Hoe een opgang naar de zeevloedlijn voor rolstoelers, scootmobielers, rollators mappen?

Steeds meer badplaatsen gaan opgangen naar zeevloedlijnen plaatsen zodat scootmobielers, rollatorgebruikers & rolstoelers ( met of zonder begeleider) ook kunnen genieten van het strand.
Mijn vraag: hoe kunnen we eenduidig voor deze groep mensen dit soort opgangen universeel mappen ?
De opgangen worden aangemerkt als: blauwe loper dus als je als alt_name blauwe loper [woonplaats] zou gebruiken zijn ze altijd te vinden.
Mag/kan ik dit soort opgangen specifiek naar de vloedlijnen aan merken als tertiaire weg ?
Ik heb alvast een opzetje gemaakt voor blauwe loper Wijk aan Zee:

Alle meningen/opmerkingen over hoe deze blauwe lopers universeel te mappen zijn welkom.

1 Like

Hoe werken die blauwe lopers precies? Uit welk materiaal is het gemaakt? Hoe breed is het?

Ik denk liever niet, dat zou ik bewaren voor als een feature op een wat langere afstand twee plekken verbind.

1 Like

Ik heb er type service subtype oprit van gemaakt & meestal zijn ze van betonplaten maar er zijn er ook van gerecycled pet-flessen materiaal dus daar is geen eenduidigheid in te vinden helaas.
Meestal zijn deze ā€˜wegen’ maximaal 2 a 2,5 meter breed en gaan van of een strandpaviljoen of van een aanwezige weg rechtstreeks naar de zeevloedlijn.

Highway=path met de specifieke wheelchair=yes tag erop?

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:wheelchair

1 Like

Ook een goeie oplossing ( persoonlijk nog betere oplossing) Roelie maar sluit je daar rollator & scootmobiel gebruikers niet mee uit ?

Dat weet ik zo niet, maar je zou bijvoorbeeld met de tags width=* en surface=* wel een en ander kunnen verduidelijken hoe het pad in elkaar steekt. De highway=tertiary zou ik persoonlijk niet doen, daar is deze niet geschikt voor.

Bedankt Roelie dat had ik inmiddels ook al begrepen & aangepast.
Ik voel heel veel voor je path oplossing maar wil rollator & scootmobiel gebruikers als weggebruikers niet uitsluiten. Weet je daar nog een elegante oplossing voor ? Zo ja dan wijzig ik type weg: service subtype oprit naar je path oplossing.

Top. Heb even gekeken maar kan zo niks vinden. Er is wel een mobility_scooter waarde. Ik heb daar echter geen ervaring mee. Je zou ook wheelchair=designated kunnen taggen, dat betekent echt dat het pad/weg speciaal voor rolstoelgebruikers is gemaakt. Er zijn vast nog wel leden met meer ideeƫn

Tjuro & Roelie bedankt voor jullie input was weer top !
Ik wacht nog wat andere input af en als er een best scenario oplossing uit rolt zal ik het beschrijven in een ā€˜blauwe loper’ osmwiki-pagina

1 Like

Zijn het wel permanente dingen die altijd op dezelfde plek liggen, of worden ze bv voor het seizoen ā€œuitgeroldā€ en daarna weer opgeruimd?

Nee, zie Access_restrictions#Netherlands zonder toegevoegde tags geldt bicycle/foot/horse/mofa/moped=yes.

Voor rollators en scootmobielen zijn er geen access tags maar die volgen wat mij betreft gewoon foot access. Zoals eerder opgemerkt zijn surface en wheelchair wel goede aanvullingen.

Het betreft blijvende constructie’s.
Ik ben net terug van een retourfietsritje Haarlem ——> Wijk aan Zee en heb de blauwe loper van Wijk aan Zee met eigen ogen gezien: betonplaten die van terras van beachclub Seasun (typo edit: moet zijn: Sunsea ) lopen naar de vloedlijn van de zee.
De vloedlijn is express aangehouden omdat dat zorgt dat de betonplaten zo min mogelijk overspoelt en de ondergrond onderspoelt kan worden.

Als er geen fietsers mogen komen dan wil je waarschijnlijk ook snor- en bromfietsers uitsluiten:

mofa=no
moped=no
1 Like

Klopt helemaal Goedegazelle, heb ik net aangepast inderdaad.

Net even hier gelezen: Tag:highway=path - OpenStreetMap Wiki

ā€œ A highway=path is not for use by four-wheeled (two-track) vehicles. Often the path is simply too narrow. Other times it is wide enough but such vehicles are prohibited (except for official maintenance or emergency use). A path-like way where four-wheeled vehicles are allowed, is likely better tagged as a highway=track or highway=service.ā€

Ik begin langzaam te twijfelen wat de beste map methode is na lezen van bovenstaande want een scootmobiel & een rolstoel zijn two-track voertuigen en met 2 meter breedte als weg niet te nauw voor deze voertuigen voor heen en weer verkeer…

Ik heb zo het vermoeden dat er ook aanhangers met sups overheen zullen gaan… en voertuigen die allerlei speciale groepen naar de zee brengen… Er lijkt geen enkele expliciete restrictie te gelden.

Ik heb ter plaatse gekeken en het lifeguard paviljoen bezocht en enkele mensen daar gesproken.

Fietsers, bromfietsers worden door op de toevoerende weg al weg gefilterd door VERPLICHTE brom- & fietsen-stallingen.
Paarden OP de blauwe loper worden niet toegelaten uit hygiĆ«ne…
Rolstoelers en paardenuitwerpselen leiden tot bruine handen :wink:
Alleen onderhouds- & lifeguard-voertuigen en de doelgroep: scootmobielers, rolstoelers (met of zonder begeleiders) en rollators zijn op de blauwe loper toegestaan.

Als er ook onderhouds- & lifeguard-voertuigen over heen kunnen dan is highway=path niet de juiste keuze. Ik zou voor highway=track kiezen op basis van de beschrijving.

2 Likes

@Dillen_GJ ziet er netjes uit zo! Check nog even die verdwaalde path=service tag. Die mag weg.

Ik ga er even op af maar zie nog veel meer wat niet klopt in die regio…
Dat betonnen pad kruist een wandelroute met een relatie er op…
Als ik daar met ID en iPad aan de gang ga voorzie ik problemen die ik niet goed kan corrigeren omdat ik niet kan editen met JOSM :frowning: