Hoe kan ik "fouten" in OSM corrigeren?

user4, in het gebied tussen Apeldoorn/Deventer en Zwolle ben ik al meer van dit soort wegen tegengekomen (kleine wegen die niet doorlopen maar er in werkelijkheid al langer liggen). Ik heb er al wat ingetekend iets ten noorden van Terwolde maar dat gebied kan zeker wel wat werk gebruiken.

Je hebt helemaal gelijk voor wat betreft de Griftdijk. Ik ben geen verwoed kaartenlezer, dus ik heb me compleet verkeken op wat OSM weergaf. :slight_smile: De Griftdijk, dus de echte “verbindingsweg”, staat inderdaad helemaal niet op de kaart. Dat doodlopende stukje zal wel een weggetje naar een huis zijn. Dat zou ik ter plekke nog eens moeten controleren, maar het lijkt me haast wel.

Ik heb de 3 door mij geconstateerde fouten overigens wel aangegeven op die “shokokeks” pagina. Hoe gaat het nu verder? Is het wachten op een vrijwilliger die correcties aanbrengt?

Ik heb sinds kort een simpel Java-mobieltje met gratis navigatie op basis van OSM. Ik heb het alleen nog maar gebruikt om wat te oefenen met het programma. Ja, en dan rijd je ineens door de weilanden… althans op het displaytje. Gelukkig maar. :slight_smile:

Eventuele andere fouten die ik tegenkom zal ik zeker doorgeven.

Ha user4,

Nou dan zal ik de Griftdijk er in zetten. Doe het een beetje op de gok. 'k Hoor wel als het niet goed is. Veel plezier met het Java-mobieltje. Veranderingen duren soms een paar uur.
eg

De Zuidweg heet nu ten Noorden van de Elburgerweg nieuwe Zuidweg. 'k Weet niet zeker of daar de grens loopt.
De Meent kun je alleen maar doen als je een track kruimelspoor *.gpx maakt en upload naar OSM. Dan kun je de track omzetten naar een weg of de track overtekenen. Soms heb je genoeg aan de Bing achtergrond, maar de wijk is nog te nieuw. (of de Bingfoto te oud) :expressionless:

eg

User4

Ten noorden van de Dellenweg heet nu Nieuwe Zuidweg. Mooi fietsgebied daar. Ook veel leuke paden richting IJssel. Er staan daar heel wat boswegen (highway=track) nog niet op. Mocht je de verslaving te pakken krijgen heb je daar wat te doen.

eg

Hartstikke mooi. Daar kan in ieder geval niemand meer verdwalen. :slight_smile:

Ik heb nog een foutje ontdekt. In het dorpscentrum is een aantal dingen veranderd (inclusief een iets verlegde weg). Maar dat is allemaal nog zo vers dat het waarschijnlijk op geen enkele kaart staat. Misschien moet ik toch maar proberen te leren hoe OSM werkt. :wink:

Edit:
Nog een snelle blik op de kaart leert dat de Gerard van Velde Passage ook ontbreekt. Staat wel op Bing Maps. Volgens mij is het niet veel meer dan een doorsteekje voor voetgangers. Als ik dat nou uitzoek (en hier meld), zou je dat dan willen corrigeren?

Ha User4,

Maak een account aan. Print de handleiding eruit en begin simpel bij wijze van spreken in je achtertuin. Daar kun je weinig verzieken. Het lastigste in het begin is het vastknopen van wegen (Enter) en het selecteren van een korter stukje weg door eerst te splitsen (X).
Potlatch1 werkt erg traag. Potlatch2 heeft een Bing(luchtfoto) achtergrond. Sommigen zweren bij JOSM
Programma’s waar je je werk (na een aantal dagen) mee kunt controleren zijn http://keepright.ipax.at/report_map.php?zoom=15&lat=52.37263&lon=6.05127&layers=B00T&ch=0%2C30%2C40%2C50%2C60%2C70%2C90%2C100%2C110%2C120%2C130%2C150%2C160%2C170%2C180%2C191%2C192%2C193%2C194%2C195%2C196%2C197%2C198%2C201%2C202%2C203%2C204%2C205%2C206%2C207%2C208%2C210%2C220%2C231%2C232%2C270%2C281%2C282%2C283%2C284%2C291%2C292%2C293%2C311%2C312%2C313%2C350&show_ign=1&show_tmpign=1
en
http://nroets.dev.openstreetmap.org/demo/index.html?lat=52.37918&lon=6.04583&zoom=15&layers=B000FTFTTT&v=foot&adj=shortest&markers=%2152.64121%2C4.74749%2152.19536%2C5.97681

Vragen kun je hier stellen,
eg

Oh ja,

Meld maar wanneer je die Gerard van Velde Passage afhebt. In Heerde? Ben benieuwd!

eg

Ja, in Heerde. Verbaasd? :slight_smile:

Die knakker woont hier (komt hier oorspronkelijk ook vandaan, dacht ik).

Edit:
Om te beginnen heb ik 3 gesloopte gebouwen die nog op OSM staan\stonden verwijderd met Merkaartor: http://merkaartor.be/
Als het is gelukt, zal ik proberen wat complexere wijzigingen aan te brengen. Afwachten maar…

Inmiddels heb ik een aantal zaken gewijzigd\gecorrigeerd. De grootste verandering is het aanbrengen van de straten van een nieuw wijkje, dat in OSM volledig ontbrak. Voor wat betreft de straatnamen heb ik ter plekke poolshoogte genomen, maar het intekenen is op basis van de Bing-foto gedaan. Is dat goed genoeg?

Kan iemand het resultaat controleren? Scheperskamp, Bornkamp, Heetkamp; allemaal zijwegen van de Wezeweg in Heerde (de bebouwing staat niet op de (oude) foto, dus die moet in een later stadium worden toegevoegd).

