Hoe heet de brug officieel.. meegaan in de opmerking?

We hebben vlak bij elkaar twee bruggen met dezelfde naam over de Merwede. De Merwedebrug bij Gorinchem en de Merwedebrug tussen Dordrecht en Papendrecht.
Zie note Note: 4776752 | OpenStreetMap
Deze heet in OSM ook Merwedebrug en heeft als alt_name Papendrechtse brug.

De naam ‘Papendrechtse brug’ is echter algemeen in het gebruik. ‘Niemand’ in Dordrecht zegt Merwedebrug. We hebben het altijd over de Papendrechtse brug.

Wat is wijsheid… alt_name en name omwisselen?

Zelfs op het NOS journaal en in kranten wordt gesproken over Papendrechtse brug. De brug gaat voor 9 maanden uit de roulatie volgende jaar.

Opmerkelijk is dat de Zwijndrechtse brug in Zwijndrecht door de inwoners 'Dordtse brug’wordt genoemd. … maar dat ter zijde.

De openingstijden gebruikt weer Merwedebrug Merwedebrug, Papendrecht in Papendrecht, bedieningstijden - Waterkaart Live

Rijkswaterstaat heeft het weer over de Papendrechtse brug

In wikipedia staat de brug onder Merwedebrug (Beneden-Merwede)
Eerste zin: De Merwedebrug, ook wel Papendrechtsebrug genoemd,…

In OSM hanteren we denk ik de officiële naam? Maar welke is dat?

Het klinkt alsof de onofficiële naam hier duidelijk de officiële overstijgt. Je geeft al een flink aantal bronnen die dat doen, waaronder de NOS en Rijkswaterstaat.

In dit geval zou ik ‘Papendrechtse brug’ voorrang geven, en ze dus omwisselen. Officiële namen zijn wat mij betreft het uitgangspunt, maar niet per se de juiste hoofdnaam als er duidelijke signalen zijn van ander gebruik. Dit valt bij mij gewoon onder ground truth (lokale bewoners die naar dat ding wijzen en ‘Papendrechtse brug’ zeggen).

1 Like

Lastig probleem,als je je verdiept in deze specifieke materie. Zelf zou ik uitgaan van de officiële naam die de beheerder/eigenaar er aan gegeven heeft en dit kenbaar gemaakt heeft middels bebording.

Ja, als er netjes een bordje aan de brug hangt wel. Ik vermoed dat deze dat als onderdeel van een grote weg en een langer viaductgebeuren niet heeft. Hij lijkt op de navigatieborden in ieder geval te ontbreken.

(Of toch? name=Verboden Toegang?)

1 Like

Nee … zelfs de naam Beneden-Merwede kom je niet tegen.
Het was in het verleden een lokale brug… Met de fiets ging je gewoon over de hoofdrijbaan. Dat was echt link. Later kwam er een fietspad.
Heb 'm nog ingevaren zien worden.

Volgens mij kun je hier dan de officiële naam in de official_name tag zetten, en de gehanteerde naam in de name-tag :slight_smile:

Oke… maar wat is de officiele naam? :grinning:

Dit snijdt wel hout en hier heb ik ook aan gedacht.
Maar de bron is dan wikipedia en AI van google.

Bagviewer 0505300000049000

Openbare ruimtenaam Kunstwerk officieel vastgesteld door de Gemeente Dordrecht

In het verleden hadden we al eens een vergelijking OSM BAG BGT gemaakt betreffende deze Openbare ruimte. Toen met 2020 data.

Dat lijkt mij duidelijk …
De naam Papendrechtse brug als alt_name is ook gewoon vindbaar…
Maar wat is verstandig om te laten renderen op de kaart?
Mijn gevoel zegt dan name=Papendrechtse brug
… official_name=Merwedebrug

2 Likes

Prima toch? Ik zou zelf het feit dat je die naam tegenkomt bij zowel NOS als Rijkswaterstaat zwaar mee laten wegen.

Ik zou denk ik gaan voor:

official_name=Merwedebrug
name=Papendrechtsebrug

Gebaseerd op
`loc_name=*` is for the name of a feature as it is known locally, but only where this is deemed to be too much of a slang name or otherwise unofficial-sounding. Ordinarily though, the name which local people use is the name we set in the `name=*` tag!
Bron: wiki artikel Names

P.S. Volgens mij moet Papendrechtsebrug in Nederland zonder spatie. De Rijkswaterstaat post en de eerste zin van wikipedia doen dat ook. Merkwaardig genoeg wordt in de infobox (Wikipedia) Papandrechtse brug gebruikt maar dat is dus mijns inziens niet correct.

Hoe langer ik er naar kijk hoe merkwaardiger het wordt.

De Zwijndrechtse Brug (Voor Zwijndrechtenaren de Dordtse Brug) bestaat ook niet zie ik nu. Die zou Stadsbrug Zwijndrecht heten.

In de wegenwiki Verkeersbrug Dordrecht.

en hier een artikel van Kees Thies onze plaatselijk colomnist van Dordt Centraal
die worstelt met hetzelfde probleem…

1 Like

Toch weer mooi, wat zouden de regels voor geconstateerd zijn?

Ja en daarmee wil RWS dan gelijk het fietspad van de Baanhoekbrug 2.5 ten oosten van de Papendrechtse brug dicht gooien zodat daar een ambulance over heen kan rijden, 10 auto’s per dag?

Dat terwijl S&P laat zien dat er wel eens vaker busjes over heen rijden zonder dat de brug is afgesloten voor fietsers:

link

Dus, nee, geeft aan dat het vast staat. Er geen wijzigingen op komst zijn.

Opgemerkt dat de naam maar tot de gemeentegrens loopt.
Dordrecht kan geen openbare ruimte naam aanmaken op grondgebied van gemeente Papendrecht en zo krijgt het naam verhaal nog een andere wending.

Dat geldt ook voor Gemeente Zwijndrecht.

1 Like

BGT heeft.

Ingetrokken

Melding BGT gemaakt, voordat iemand het uit de BGT overneemt.
Naast missende namen kunnen er dus ingetrokken namen in staan.

Ha ha… De Dokbrug…

Tja die heeft ooit bestaan en lag in de Dokweg.
De ingang van die haven is nu weer zichtbaar gemaakt aan de noordzijde van het Rivierenpark .

Er waren ooit twee havens hier. De Spoorweghaven (of Dokhaven) (nu een parkeerterrein) en het Papegat (of Balkengat). Daar dreven allemaal boomstammen en waren houtzaagmolens.
Hoe die naam ooit op de Zwijndrechtse Brug (Tja los geschreven) terecht is gekomen is mij een raadsel.

Tja… en de bruggen over de Merwede afgesloten ook voor fietsers voor 9 maanden. Dat wordt nog wat. Ik heb de petitie al getekend.

• De VerkeersInformatieLocatieDatabase (VILD) bevat de naam “Merwedebrug”. De VILD bevat de namen zoals die bijvoorbeeld bij verkeersinformatie op de radio worden gebruikt.
  • Het Zuid-Hollandse herverdelingsplan voor de gemeente Dordrecht op grond van de Wet Herverdeling Wegenbeheer 1993 noemt de “Dordtse brug” en de “Merwedebrug”.
  • In het Beeldarchief van Rijkswaterstaat komt voor “Stadsbrug Dordrecht” (met als alternatieve namen “De Dordtse brug” voor Zwijndrechtenaren en “De Zwijndrechtse brug” voor Dordtenaren) en zowel “Papendrechtse Brug” als “Merwedebrug” afhankelijk van welke foto je bekijkt.

Edit: “Verkeersbrug Dordrecht” kan blijkbaar ook nog.

Kerngis_droog:kunstwerken. van Rijkswaterstaat
Brug Oude Maas, kijk ook bij alias, Verkeersbrug Dorddrecht

Brug Oude Maas

de delen ervoor en er na hebben geen naam.

De artikelschrijver, waar haalt hij zijn namen vandaan.

hier staat dan Papendrechtsebrug
afbeelding

Het ontstaan van data in een database, inwinner, muteerder, de invoerder neemt aan, omschrijft en voegt in en vanuit zijn kennisbron. Naam voorkomend uit, projectnaam, werknaam, ligging naam water/weg, namen in de omgeving, etc.

Bij Gorinchem

En zo klik je links en rechts wat viaducten en bruggen aan en kom je opmerkelijke omschrijvingen tegen bij de naam en alias.

Tja… en nu? :grinning:

In Dordt heeft naar schatting 99% van de inwoners het over de Papendrechtsebrug.
De nu aan elkaar geschreven naam heb ik nog wel eerder aangepast.
Die stond eerst los geschreven.

Tja… en ik begrijp… Merwedebrug komt in het hele verhaal niet voor… ook niet bij Gorinchem.