hoe doe je wijkindeling?

De wijkindeling van den bosch was echt een enorme chaos. wijken waren op allerlei verschillende manieren ingevoerd (als nodes, als van yahoo overgetrokken residential gebieden, etc.) of ontbraken compleet. Daarom heb ik een jaar geleden het op mij genomen om hier iets aan te doen. Mijn bronnen waren wikipedia [1] [2] en een kaartje van de gemeente dat inmiddels niet meer online hier te vinden is.
Voortschrijdend inzicht heeft mij inmiddels geleerd dat niet alles wat ik toen gedaan heb op de beste keuzes gebaseerd was.
Ik wil jullie vragen om met mij mee te denken hoe ik dit kan verbeteren en hoe dergelijke problemen in andere steden zijn aangepakt. ik heb nl. niet zo veel zin hieraan te beginnen zonder een goed doordacht plan.

Wat ik wel goed heb gedaan:

  • (redelijk) consistente aanpak voor alle wijken
  • aanvullende data zoals wikipedia=* en population=*
  • Aaneengesloten gebieden
  • officeele grenzen en namen gebruikt

Wat ik minder goed gedaan heb:

  • admin_level; 10 voor stadsdelen, 11 voor buurten.
  • poligonen ipv multipoligonen
  • als overblijfsel van voor mijn edit hebben enkele wijken nog een place=suburb tag.
  • tot slot heb ik een relatie gebruikt om alle wijken te groeperen en en gemakkelijk in een keer in josm te kunnen downloaden.

Wat ik denk dat iig anders moet:

  • multipoligonen ipv poligonen, eventueel met een admin_centre
  • geupdate population=* statistieken, de huidige zijn uit 2013
  • andere admin levels.
  • de gemeente is inmiddels groter geworden, dus er moeten nog wat extra wijken ingevoerd worden.

bron voor actuele gegevens: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/nederland-regionaal/publicaties/geografische-data/archief/2015/wijk-en-buurtkaart-2014-art.htm

Admin level 10 is landelijk ingevoerd voor woonplaatsgrenzen dus niet gebruiken voor wijken!
Wijkgrenzen krijgen admin_level=11, je kan het beste een mailtje naar de gemeente sturen, om een gis bestand met de exacte grenzen te krijgen. Idd verstandig om ze als mp in te voeren.

Dat ben ik inmiddels achter, geen idee waarom ik toen dacht dat het een goed idee as om het voor stadsdelen te gebruiken.
Het probleem is dat 's-Hertogenbosch stadsdelen en wijken/buurten kent, nu is er volgens de wiki admin_level=9 voor stadsdelen, maar dat gaat over stadsdelen met een eigen bestuur, dus hier niet van toepassing.

in het bestand over wijken van de cbs zit ook een shape-file, maar ik ben niet echt bekend met gis. De exacte vormen zijn niet echt het belangrijkst en staan voor een groot deel al in osm. Het gaat mij nu vooral om de te gebruiken tags.

Nog beter is wellicht een relatie met type=boundary (en boundary=administrative + admin_level=11). Deze lijken qua structuur op MPs - en kunnen dus overweg met exclaven/enclaven.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation:boundary

Sorry, dat is wat ik bedoelde met multipolygonen. Ik geloof dat ik mijn probleem niet duidelijkgenoeg geformuleerd heb… mijn grootste probleem is welke admin levels ik moet gebruiken. Ik kan 11 voor de wijken doen en de stadsdelen vergeten of 11 voor de stadsdelen en 12 voor de wijken. beide oplossingen vind ik niet echt ideaal.

Hou je rekening met de attribution requirement van het CBS?

Het opnemen van CBS & Kadaster in source tags is niet voldoende, de Toelichting Wijk- en Buurtkaart 2012, 2013 en 2014 specificeert verdere eisen:

Aan punt 3 kunnen we in de OSM niet eenvoudig voldoen. Het CBS & Kadaster kunnen toegevoegd worden aan de OSM copyright pagina net als AND, maar dit voldoet niet aan de letter van de CBS voorwaarden. Omdat admin_level=11 boundaries (nog) niet gerendered worden, hoeft aan de standaard OSM kaart niets te veranderen, als de boundaries in de toekomst wel gerenderd worden moet CBS aan de “© OpenStreetMap contributors” footer op de kaart moeten worden toegevoegd op de zoomlevels waarin admin_level=11 gerenderd wordt. Op dit moment zouden de editors de copyright voor Kadaster/CBS moeten tonen.

Als je de wijk & buurt data van de bronhouder (= gemeente) krijgt onder andere voorwaarden (CC0 / public-domain) kan je onder de CBS voorwaarden uit komen.

Om de CBS wijk & buurt data zonder problemen in OSM te kunnen gebruiken zullen we met hun in gesprek moeten voor geschiktere voorwaarden, zoals ook voor andere geodata is gedaan, zie: Bestaande geodata hergebruiken.

In tegenstelling tot stadsdelen zijn wijken & buurten zijn geen administratieve grenzen, het zijn statistische grenzen en daarvoor zijn admin_levels niet geschikt. boundary=statistical ligt eerder voor de hand.

Nu de plusregios geen wettelijke grondslag meer hebben is het gebruik van admin_level=6 (en 7 voor de onofficiele gemeentelijke samenwerkingen) ook niet meer toepasselijk, maar een goed alternatief is er nog niet.

We moeten eens goed nadenken hoe we gebieden zonder administratieve grondslag willen taggen, dit is nog redelijk onbetreden pad in OSM zonder voorbeelden elders.

Ik had hier al even vluchtig overheen gelezen, maar bedankt dat het even voor mij uiteengezet hebt. zoals ik al zei, de grenzen staan al in osm (overgenomen, met toestemming, van de gemeente) en ik wil eerst de bestaande data op een correcte manier taggen, pas daarna ga ik mij druk maken over de missende stukjes grens. (van de uitbreiding van de gemeente.)

bedoel je hier stadsdelen zoals in Amsterdam (level 9) of stadsdelen zoals in Den Bosch? die laatste zijn in mijn optiek namelijk net zo administratief als de wijken/buurten.

Kortom, het probleem is nog moeilijker dan ik dacht… :frowning:

Ik zat wel aan een andere oplossing te denken mbv de place=* tag. (de boundary tag kan dan achterwege blijven)
stadsdelen: place=suburb en wijken: place=neighbourhood.
Dit vind ik ook niet ideaal, aangezien ik de place=* tag nogal onduidelijk in opzet vind.

Met stadsdelen bedoel ik zoals in Amsterdam, stadsdelen in Amsterdam (en Rotterdam) hebben hun eigen bestuur en zijn zodanig een eigen administratieve eenheid. Als een gebied geen eigen bestuur heeft is het geen administratieve eenheid (boundary=administrative).

De place tag is ongedefinieerd voor relaties en veel geschikter voor nodes, voor wijk en buurt relaties zou ik de place tag niet gebruiken. De place nodes worden op het moment gebruikt voor de admin_center van gemeentelijke boundary relaties, het is daarbij de plaats waarin het bestuur gezeteld is. Voor wijken en buurten kunnen place nodes prima gebruikt worden. Voor de relaties zou de place value ook gebruikt/misbruikt kunnen worden, door ipv boundary=administrative+admin_level=11 te vervangen door boundary=suburb (wijken), en voor buurten boundary=neighbourhood.