Goed bezig, ik kan zo snel niet beoordelen of de wegen goed aan elkaar gekoppeld zijn, maar daar is ook een tool voor:

http://keepright.ipax.at/report_map.php?lang=nl&ch50=1&ch70=1&ch120=1&ch150=1&ch191=1&ch195=1&ch196=1&ch201=1&ch202=1&ch203=1&ch204=1&ch205=1&ch206=1&ch207=1&ch208=1&number_of_tristate_checkboxes=6&highlight_error_id=0&highlight_schema=0&lat=52.38297&lon=6.03424&zoom=15&show_ign=1&show_tmpign=1&layers=B00T&ch=0%2C50%2C70%2C120%2C150%2C191%2C195%2C196%2C201%2C202%2C203%2C204%2C205%2C206%2C207%2C208

Je zou evt het groen van landuse=grass nog kunnen vervangen door landuse=residential (of construction indien in aanbouw)

Ha User4,

'k Heb even de knoopjes gecontroleerd en het zit prima aan elkaar. Je zou de huizen ook nog kunnen invullen, want op de Bingfoto zie je de funderingen en sommige huizen al liggen. Zal één huis doen. Kan het niet laten! :slight_smile: Dat Heerde wordt nog wat.

Succes met de nieuwe verslaving.

Eg

Eggie, zoals eerder gezegd: ik ben ook bezig geweest in Heerde recentelijk. Volgens mij is er nog enorm veel voet en fietspaden te mappen. In het dorp, bij het kasteel, maar ook in de kleine stukjes bos om Heerde heen. Het Hogepad in noord-oost Heerde stelde mij wat voor raadsels want ik kon niet precies ontdekken of dat nu een fietspad is of dat er toch auto’s mogen komen…

Ha Lambertus,

Volgens mij mogen in het noordelijke stuk wel auto’s komen en is het zuidelijke stuk een fietspad. Het zuidelijke stuk van de Kasteelweg ontbreekt nog zie ik. Dat Knooppunt 91 zweeft ook iets te oostelijk rond, want dat hoort aan de kruising Kasteelweg/Vosbergerweg.
Ik kom daar wel eens in de zomer vanuit Vaasen, maar ken het niet allemaal op m’n duimpje. Ben een Dordtenaar.
Lijkt me een uitdaging voor User4.
'k Sta er toch al verbaasd over dat ik vaak een heel verkeerd beeld heb van de wegen bij mij vlak om de hoek. En dan rijd ik daar notabene elke dag.
Groet,
eg

Lambertus,

De Kasteelweg is een dooplopendeweg vanaf de Zwolse weg tot aan het laatste huis. Dan gaat het verder richting kasteel als fietspad.
Aan de Zwolse weg staat een bord Doodlopende weg en (rechthoekig bord) Fietspad. Voor fietsers loopt het overigens niet dood.
'k Heb het stukje Kasteelweg richting kasteel als fietspad getagd.

eg

Ik hoop niet dat dit echt verslavend werkt, want dat zou wel eens heel veel tijd kunnen gaan kosten. :slight_smile:
Aan de andere kant zie ik, zonder serieus moeite te doen, de nodige foutjes. Is ook jammer om die te laten zitten, want m’n navigatieprogramma moet natuurlijk wel goed kunnen werken. :slight_smile:

Twee voorbeelden:
De Molenweg heet in OSM Molenwegto!? FF onderzoeken tot waar die loopt en dan hernoemen.

De grootse fout (op de kaart) is een moloch van een kassencomplex aan de Lijsterbeslaan. Daar staan al lang huizen aan enkele nieuwe straatjes. De Bingfoto loopt hier ook hopeloos achter, dus ik zal er toch aan moeten geloven. D.w.z. leren hoe wegen\een route met de hand moeten worden “opgenomen” (of hoe je dat ook noemt).

Als dat lukt, kan ik ook enkele van de (echt mooie) fietspaden in het bos (Lambertus) doen. Verder gaf Keepright (post van Ligfietser) aan dat van een aantal wegen de tag mbt de max snelheid ontbreekt. Dat zal ik nog proberen aan te vullen.

Nou pas maar op! Maar zo erg is het niet hoor: beetje extra fietsen als het mooi weer is verveelt niet.

Precies!

Twee voorbeelden:
De Molenweg heet in OSM Molenwegto!? FF onderzoeken tot waar die loopt en dan hernoemen.

Oh oh, daarvan heb ik net een boel gedaan op basis van een paar autoritjes en logica, maar daar is vast nog zat aan te verbeteren cq aanvullen :wink:

Hé… dat klinkt toch al als een serieuze “mapper”. De truuk is om je ergens op een bepaald gebied te richten. dan blijft het leuk. Er zijn gewoon overal nog te veel fouten.
Meestal doe ik het vakantiegebied in het buitenland waar ik dan net ben geweest en verder houd ik het eiland van Dordrecht met omgeving bij. Maar ook daar kom ik elke dag weer foutjes tegen als ik met de gps toch rondfiets.
Binnenkort ga ik naar Jordanië en dus heb ik weer wat voorwerk verricht en kan daar kijken of het een beetje klopt daar in Amman.
Van de zomer zal ik wel weer eens op de Oost Veluwe rondfietsen en over jouw fietspaden rijden.
groet,
eg

Mijn fietspaden? Ik zal mijn best doen om je niet te laten verdwalen. :smiley:

Over fietspaden gesproken, van het pad over het oude spoorwegtracé Zwolle - Apeldoorn ontbreekt de markering tussen Heerde en Epe. Nog meer werk. :slight_smile: