergelijk het taggen van bv. shops).

Extra tags toevoegen (bv. school:NL) betekent ook extra onderhoud, daar zit ik niet zo op te wachten :wink:

Bedoel je daar deze mee?
Zo nee, welke dan wel?

Mee eens, en zeker niet als verplichte tag. Bovendien is het gevoelig voor fouten en werkt onvolledigheid in de hand omdat je lang niet altijd weet welk type onderwijs een school biedt.
Dus: als je het weet lijkt het me goed om het erbij te zetten, maar ik zie mezelf niet die 5000 scholen controleren om die extra tagging goed te krijgen (en dan ben ik n.b al met pensioen…)