highway=unclassified

Zijn er ook unclassified highways binnen de bebouwde kom?

Op OSM zijn het er heel veel, als je de wiki letterlijk neemt moet dat residential zijn. Als ik een weg aanpas om een andere reden pas ik vaak ook die tag even aan, maar het grootste deel van NL heeft dus nog unclassified daar staan, wat denk ik dateert uit de import van AND lang geleden.
In ieder geval sinds ik hier actief ben kan ik me niet herinneren dat er ooit over gesproken is om dit aan te passen.

Ja, niet alles is residential.

Dan is mijn vraag: wanneer is het unclassified?

Voorbeeld.
De weg van binnen naar buiten de bebouwde kom die meer erftoegangswegen zijn met vaak ook een doorgaande functie van huis naar huis. Die overgaan in een 60 km zone. Of zelfs een track.
Maar niet van niet van dorp naar dorp.

Ergens in de wiki heb ik ook gelezen dat wegen op bedrijventerreinen unclassified zijn en die liggen meestal, niet altijd, binnen de bebouwde kom.
Verder zijn er naast residentials, ook nog de living_street (=woonerf) wegen. Bord G05. De standaard preset in JOSM voor living_street biedt geen mogelijkheid voor een snelheid bij deze wegen. Ik zet er meestal toch 15 km/h op. Ik heb ooit geleerd dat dat de vuistregel snelheid is.
Bij de fietsersbond routeplanner wordt ook 15 km/h gehanteerd.
Woonerven vind ik de meest lastige wegen binnen de bebouwde kom. Ze zitten vaak verstopt binnen een zone 30 gebied en als ze voorkomen, moet je zo’n gebied volledig uitkammen om ze te vinden.
Hier in Deventer heb je er geen last van, de gemeente Deventer houdt niet van woonerven. Er zijn er maar een paar in Deventer.
Een - bij mij - berucht voorbeeld is Almelo Windmolenbroek. Daar wemelt het van de woonerven, maar ook zone 30 en 50 wegen door elkaar. Een vreselijke mix om uit te zoeken, nog gelardeerd met voet- en fietspaden.
Soms wordt een winkelgebied ook als woonerf uitgevoerd. Dat wordt dan wel een stadserf of winkelerf genoemd.