Ik heb op OSM-wiki gezocht maar niets kunnen vinden.
Als je op een oplaadplein POI wil zoeken kan je (omdat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen individuele laadpalen en [snel]laadpleinen) deze niet snel vinden.
Zelf heb ik een poging gewaagd bij BP pulse oplaadplein Rouveen maar deze poging (lang nog niet volmaakt) maakt het alleen op de kaart zichtbaar en niet als gedefinieerde POI vindbaar.
Heeft iemand ideeën dit soort (snel)laadpleinen eenduidig te kunnen definiëren en daardoor wel vindbaar te maken ?
Een laadplein is amenity=charging_station, een individuele laadpaal binnen een laadplein is man_made=charge_point.
Ik begrijp niet wat je bedoeld met dat het geen POI zou zijn. Beide zijn namelijk een POI. Als het gaat om de zoekfunctie op osm.org, dat is een apart project (Nominatim) en moet daar worden opgelost.
Toevoeging: Nog wat handige tags ter onderscheid:
capacity=*: Het aantal auto’s dat tegelijk kunnen laden. Dit is vaak 2 voor een losse laadpaal en 4 tot 20/30 voor een laadplein.- `socket:type2=*: Het aantal type-2-aansluitingen (normale AC-aansluitingen, bij een normale laadpaal)
socket:type2_combo=*: Het aantal CCS-aansluitingen (bij een snellader)- `socket:type2:output=*: Het vermogen van de type-2-aansluitingen, vaak 11 kW of 22 kW.
socket:type2_combo:output=*: Het vermogen van de CSS-aansluitingen, 50 kW tot inmiddels meer dan 400 kW.
Eigenlijk is het verschil tussen socket:type2 en socket:type2_combo het meest duidelijke tussen een normale laadpaal en een snellaadpaal. Dit, of het vermogen is ook waar je in een laadapp op zou filteren.
Ik was op het verkeerde been gebracht doordat de definitie van laadplein Rouveen gestart is als node (
).
Op zich prima om zo snel een laadplein in de OSM-database te zetten maar Tag:amenity=charging_station geeft aan dit bijvoorkeur als area te definiëren (
).
Immers de laatste definitie maakt de POI compleet & onderscheidend.
Misschien in Nederland afspreken dat laadpleinen die als node in OSM gedefinieerd zijn tevens ook te taggen met fixme ten teken dat hier op deze plek een laadplein is maar nog wat detaillering nodig heeft.
In principe taggen zowel tankstations (met meerdere individuele pompen) als snellaadpleinen (met meerdere individuele laadpalen) als punt.
Zo staat het niet in de wiki.
“ An area is preferred when it is feasible.” en lijkt mij ook juist toch ?
Het is toch gewoon een ander niveau van detail? Als punt is prima, verder de details invullen met individuele laadpalen is ook goed. Feasible (haalbaar) vind ik een rekbaar begrip.
Als je dit zelf interessant vindt om op te pakken kun kun je een Overpass-query draaien met alle laadpleinen in NL die als node op de kaart staan en die verder gaan detailleren?
Is niet de drijfveer waarom ik het zou willen doen.
Als ik me verplaats in de elektrische auto bezitter/leaser dan zou 1 groepje van de selectie criteria binnen een veel grotere groep van criteria kunnen zijn: de grote van te selecteren laadplein in combo met overige faciliteiten zodat je op 1 stop meerdere stopdoelen kan realiseren.
Dat kun je naar mijn mening alleen inzichtelijk maken door detaillering.
Hoe meer gebruikers de OSM-database gebruiken hoe levendiger de community en OSM als initiatief blijft.
Verder ben het eens met je betoog hoor.
OpenStreetMap is een kaart, geen bouwtekening. Teveel detail voegt niets toe.
Wanneer je moet laden, kijk je in een app, je ziet hoeveel laadpunten er zijn, hoeveel er in storing zijn, hoeveel er bezet zijn en hoeveel er vrij zijn.
Dat is dan actuele informatie, die niet op OSM hoeft.
Dit is dezelfde discussie als alle 5000 individuele parkeerplaatsen op P3 op Schiphol intekenen.
?
OSM is geen kaart maar een doorzoekbare database DAAR gaat het mijnsinziens fout.
Dat en de instelling dat je alleen voor jezelf data inbrengt.
Heb daar nooit over gesproken zeker niet in dit draadje maar zal voor een ander interessant zijn om een andere route uit te stippelen.