Ik zou de toegang gewoon permit maken voor de voertuigcategorieën die er dan niet mogen komen.
Deze groepen mogen wel doorrijden:
Lijnbussen, taxi’s, landbouwvoertuigen (met T- of L-kenteken), bromfietsen, snorfietsen, gehandicaptenvoertuigen en voertuigen met een geldige ontheffing.
Ik denk dat je dat met de huidige definitie set van OSM niet kan mappen.
Je zou een manier moeten hebben om een bepaald gebied (in dit geval het sluipverkeer-gebied) aan te kunnen geven waarin je de lokale geldende regels in zet ?
Mijn oorspronkelijke intentie was om te voorkomen dat niet-lokale bestuurders (die navigatie volgen) tijdens 07:00–09:00 via deze wegen worden gestuurd en daardoor een boete riskeren. Ontheffinghouders zijn vaak bewoners en hebben navigatie minder nodig, en weten dat zij toestemming hebben om gebruik te maken van deze wegen. Maar OSM kan dat natuurlijk niet per gebruiker weten.
Het voorstel om permit te gebruiken i.p.v. private klinkt inderdaad logischer. Ik sta open om dit te corrigeren in mijn aanpassingen.
Goed bedacht en welkom !
Ik hoop alleen dat die conditional rule set opgepakt wordt door de navigatie software …
Jij hebt in ieder geval goed meegedacht en er alles aan willen doen om boetes te voorkomen voor ‘regio’-vreemden.
Deze situatie lijkt heel erg veel op de sluipverkeer maatregel in de Kromme Rijnstreek [vanwege afsluiting Lekdijk]
Ook een verschil tussen lokale bewoners met vergunning en doorgaanden.
De onderborden ter plaatse kun je op minimaal 2 manieren uitleggen. Vanwege de “tijdelijkheid” [2027] vooralsnog maar niet gemapt.
In sunset’s voorbeeld is dit een pilot die als ie succesvol blijkt, voorgoed de daar geldende regel gaat worden en nu al de lokale geldende regel is…
Het wordt denk ik toch tijd om een gebiedsdefinitie te bedenken binnen OSM die 100% dekkend wordt kwa definitie regels.
Grof denk ik aan een soort bouw constructie gebied kwa toegangsregels daarmee ‘regio’-vreemden blokkerend) met lokale permit regels ?
Ik heb de veranderingen gemaakt, en staan klaar om gepubliceerd te worden.
Alle motor_vehicle:conditional hebben nu als waarde: (agricultural; permit) @ (Mo-Fr 07:00-09:00)
bus en taxi heb ik vervangen voor psv:conditional met de waarde: yes @ (Mo-Fr 07:00-09:00)
Ook disabled staat nu overal op yes @ (Mo-Fr 07:00-09:00)
Bij Leursebaan staan er verplicht fietspad borden, dus daar heb ik moped veranderd naar moped:conditional met yes @ (Mo-Fr 07:00-09:00). Mofa staat op use_sidepath.
Bij Strijpenseweg staat er een verplicht brom fietspad bord, dus hier heb ik zowel moped als mofa gezet op use_sidepath
Bij Halseweg & Markweg heb ik er op gelet dat voetgangers, fietsers en paarden altijd toegang hebben, moped & mofa staan op conditioneel.
Voor de rest heb ik note:access een Nederlandse notitie gegeven in plaats van Engels, ik vond dit toch meer gepast.
Ik hoop dat deze veranderingen acceptabel zijn voor iedereen :) (Inclusief @eggie)
Boetes riskeer je als je langs een verkeersbord rijdt zonder te kijken. Voor bestuurders die blind op hun navigatiesoftware vertrouwen is een boete een uitermate geschikt middel om ze te leren dat de situatie ter plekke altijd voor gaat.
Lokale taal mag altijd in OpenStreetMap. Liever dan Engels zelfs.
Als er nog verbeterpunten zijn (conditionals zijn complex, en wij maken ook wel fouten daarin), dan wordt dat hier wel gemeld gelukkig.
Ben alleen benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt.
Edit.. De ontheffinghouders zullen zelf wel weten dat ze navigatieomweg kunnen negeren. Die kennen wel zelf de weg…. als het al werkt in de verschillende routers.
Boetes riskeer je als je langs een verkeersbord rijdt zonder te kijken. Voor bestuurders die blind op hun navigatiesoftware vertrouwen is een boete een uitermate geschikt middel om ze te leren dat de situatie ter plekke altijd voor gaat.
Eens! Maar het bord tegenkomen en alsnog moeten omrijden is ook geen pret natuurlijk
Als er nog verbeterpunten zijn (conditionals zijn complex, en wij maken ook wel fouten daarin), dan wordt dat hier wel gemeld gelukkig.
Ik heb de veranderingen doorgevoerd, nogmaals bedankt voor het helpen met verbeteren. Als er iets is komt het waarschijnlijk wel naar boven inderdaad.
Het is mij trouwens opgevallen dat de wegen rondom Halseweg een max snelheid hebben van 80 km/h, hoort dit niet 60 te zijn?
Als je kijkt naar het kruispunt tussen Schutsestraat en Overveldsestraat zie je de bebouwdekom bord van Prinsenbeek staan, maar als je naar de achterkant kijkt (verlaat bebouwdekom zijde) dan staat er een zone 60 bord.
Als dit waar is, dan is de maximumsnelheid fout bij een heel groot gebied. Ik ben bereid dit aan te passen, maar voor meer zelfverzekerheid heb wil ik liever eerst een bevestiging krijgen dat wat ik zeg klopt.
En voor de lokale gemeente een welkome extra bron van inkomsten…
Toch kan ik me voorstellen dat als je wildvreemde bent of toerist, je lokale borden die in een pilot project zitten makkelijk over het hoofd kan zien immers ze zijn nog geen algemeen ingeburgerde verkeersbord kennis.
Is er via OSM-database object vastlegging niets te verzinnen om ook op je navigatie systeem in ieder geval een waarschuwing te kunnen krijgen ?
Is dat altijd zo ?
Ik weet in ieder geval wel dat in de straat waar ik woon de auto’s gedeeltelijk op de stoep geparkeerd moeten worden (straat is anders te smal voor hulpverlenende diensten).
Daar toe zijn speciale verkeersborden geplaatst en daardoor door lokale handhavers beboetbaar voor fout parkeerders.
Lijkt mij in dit geval ook een lokale maatregel die lokaal gehandhaafd wordt ?
Parkeerboetes worden geïnd als zijnde tarief voor gebruik maken van een parkeerplaats met een opslag als je geen ‘kaartje’ hebt gekocht. Tenminste zo gaat het in mijn gemeente. De boete krijg je ook niet van de politie, maar van handhaving.
In het buitengebied gaat dat niet via de gemeente neem ik aan.
Kan hoor het is een lokale pilot dus ik weet er ook niet het fijne van af…
Ik kan me trouwens wel een draadje herinneren waarbij het handig zou zijn lokale regels van (nationaal) parken vast te leggen.
Ik weet niet meer wat de uiteindelijke oplossing is geworden, maar wellicht kan die oplossing met wat specifieke aanpassingen ook hier een oplossing worden ?