Historische spoorlijn Stiens-Harlingen

Goedendag,

Ik zit in een projectgroep van verschillende Dorpsbelangen in NW-Friesland (Barradeel).

We zijn bezig met het project ‘It Spoarpaad’. Dit wordt een wandelpad (globaal) langs de route van de voormalige spoorlijn Stiens - Harlingen.
Het is nu de bedoeling om deze route op een kaart te tonen, waarbij (bijvoorbeeld met markers) de verschillende bijzonderheden langs die route kunnen worden getoond.

Nu heb ik inmiddels met Phoca Maps via OpenStreetMap op mijn website een kaart ‘aangemaakt’.

Nu zou het heel mooi zijn wanneer ik de spoorlijn op de (OpenStreetMap) kaart op Wikipedia zou kunnen integreren in mijn kaart. Deze kaart is echter een png-bestand. Ik kan hem volgens mij niet als laag integreren.

Wie weet hoe ik dat het beste kan doen?
Is er wellicht op OpenStreetMap ook een ‘laag’ (of versie) beschikbaar van deze oude spoorlijn? Zodat ik die gebruiken?

Ik ben erg benieuwd.

Met vriendelijke groet,
Meindert van Dijk

2 Likes

Op OpenHistoricalMap is een oude spoorlijn door Sexbierum te vinden:

In plaats van Phoca Maps zou je ook uMap kunnen gebruiken, uMap lijkt me flexibeler, je kan daar lijnen toevoegen dus ook een lijn van het voormalige traject.

2 Likes

Bedankt voor je tips, emvee!
Ik ga kijken wat ik met uMap kan doen in plaats van Phoca Maps.
Groet, Meindert

1 Like

De data van Openhistoricalmap zijn vrij te gebruiken. Misschien kun je de hele spoorlijn van OHM downloaden en als .gpx op je site zetten en dan in uMap importeren als Remote data.

Bedankt voor je tip, Carlo.
Alleen weet ik nog niet helemaal hoe ik dat kan doen.

Ik heb de spoorlijn nu wel gevonden. Zie Export | OpenHistoricalMap

Maar ik zie nog niet hoe ik deze spoorlijn kan opnemen in mijn kaart op
It Spoarpaad - TEST - uMap en daarmee ook op mijn website (Test kaart spoor Harlingen - Stiens - Mooi Barradeel).

Of is het wellicht handiger om de spoorlijn handmatig in uMap te tekenen?

Heb je nog een tip voor mij?

Groet, Meindert

Lijkt mij niet al te moeilijk:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/UMap/Guide/Import_data_files

1 Like

Inderdaad, daar was ik ook net :partying_face:
Meindert, als je een mooie .gpx wil, die kan ik wel even voor je maken en emailen.
Ik weet niet hoe handig je bent met JOSM dus zeg het maar.

Screenshot van uMap; een zwarte lijn met een witte stippellijn er overheen.

1 Like

Dag Carlo,

Ik begin nu van alles bij te leren! :slight_smile:
OpenStreetMap had ik al een beetje ontdekt. Nu ook OpenHistoricalMap en JOSM. Het gaat me allemaal een beetje snel en is een beetje veel, maar stap voor stap kom ik er wel.

Voor nu zou ik het heel fijn vinden wanneer je het voor mij met JOSM wilt doen. Begrijp ik het goed dat dan de spoorlijn (als laag?) wordt opgenomen in uMap / OpenStreetMap?
En kan ik die vervolgens weer embedden op mijn website?

Ik heb de spoorlijn in JOSM binnengehaald van OHM.
Alle tierelantijnen heb ik verwijderd en er één lijn van gemaakt.
De lijn lokaal opgeslagen als gpx-bestand.
Dat bestand wil ik je emailen - zie pb.

In uMap kun je rechts een nieuwe laag maken en de gpx importeren.
Dan maak je van de lijn een mooie spoorlijn.
Daarna kun je er nog punten bijzetten of zo, wat jij wil.
En dan moet je het geheel nog op je site krijgen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog nooit iets met uMap had gedaan dus het fijne weet ik er niet van.

1 Like

Bedankt voor je uitleg, Carlo.
E-mail heb ik zojuist toegestuurd.
Ik ga ermee aan de slag. Komt vast wel goed.
Bedankt!

Groet, Meindert