Highways defragmenteren, een analyse

Lekker bezig Peter. Het is goed af te wisselen want voor je het weet krijg je rsi of een tennisarm. :wink:

1 Like

Is er iets veranderd aan het toekennen van de cat0 categorie? Ik zie vandaag nieuwe markeringen terwijl dit deel aardig was opgeschoond. Soms komen er nieuwe bij door aanpassingen aan een deel van een weg, maar dat is nu niet overal het geval

Zie bv Hengstdijk in Zeeuws Vlaanderen

die Plevierstraat is aan beide kanten sinds 2019 niet veranderd.

Scherp Karel. Ik ben de laatste tijd weer e.e.a. aan het bijwerken omdat ik er achter kwam dat het nog niet helemaal OK was. In het verleden sloot ik alle wegparen uit die in een relatie zaten EN tegengesteld qua richting liepen. Dat heb ik nu verfijnd dus dat betekent helaas ook meer werk voor je Karel :wink: Sorry.

NB Ik ben ook bezig om de werkwijze om deze op te lossen wat te verbeteren/vereenvoudigen en hoop daar snel op terug te komen.

En mocht je gekke dingen zien laat het s.v.p. weten.

geen probleem hoor :slight_smile: fijn in ieder geval dat je bevestigt dat er iets is veranderd, ik ging effe aan mezelf twijfelen

1 Like

Er is nog een methode om wegdelen snel samen te voegen en die wil ik hier delen. De basis daarvoor is een dagelijks bijgewerkt bestand /spreadsheet met samen te voegen way ID’s (defrag_pairs_via_Overpass_xxxxxxxx), Overpass-turbo en JOSM (met de Todo list plugin geinstalleerd)

Ik heb er een youtube filmpje van gemaakt en hoop dat die duidelijk is. Deze methode werkt ook indien er honderden wegen geselecteerd worden.

De Overpass_query die daar gebruikt wordt is deze en de map waar het bestand in staat is deze.

Feedback is welkom want ik sluit niet uit dat het nog handiger kan.

NB: Of wegen samengevoegd zouden moeten worden is uiteraard aan de mapper. De lijst is geen voorschrift o.i.d. maar probeert wegparen te vormen die logischerwijs samengevoegd zouden kunnen worden.

Dat is mij veel te omslachtig, in Qgis met .qgz file en het JOSM knopje werkt het snelst.

1 Like

Mee eens hoor maar niet iedereen heeft Qgis helaas. En het voordeel van de lijst is dat je zelf makkelijk je selectie kunt maken. Er zijn vele wegen naar Rome :wink:

Even gekeken maar ik denk dat het beter is niet de de wegen via overpass binnen te laden, veel beter om de nodes in Josm te laden met Ctrl-Shift-O, naar de node te zoomen en josm de omgeving laten downloaden. Zo weet je zeker dat alle relaties mee komen en de merge goed gaat.

Als je de wegen al via overpass binnen laadt en geen download doet twijfel ik of Josm relaties goed afhandelt.

Ik kende die ctrl+shif+O niet. Kan best handig zijn maar ik merkte wel dat ie niet (of niet altijd?) de verbonden relaties ophaalt. Om die reden is het wel een goed advies om op de locatie van de node de omgeving op te halen maar je moet het niet vergeten want ik vrees dat er dan wel wat fout gaat.

Ik begrijp overigens niet waarom niet altijd de relaties meekomen als ik “download relation members” aanvink. Hier een voorbeeld waar ze bij mij niet meekomen (of doe ik iets niet goed?)
node_id: 47699684, 47717519

Ik heb beide methodes vergeleken (steekproef) en de beide changesets hebben de zelfde actions (delete en modify) dus ik ben er niet zo bang voor dat het mis gaat met de methode via overpass_turbo. En dat werkt net wat sneller dan bij iedere node de omgeving downloaden.

Maar zoals Allroads al zei.. via Qgis desktop (en WMS of beter WFS geladen) met Quick_OSM plugin gaat het wellicht nog makkelijker.

1 Like

Dat de relaties niet meekomen met deze methode kan ik bevestigen, de logica erachter is dat je wel de parents krijgt maar niet de parents van de parents, dus wel de wegen waar de node in zit maar niet het tweede niveau van relaties waar de weg in zit. Ik zelf heb geen van de drie download opties aan staan, ik krijg alleen de nodes.

Met alleen de nodes vergeet ik niet de omgeving binnen te laden, ik zoom naar de node en met Download in current view (Ctrl+Shift+Down, voor mij geremapt naar Z, via Preferences → Keyboard Shortcuts) en de omgeving is opgehaald.

Goed dat het getest is, ja josm is tegenwoordig zo goed dat als je maar de “Combine confirmation” niet weg klikt er niets fout te lijkt gaan.

Ok. Dan is het wellicht nog handiger om met ctrl+shift+O alle way_ids te plakken ipv de node_id want dan lijkt het wel goed te gaan met het downloaden van de relaties. Dat scheelt dan weer een overpass-turbo stap.

En daarna kun je evt. met de node Id de to_do list vullen.

Ik heb inmiddels een veel snellere manier gevonden om samen te voegen mits je op een Windows machine werkt en het programma AutoHotKey geinstalleerd hebt. Met AutoHotKey kun je JOSM bedienen (middels sneltoetsen). Ik heb daarvoor (m.b.v. ChatGPT) een kort scriptje gemaakt dat door de highway paren heen “loopt”. Het werkwijze is de volgende.

Kopieer een aantal highway paren uit de spreadsheet. Download de highways naar JOSM op 1 van de volgende 2 manieren:
1 via de Overpass_turbo query (lijst plakken en laatste komma verwijderen)
2 via JOSM met CTRL+SHIFT+O en selecteer dan ‘way’ , plak de lijst verwijder de laatst komma en vink de eerste 2 (of 3) opties aan.

Het maakt dan niet uit of je het via Overpass-turbo doet of via JOSM. Ik heb alleen gemerkt dat het plakken in JOSM gelimiteerd is tot een aantal characters.

Nadat ze geladen zijn kopieer je de kolom met de node_id uit de spreadsheet en plak deze in Josm in het zoekscherm (en haal dan de laatste “or” weg). Nadat de nodes gevonden zijn Druk je op de + (add) in de to-do list. Dubbelklik in je filemanager op het opgegeven AutoHotKey script ( josm_todo_met_enter.ahk) . Het script staat in deze map.

In JOSM klik je de todo-list op de eerste rij. Dan wordt de eerste node geselecteerd. Druk daarna op F8 en volg de aanwijzingen. ESC betekent ..niet samenvoegen en ENTER wel samenvoegen. Stoppen doe je met F9. Als je klaar bent kun je uploaden.

Ik kan helaas niet garanderen dat dit bij iedereen werkt maar wellicht heeft iemand er wat aan. En deel vooral ook de ervaring.

Zie filmpje.

Als het gebruik van autohotkey geen optie is dan kun je uiteraard ook deze procedure volgen en zelf de sneltoeten intikken om door de todo lijst heen te “loopen” . Nadat je de eerste node van de todo lijst hebt aangeklikt kun je de volgende sneltoeten achter elkaar gebruiken om ook relatief snel de lijst door te werken.

1. SHIFT+E (selecteert de 2 wegen die aan de node vast zitten)
  2. C (voegt de wegen samen)
  3. [ (werkt de node af en springt naar de volgende node uit te todo list)

Als je de wegen niet wilt samenvoegen kun je gewoon stap 2 overslaan en verder gaan.

1 Like